Weigering garantie door webwinkel

Pagina: 1
Acties:

• SterkeYerke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-09 18:53
Goeiemiddag allemaal,

Ik heb problemen met mijn moederbord en videokaart. Die problemen heb ik binnen de fabrieksgarantie aangemeld bij *knip* Naam winkel, maar net na de fabrieksgarantie heb ik ze opgestuurd. Ik moest eerst nog een vervangende computer regelen en daar ging wat tijd in zitten. Bij Winkel stond duidelijk dat de retour 30 dagen geldig was, maar ze werden toch meteen geweigerd toen ze binnenkwamen.

Weet iemand toevallig wat mijn rechten zijn in dit geval? Volgens mij is het duidelijk dat de producten binnen fabrieksgarantie defect waren en heb ik de producten opgestuurd binnen de termijn die Winkel me hiervoor gaf. Ik heb natuurlijk sowieso wettelijke garantie, maar Winkel lijkt graag boven de wet te willen staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 14-08-2025 15:09 . Reden: Naam winkel weggehaald zoals in het beleid staat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:44
Wat zei Winkel toen je zei dat de retour 30 dagen was en je het daarbinnen nog hebt opgestuurd dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 14-08-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterkeYerke
"Ze zijn mogelijk tijdig aangemeld echter pas op 8 augustus bij ons ontvangen en in behandeling genomen, op dat moment zijn de producten buiten garantie en kunnen wij het niet meer verwerken. Aangezien je zelf ook duidelijk door had dat de garantie termijn kortdag was hadden wij het sneller hier moeten ontvangen om je nog onder garantie te kunnen en mogen helpen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:44
Dus eigenlijk zijn ze stuk gegaan binnen de garantietermijn (afgezien van je sowieso wettelijke rechten op basis van conformiteit) maar zijn net na die termijn pas binnengekomen bij ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterkeYerke
Ja, dat klopt. Maar ik heb de retour dan weer wel binnen de garantietermijn bij ze aangemeld, dus ze kunnen er ook niet om heen dat ik al problemen had binnen de fabrieksgarantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Knip maakt wel vaker gekke sprongen. Je hebt met fabrieksgarantie niets van doen, je maakt aanspraak op wettelijke garantie. Dan kom je hier op uit:
Tom-Z schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:03:
Wettelijk gezien zit het zo:

- Als je toestel binnen de garantieperiode gebreken vertoont, beantwoordt het niet aan de overeenkomst.

- Als je hier binnen bekwame tijd melding van maakt, heb je recht op herstel of vervanging.

- Binnen twee maanden is in ieder geval bekwaam (bw7 art. 23 lid 1)

[...]

- Na een melding kun je nog twee jaar lang reclameren:

[...]
Met dank aan @Tom-Z

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
SterkeYerke schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:14:
Ja, dat klopt. Maar ik heb de retour dan weer wel binnen de garantietermijn bij ze aangemeld, dus ze kunnen er ook niet om heen dat ik al problemen had binnen de fabrieksgarantie.
Alleen heb je zelf het weer te laat terug gestuurd. Als je het gelijk had opgestuurd en het was b.v. een dagje te laat aangekomen had de webwinkel geen poot gehad om op te staan. Nu moeten ze echter wel nog steeds garantie geven, maar kunnen ze alsnog wel wat kosten rekenen.

Oftewel weigeren mogen ze het zeker niet, maar ze kunnen wel wat kosten in rekening brengen, alleen moeten ze daarvoor dan wel een goede reden geven. Want dat mag alleen als de latere retour voor hun ook zorgt voor extra kosten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

redwing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Alleen heb je zelf het weer te laat terug gestuurd. Als je het gelijk had opgestuurd en het was b.v. een dagje te laat aangekomen had de webwinkel geen poot gehad om op te staan. Nu moeten ze echter wel nog steeds garantie geven, maar kunnen ze alsnog wel wat kosten rekenen.

Oftewel weigeren mogen ze het zeker niet, maar ze kunnen wel wat kosten in rekening brengen, alleen moeten ze daarvoor dan wel een goede reden geven. Want dat mag alleen als de latere retour voor hun ook zorgt voor extra kosten.
Nee hoor, geen kosten. Waarom denk je dat dat zou mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
FirePuma142 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Nee hoor, geen kosten. Waarom denk je dat dat zou mogen?
Omdat je als klant moet zorgen voor het tijdig terugsturen. Binnen de garantietermijn aanmelden en dan b.v. pas een jaar later terugsturen is niet voldoen aan je plicht als klant. En door zoals hier het produkt eerst nog een tijdje te gebruiken zoek je daarbij wel een grens op.

Maar zoals ik al zei moet het bedrijf alsnog voldoen aan de garantie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterkeYerke
Knip heeft zelf duidelijk gezegd dat ik 30 dagen had om de producten retour te sturen. Dat staat er standaard bij iedere retour, maar ze hadden er prima bij kunnen zetten dat ze het wel binnen de fabrieksgarantie retour willen hebben. Dat hebben ze niet gedaan, waardoor ik in de veronderstelling was dat ik de volle 30 dagen had. Daar val ik trouwens redelijk ruim binnen. Volgens mij heb ik ze dus teruggestuurd binnen de termijn die ze zelf als "tijdig" aangaven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

redwing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

Omdat je als klant moet zorgen voor het tijdig terugsturen. Binnen de garantietermijn aanmelden en dan b.v. pas een jaar later terugsturen is niet voldoen aan je plicht als klant. En door zoals hier het produkt eerst nog een tijdje te gebruiken zoek je daarbij wel een grens op.

Dat een jaar niet tijdig is, lijkt me evident. Dit is binnen 30 dagen, binnen de door de winkel gestelde termijn. Dat lijkt mij evident tijdig. En dus kosteloos. Überhaupt mag een winkel voor wettelijke garantie geen kosten rekenen. Dus dubbel nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:16
redwing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

Je hoeft het niet eens binnen de garantietermijn te melden. Als consument moet je een defect 'binnen een redelijke tijd nadat het defect opgetreden is' melden. (En wat dan redelijk is staat niet eens ergens benoemd.)

Het defect is op tijd gemeld. Het product is binnen de gestelde termijn ingeleverd voor de garantieafhandeling, dus de garantie moet gewoon uitgevoerd worden.

• SterkeYerke
henri86 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:37:
Als consument moet je een defect 'binnen een redelijke tijd nadat het defect opgetreden is' melden.
Hier kun je bij mij natuurlijk wel wat van vinden, want ik had deze problemen van het begin af aan, maar die computer zat in het begin vol kinderziektes - en ik wist niet van allemaal zeker of het probleem misschien tussen toetsenbord en bureaustoel zat. Ik wou het ding ook de kans geven om zich te herstellen met driver updates. Voor een groot deel is dat ook gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
SterkeYerke schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Hier kun je bij mij natuurlijk wel wat van vinden, want ik had deze problemen van het begin af aan, maar die computer zat in het begin vol kinderziektes - en ik wist niet van allemaal zeker of het probleem misschien tussen toetsenbord en bureaustoel zat. Ik wou het ding ook de kans geven om zich te herstellen met driver updates. Voor een groot deel is dat ook gebeurd.
Maar je hebt je netjes aan de 30 dagen termijn gehouden, voor retour. De webwinkel heeft immers geen idee wanneer het defect ontstaan is, en dat is eigenlijk ook niet heel relevant.

• SterkeYerke
Knip wil er helaas nog niet aan geloven. Ze nemen rustig twee weken de tijd om te reageren op mijn mails en zelfs in de reacties staat eigenlijk niks. Mijn vragen waarom ze me een retourtermijn van 30 dagen geven en waarom ik geen recht zou hebben op wettelijke garantie worden compleet genegeerd.

Wat zijn de vervolgstappen? Wordt dit een kort geding? De spullen zijn duur genoeg om er een advocaat op te zetten, maar die heb ik wellicht niet eens nodig. Of is er een toegankelijkere manier om mijn garantie te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt ze wijzen op een redelijke termijn, die staat, als het goed is, omschreven op technieknederland.nl. Een maand lang zonder enige vooruitgang is niet meer redelijk, dat lijkt me duidelijk.

Geef ze een redelijke termijn om het op te lossen (2 weken) en geef aan dat je anders de koop gaat ontbinden en het volledige bedrag terug dient te krijgen. Zo niet dan wordt het dagvaarden. Meld dit aan de webwinkel zodat ze op de hoogte zijn. Mocht het zo ver komen: beteken ook daadwerkelijk de dagvaarding, dus geen loze dreiging maar meteen 1 dag na de door jou opgestelde termijn. Webwinkels komen over het algemeen veel te makkelijk weg met dit soort kwesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterkeYerke
Dank voor de instructies! Ik ben het helemaal met je eens dat webwinkels hier te makkelijk mee wegkomen. Ze hebben ook duidelijk helemaal geen zin om me te helpen, want dan zouden ze op z'n minst sneller reageren.

Maar als ik ze dagvaard, krijg ik dan de kosten van de dagvaarding wel terug? Het kan makkelijk uit, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten om hier alsnog geld op te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 20:52
SterkeYerke schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:58:
Dank voor de instructies! Ik ben het helemaal met je eens dat webwinkels hier te makkelijk mee wegkomen. Ze hebben ook duidelijk helemaal geen zin om me te helpen, want dan zouden ze op z'n minst sneller reageren.

Maar als ik ze dagvaard, krijg ik dan de kosten van de dagvaarding wel terug? Het kan makkelijk uit, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten om hier alsnog geld op te verliezen.
Ja. Als je bij de rechter gelijk krijgt of wanneer ze schikken (en dat zullen ze ongetwijfeld doen als je ze dagvaard), betalen zij de kosten.

Maar voor nu gaan ze er vanuit dat je het er bij laat zitten. En dat gebeurt in de meeste gevallen ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 13-09-2025 20:37 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Tikje vreemd verhaal…. Dus je hebt na bijna een jaar (of 2) gebruik nu ineens problemen met niet 1 maar 2 verschillende componenten? Want dat is de normale termijn voor fabrieksgarantie….

Dus na zo’n tijd gebruik dus moederbord en videokaart tegelijk defect?

Maar het is verder allemaal al gezegd, wettelijke garantie/conformiteis is waar het tussen jou en de winkel om gaat. De rest is irrelevant.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 13-09-2025 21:35 ]

• SterkeYerke
Op beide zat drie jaar fabrieksgarantie. Maar ik kon m’n computer gewoon niet missen, want ik had wel door dat de winkel hier weken over ging doen.

Bovendien wou ik alles in het begin nog de kans geven om zich te herstellen met driver updates (en uitsluiten dat het om user error ging, want de hele computer was nieuw). Voor een deel is dat ook gebeurd. Ik heb ook de fabrikant van de videokaart in de tussentijd nog bericht over het probleem dat ik heb, maar die reageert niet eens.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Moeilijke aan deze situatie is dat je pas na bijna 3 jaar tijd een garantieclaim ingediend hebt even ongeacht of je er nog wel of niet recht op hebt. Ook begrijpelijk dat je je pc niet kon missen en maar ja, nu ben je eigenlijk nog verder weg van huis. Misschien toch dan een wijze raad om een volgende keer toch proberen al veel eerder garantie te claimen en niet verwachten dat het probleem zich wel vanzelf oplost.

Hoe dan ook mag de webwinkel niet dan uitgaan van de dag dat zij het ontvangen hebben maar van de dag dat jij de garantieclaim gedaan hebt. Dit is ook hetzelfde als met de 30 dagen recht op retour dat eigenlijk de meeste webwinkels rekenen van de dag van aanmelding. Veelal heb je dan meestal 2 weken de tijd om het product op te sturen maar dat is dan in geval van recht op retour. Nu in deze had je 30 dagen de tijd en je binnen die 30tig dagen retour gestuurd hebt dus de webwinkel is in deze de fout in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
SterkeYerke schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:04:
Op beide zat drie jaar fabrieksgarantie. Maar ik kon m’n computer gewoon niet missen, want ik had wel door dat de winkel hier weken over ging doen.
Enigzins bijzonder is het dan toch wel dat precies na 3 jaar gebruik zowel je moederbord als je videokaart het ineens onder garantie zou begeven. Hoe ben je tot die diagnose gekomen? Je kan natuurlijk na 3 jaar niet aankomen dat het nooit goed gewerkt heeft….

Voor de fabrieksgarantie hebben ze natuurlijk ook gelijk als de voorwaarden van de fabrikant zijn dat jij deze binnen de termijn moet hebben aangeboden. Hun voorwaarden zijn dan bepalend. Drie jaar is ook meer dan redelijk zelfs. Waarom je dat niet is gelukt is verder niet zo relevant.

Blijft over je wettelijke rechten bij de verkoper en dan is het de vraag wat je na 3 jaar nog mag verwachten. Niet veel waarschijnlijk voor spullen die dan technisch en economisch wel zijn afgeschreven.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 14-09-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterkeYerke
Je kan natuurlijk na 3 jaar niet aankomen dat het nooit goed gewerkt heeft….
Hoezo niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
Laat maar….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:13
TweakGP schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:17:
[...]

Blijft over je wettelijke rechten bij de verkoper en dan is het de vraag wat je na 3 jaar nog mag verwachten. Niet veel waarschijnlijk voor spullen die dan technisch en economisch wel zijn afgeschreven.
Dit is dus niet hoe het werkt. Van dergelijke producten mag je verwachten dat deze toch wel minimaal zo lang mee mogen gaan als de fabrieksgarantie (waarom anders die garantie?). En zo lang dat het geval is, en het niet door TS zelf stuk is gemaakt, dan dient dit kosteloos opgelost te worden. Zie ook bijvoorbeeld Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterkeYerke
Bovendien had ik de problemen ook nogal af en aan. Ik heb daadwerkelijk de volle drie jaar nodig gehad om het betrouwbaar te kunnen reproduceren. En zoals gezegd: driver updates hebben geholpen, maar die veranderden de problemen met m'n videokaart daardoor ook.

Overigens: dank voor de link!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterkeYerke
sypie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:33:
Geef ze een redelijke termijn om het op te lossen (2 weken) en geef aan dat je anders de koop gaat ontbinden en het volledige bedrag terug dient te krijgen. Zo niet dan wordt het dagvaarden.
Hier gaat het denk ik inderdaad op uitdraaien. Ik heb de winkel tot 6 oktober de tijd gegeven om mijn garantieverlening in gang te zetten.
Pagina: 1