Vraag

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Ik wil graag een gedeelte van de begane grond laten volstorten met schuimbeton (Alle vloeren zijn nu houtbouw, wel bakstenen gevels en betonnen muren).
Dit vanwege isolatie, en het verminderen van contactgeluid met de buren (Hele leuke koters, alleen erg nadrukkelijk aanwezig :') )
Probleem is alleen dat er een prachtige tegelvloer in de hal, uitlopend naar de keuken ligt.

Nu was mijn vraag. Is het rendabel, logisch, bruikbaar, om alleen de woonkamer (Loopt langs de volledige lengte woning. De hal en keuken lopen hier parallel aan) een schuimbeton vloer te geven?

Ik wil onder geen beding de prachtige keuken en tegelwerk er uit slopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_0529qGrseCxO_lTSfnef4eTtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rf26Hg8g98ZOX2cumnCfVBDi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door LTwinter op 14-08-2025 15:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 15:01

SeatRider

Hips don't lie

Heb jij die leuke koters, of zij? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
Goede vraag. Ik heb een stofzuigrobot, en zelfs daar weiger ik alimentatie voor te betalen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

LTwinter schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:39:
Ik wil graag een gedeelte van de begane grond laten volstorten met schuimbeton (Alle vloeren zijn nu houtbouw, wel bakstenen gevels en betonnen muren).
Dit vanwege isolatie, en het verminderen van contactgeluid met de buren (Hele leuke koters, alleen erg nadrukkelijk aanwezig :') )
Probleem is alleen dat er een prachtige tegelvloer in de hal, uitlopend naar de keuken ligt.

Nu was mijn vraag. Is het rendabel, logisch, bruikbaar, om alleen de woonkamer (Loopt langs de volledige lengte woning. De hal en keuken lopen hier parallel aan) een schuimbeton vloer te geven?

Heb je zelf dan niet gerekend of het rendabel(moeite waard) is voor jezelf, ligt de hal en keuken aan de buitenmuur of tegen de buren aan?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• LTwinter
klump4u schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Heb je zelf dan niet gerekend of het rendabel(moeite waard) is voor jezelf, ligt de hal en keuken aan de buitenmuur of tegen de buren aan?
Stom. Vergeten te melden. Situatie is ingeklemd rijtjeshuis jaren 60, dus inderdaad tegen de buren aan.

Uitrekenen is lastig aangezien er dus een strook van voor naar achter (hal en keuken) houtvloer zou blijven. Wel is er in de kruipruimte bakstenen (enkelsteens) afscheiding tussen hal/keuken en woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Alles er uit.

Tegeltjes zijn de koudebrug niet waard.

Ik heb hetzelfde, maar ik sloop alles er uit. Mijn keuken/hal heeft dan wel een leuke tegel. Maar in het letterlijk steenkoud in de winter. Het doet gewoon alle isolatie teniet door een blok cement door de halve woning te laten lopen wat niet geisoleerd is.

Ik klus er al sinds januari en de eerste maanden voelde ik de kou door mijn werkschoenen heen als ik een paar tellen stil stond.

• LTwinter
Schway schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:23:
Alles er uit.

Tegeltjes zijn de koudebrug niet waard.

Ik heb hetzelfde, maar ik sloop alles er uit. Mijn keuken/hal heeft dan wel een leuke tegel. Maar in het letterlijk steenkoud in de winter. Het doet gewoon alle isolatie teniet door een blok cement door de halve woning te laten lopen wat niet geisoleerd is.

Ik klus er al sinds januari en de eerste maanden voelde ik de kou door mijn werkschoenen heen als ik een paar tellen stil stond.
Maar dan moet echt alles er uit. Inclusief de keuken, toilet, etc (En de trap?). Het geld heb ik, maar een prima keuken er uit slopen is toch wel echt heel drastisch.

De keuken heeft wel een open verbinding (poortje) met de woonkamer. Er zit wel een deur tussen hal en keuken.

[ Voor 7% gewijzigd door LTwinter op 14-08-2025 15:28 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Maar dan moet echt alles er uit. Inclusief de keuken, toilet, etc (En de trap?). Het geld heb ik, maar een prima keuken er uit slopen is toch wel echt heel drastisch.

De keuken heeft wel een open verbinding (poortje) met de woonkamer. Er zit wel een deur tussen hal en keuken.
Keuken wel, maar de trap stutten ze en ze gaan om de wc heen. Je mag het ook niet doen en een halve verdieping steenkoud houden.

Een keuken zijn gewoon wat kastjes met apparatuur, Die kan je redelijk terug plaatsen als er niet veel veranderd. Dat kun je overleggen met de vloer mensen.

Zelf heb ik er voor een aannemer ingeschakeld omdat ik een hekel heb aan cement bikken.

[ Voor 18% gewijzigd door Schway op 14-08-2025 16:13 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In plaats van de keuken "eruit te slopen" (TS), kun je 'm natuurlijk ook gewoon even tijdelijk verplaatsen. Het hoeft niet hardhandig en een keuken staat nu ook weer niet in beton gegoten (dat zou het probleem met schuimbeton ook hebben voorkomen :+ ).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:22
Afhankelijk van wat voor keuken het is misschien maar mijn keuken bouwer (niet de verkoper) zei: een keuken moet je niet uit elkaar halen en weer terug plaatsen. Dat krijg je nooit weer zoals het de eerste keer zat.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05:24
In Duitsland nemen ze meestal de keuken mee bij verkoop. Ja ook van de Ikea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
haya schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:59:
In Duitsland nemen ze meestal de keuken mee bij verkoop. Ja ook van de Ikea.
Onze keuken was nieuw geplaatst 20 jaar terug.
Ik heb hem een jaar of 8 denk ik geleden gedemonteerd en later herplaats tegen de buitenmuur en dan door de hoek.
Dus een paar andere kasten erbij en een nieuw blad door de hoek en klaar.
Ook ivm met een nieuwe vloer in de keuken balken verrot etc.

Dus ook ik ben bij team alles eruit en gelijk goed doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timpel_800 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:45:
Afhankelijk van wat voor keuken het is misschien maar mijn keuken bouwer (niet de verkoper) zei: een keuken moet je niet uit elkaar halen en weer terug plaatsen. Dat krijg je nooit weer zoals het de eerste keer zat.
opzich klopt dat strikt genomen, punt is wel dat hij daarna zowel iets beter als iets slechter kan zitten ;)

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:58
Toen ik nog energielabels maakte, kwam ik dit geregeld tegen. Dat niet de volledige BG-vloer vervangen is door schuimbeton. Zeker als de entree en/of keuken van normaal beton is, en de woonkamer destijds een houten vloer had.

• LTwinter
Bedankt voor de suggesties.

Keuken weghalen is niet echt een optie. Het is een antieke keuken met een natuurstenen aanrechtblad. Dat gaat nooit meer goed terugkomen.

Dat de hal en keuken wat kouder zijn zou mij in principe niet veel schelen.
Is isolatie van onderen dan misschien toch handiger? Maar dan zit ik nogsteedds met het contact geluuid van de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:57
saveljos schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:23:
Toen ik nog energielabels maakte, kwam ik dit geregeld tegen. Dat niet de volledige BG-vloer vervangen is door schuimbeton. Zeker als de entree en/of keuken van normaal beton is, en de woonkamer destijds een houten vloer had.
Ik ben iets soortgelijks van plan; heeft zo'n aanpak impact op het energielabels?

• LTwinter
martijn1985 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:41:
[...]

Ik ben iets soortgelijks van plan; heeft zo'n aanpak impact op het energielabels?
Goede vraag! En hoeveel inloved heeft het op de isolatie? Lijkt mij wel een heel grote koudebrug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:32
Denk je niet dat er op enig moment hoe dan ook de wens gaat komen om de muur tussen de keuken en woonkamer te verwijderen?

Stel dat die vloerisolatie er toch uit zou gaan lijkt me dat namelijk direct het moment daarvoor.

Qua geluid, ben je misschien niet beter af met een simpele fermacell vloer? Zeker als isolatie ook vanuit kruipruimte mogelijk is?

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 14-08-2025 19:59 ]

ā€œThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā€ [quote by Robert Swan, OBE]

• LTwinter
assje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:58:
Denk je niet dat er op enig moment hoe dan ook de wens gaat komen om de muur tussen de keuken en woonkamer te verwijderen?

Stel dat die vloerisolatie er toch uit zou gaan lijkt me dat namelijk direct het moment daarvoor.

Qua geluid, ben je misschien niet beter af met een simpele fermacell vloer? Zeker als isolatie ook vanuit kruipruimte mogelijk is?
Eigenlijk is de keuken juist mooi gescheiden met een boog naar de woonkamer.
Ik weet dat open keukens helemaal hot zijn, maar ik ben eigenlijk wel blij met de compartimalisering.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:58
martijn1985 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:41:
[...]

De vloer heeft altijd al minder invloed gehad op het energielabel dan het dak en/of de gevel. Schuimbeton werd in de meeste gevallen niet eens gezien als een geĆÆsoleerde vloer, vanwege het ontbreken van een kwaliteitsverklaring. Dus nee, weinig invloed.

Tonzon is/was er mee bezig om de vloerisolatie harder te laten meetellen in de methodiek. Geen idee of ze dat inmiddels gelukt is.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:32
De relevantie van vloerisolatie hangt er vooral vanaf of er vloerverwarming is, dat scheelt zomaar ruim een factor 2.

ā€œThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā€ [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

assje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:30:
De relevantie van vloerisolatie hangt er vooral vanaf of er vloerverwarming is, dat scheelt zomaar ruim een factor 2.
Ik heb het woord vloerverwarming nog niet horen vallen inderdaad.

Want als je dat niet hoeft, zou ik er de vloer niet uitbreken. Puur voor schuimbeton, en dan ook nog het halve huis.

Als je wel vloerverwarming wil, waar komt de verdeler? waar liggen de groepen dan? dikke kans dat je je hele halletje open kunt hakken. Daar ga je al.

Verder het vraagstukje elektra/data. Is dat al klaar? Of komt er nog een masterplan waardoor je met 8 leidingen naar je meterkast moet?

Ik zou iets meer lange termijn denken en bedenken wat je uiteindelijk wil met het huis, om te voorkomen dat je dingen 2 keer, of juist voor niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
AtomicShockwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Ik heb het woord vloerverwarming nog niet horen vallen inderdaad.

Want als je dat niet hoeft, zou ik er de vloer niet uitbreken. Puur voor schuimbeton, en dan ook nog het halve huis.

Als je wel vloerverwarming wil, waar komt de verdeler? waar liggen de groepen dan? dikke kans dat je je hele halletje open kunt hakken. Daar ga je al.

Verder het vraagstukje elektra/data. Is dat al klaar? Of komt er nog een masterplan waardoor je met 8 leidingen naar je meterkast moet?

Ik zou iets meer lange termijn denken en bedenken wat je uiteindelijk wil met het huis, om te voorkomen dat je dingen 2 keer, of juist voor niets doet.
Sorry voor de afwezigheid. Had een spoedklus in het buitenland.

Vloerverwarming is niet echt plaats voor, maar elke kamer heeft een airco als hoofdverwarming.
Hoogswaarschijnlijk zal er voor heet water iets van een elektrisch boilertje komen.

Dan kan gas meteen de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:39:

Kort antwoord: Nee.

Isolatie is voor 3/4 een geld kwestie, als er een duidelijke reden is (die ook financieel is) om het niet te doen, dan raad ik het meestal af.
De geluidsisolatie is een dingetje, maar ik vraag me af of dit veel helpt, de vloer bij de buren blijft geluid produceren.

Als je klaar bent om het goed te doen, dan zou ik het pas doen.
In dit geval zou ik ook zeker de buren er bij betrekken, als jullie beide huizen doen ben je echt in 1x van de herrie af en qua kosten kan het schelen.

O ja, vloerverwarming mee laten storten is imho een must. Leuk die airco's, maar er zijn grote groepen huiseigenaren die dat teveel geblaas vinden, niet comfortabel etc.
Bij de verkoop van je woning tzt ga je dit echt merken is mijn verwachting. Ik zou jouw woning alvast niet kopen (n=1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
TheGhostInc schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Kort antwoord: Nee.

Isolatie is voor 3/4 een geld kwestie, als er een duidelijke reden is (die ook financieel is) om het niet te doen, dan raad ik het meestal af.
De geluidsisolatie is een dingetje, maar ik vraag me af of dit veel helpt, de vloer bij de buren blijft geluid produceren.

Als je klaar bent om het goed te doen, dan zou ik het pas doen.
In dit geval zou ik ook zeker de buren er bij betrekken, als jullie beide huizen doen ben je echt in 1x van de herrie af en qua kosten kan het schelen.

O ja, vloerverwarming mee laten storten is imho een must. Leuk die airco's, maar er zijn grote groepen huiseigenaren die dat teveel geblaas vinden, niet comfortabel etc.
Bij de verkoop van je woning tzt ga je dit echt merken is mijn verwachting. Ik zou jouw woning alvast niet kopen (n=1)
Geld is niet zo zeer het probleem.

Het is meer het ongelovelijk dreunen wat doorwerkt van hun houten vloer naar de onze. Als die drie koters daar door het huis rennen trillen wij al van de bank.

Ik begin inderdaad wel steeds meer te neigen naar dan toch maar alles er uit, en vloerverwarming.
Dan weer bedenken waar ik dat ding laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LTwinter schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Dan weer bedenken waar ik dat ding laat.
De vloerverwarming verdeler?
Onder de vloer kan ook, alleen doet niemand dat graag omdat vullen iets meer werk is. (Bij schuimbeton ook wel iets lastiger :+ )
Pagina: 1