Glasvezel aanleggen voor gehele VvE

Pagina: 1
Acties:

• ikkuhqhp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-08 10:41
Hi allemaal,

Met onze VvE zijn we aan het kijken hoe we glasvezel aan kunnen laten leggen voor alle appartementen. We hebben ongeveer 30 appartementen in een blok in Amsterdam. Er is geen centrale ingang, maar meerdere voordeuren, aan meerdere straten. Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het benaderen van een of meerdere providers om netjes glasvezel aan te laten leggen?

We hebben in ieder geval ODF in de straat liggen, mogelijk ook andere partijen. Het probleem is dat we niet zomaar bijvoorbeeld ODF door onze gevels en vloeren willen laten boren, ook omdat er weinig vertrouwen is dat zij dat netjes zouden doen. Ik noem ODF specifiek omdat ze vrij agressief aan de deuren komen en proberen te bluffen (liegen?) dat ze toestemming zouden hebben voor de aanleg. Ik heb weinig vertrouwen dat ze dat op een acceptabele wijze zouden doen.

Hebben mensen hier ervaring met, en tips voor, het in overleg laten aanleggen van glasvezelverbindingen voor een VvE op een nette wijze?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het als VVE netjes en in eigen regie wilt hebben zou ik persoonlijk dat er loze leiding ligt vanaf de straat naar de appartementen. Als de VVE dat voorbereid en betaald maken ze er graag gebruik van. Doe je dat niet dan gebruiken ze de goedkoopste weg, bedenk wel dat alles terugverdient moet worden dus vandaar.
Je kan natuurlijk er ook als VVE voor kiezen om zelf een netwerk aan te leggen en dan te verbinden met 8 Gb zakelijke verbinding inclusief een redundante verbinding. Meteen ook wifi in alle appartementen met een eigen VLAN per appartement. Lijkt mij persoonlijk top max bereik overal en geen onderlinge verstoring van de Wifi. Maar ja krijg maar eens 30 mensen op zover, en wie gaat de problemen oplossen etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 21:52
@Frogmen +1 voor het 1e deel ofwel zelf alle voorbereiding doen en dan kenbaar maken "alleen deze loze leidingen gebruiken en niks anders", plus natuurlijk vastleggen in een contract, plus schadeclausules en rework bij afwijking van de regels.

-1 voor het 2e deel, arme ziel die alle support calls krijgt.. en iedereen die weer naar een andere en goedkopere provider wil "want mijn ziggo doet het altijd prima", of helemaal niet mee wil doen en alleen 5g internet heeft - en hoe zit het dan met de kosten?

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probeer een deal te maken met een provider/netwerkpartij. Iedere huurder moet zijn eigen contract (en afspraken/loopduur) afstemmen. Als VVE wil je geen rol spelen in vertrekkende eigenaren met lopende contracten, of baasjes die niet willen betalen.
Internet als community zou ik mij niet aan branden.

Ik zie dat erin (roompot) huisjes parken vaak nog Ziggo coax ligt. Wellicht wil een glasboer hier ook instappen. Het helpt als je 'gegarandeerde' afnemers onder de afnemers hebt; dan weet de leverancier dat er een goede bezettingsgraad komt.

• ikkuhqhp
Ik kan me helemaal vinden in jullie reacties om zelf een aannemer loze leidingen te laten leggen. Ik ben heel benieuwd of iemand daar zelf ervaring mee heeft. Ik wil voorkomen dat we die aanpassingen maken en dat de kabelboer vervolgens weigert op die manier aan te leggen. Weet iemand of ze loketten hebben ofzo om dat te bespreken?

En in de ideale wereld zou ik inderdaad met de VvE zelf een netwerk leggen, maar dat lijkt me niet praktisch haalbaar. Laat Ziggo/Odido/KPN maar lekker helpdesk spelen voor iedereens problemen :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@grasmanek94 Vandaar ook de laatste zin, daar zit het grootste probleem. Waardoor het helaas nooit gaat lukken ondanks het feit dat het eigenlijk voor iedereen goedkoper en beter zal zijn. Maar we zijn teveel individualisten geworden.
Als VVE zou ik dus alleen de loze verplicht te gebruiken leidingen laten aanleggen en dit vanuit de VVE betalen. Dus geen keuze van ik doe niet mee. Daarna mag iedereen erin stoppen wat ze willen. Alternatief is dat je leidingen aan de buitenzijde van het gebouw krijgt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ikkuhqhp
Ja precies. Nou heeft bijoorbeeld ODF een VvE-loket, maar geen idee hoe goed je daarmee afspraken kunt maken. Ze verwijzen in hun FAQ vooral naar de "installatiepartner" en die heb ik vaak aan de deur gehad, maar de kans dat je daarmee afspraken kunt maken schat ik klein in gelet op het contact tot nog toe.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ikkuhqhp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:17:
We hebben ongeveer 30 appartementen in een blok in Amsterdam. Er is geen centrale ingang, maar meerdere voordeuren, aan meerdere straten. Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met het benaderen van een of meerdere providers om netjes glasvezel aan te laten leggen?
De plaats van de voordeur is niet zo boeiend.

Wat wel boeiend is:
- wat is de meest voor de hand liggende plek in de woningen om de glasvezel af te monteren, meestal is dat de meterkast, maar zijn die wel geschikt?
- welke kabeltracés zijn er tussen de meterkasten of moet elke meterkast/woning apart worden ingevoerd?
- welke mogelijkheden zijn er om kabels van de straat in te voeren in het pand?
We hebben in ieder geval ODF in de straat liggen, mogelijk ook andere partijen.
Wat houdt "in de straat liggen" in? Steken er om de zoveel meter sprietjes uit de tegels?
Het probleem is dat we niet zomaar bijvoorbeeld ODF door onze gevels en vloeren willen laten boren, ook omdat er weinig vertrouwen is dat zij dat netjes zouden doen. Ik noem ODF specifiek omdat ze vrij agressief aan de deuren komen en proberen te bluffen (liegen?) dat ze toestemming zouden hebben voor de aanleg. Ik heb weinig vertrouwen dat ze dat op een acceptabele wijze zouden doen.
Als ODF het voorwerk al gedaan hebt, dan zal ODF ook de rest aanleggen.
Hier kan je alle relevante info vinden: https://opendutchfiber.nl/nl/veelgestelde-vragen/vve

Als je bang bent voor schade zou ik dat vooraf goed doornemen met ODF, zeker als de gevels bestaan uit speciale materialen.

Spel en typfouten voorbehouden

• ikkuhqhp
Voor de hand liggende plek zou zijn via de meterkast om tussen de appartementen door te gaan. Daar liggen al gasleidingen en mogelijk ook nog oude KPN-lijntjes. Maar er liggen (nog) geen loze leidingen. Dat zou netjes moeten gebeuren.

Vanaf de straat naar binnen is een lastige. Plaats van de voordeur is in die zin relevant dat er een aantal keer van buiten naar binnen aangelegd moet worden en niet een keer. Er zijn geen duidelijke ingangen op het moment. Water en gas komen natuurlijk wel ook gewoon binnen, maar ik vraag me af of de kabellegger zo diep zou willen gaan, en hoe ze het afdichten.

We hebben inderdaad van dei sprietjes. In ieder geval van ODF, mogelijk ook van anderen.

Ik ga in ieder geval eens vragen bij ODF hoe zij erover denken.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 21:52
ikkuhqhp schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:57:
Ja precies. Nou heeft bijoorbeeld ODF een VvE-loket, maar geen idee hoe goed je daarmee afspraken kunt maken. Ze verwijzen in hun FAQ vooral naar de "installatiepartner" en die heb ik vaak aan de deur gehad, maar de kans dat je daarmee afspraken kunt maken schat ik klein in gelet op het contact tot nog toe.
Die cowboys aan de deur zijn vaak gewoon verkooppartijen die helemaal geen inspraak hebben (en niet voor ODF werken), die vragen gewoon namens jou (wat je zelf kan doen) een abo aan en krijgen een commissie, niks meer niks minder.

Installatiepartner is de daadwerkelijke installateur die langs komt (en niet de verkoop/sales aan de deur) op afspraak (en alleen op afspraak! nooit "uit het niets") om te boren en te trekken. Ik weet niet hoe dat met VvE's is, maar bij particuliere aansluitingen verzorgt de provider een 'Installatiepartner', vaak een (1 of aantal) ZZP'er(s) die met een busje van de ISP rondrijdt(/rondrijden) (of met een magnetisch logo van de ISP erop en een shirt van de ISP).

Dus cowboys die uit het niets komen en bergen beloven, meteen weren zoals je dat al deed. Die zijn er puur om commissie te maken en het zal ze een worst wezen wat jullie wensen zijn. Ze hebben zelf geen "vlees in het spel"; als ze iets verprutsen dan is het de relatie tussen de klant en het bedrijf waar ze voor "claimen" te werken verstoord, maar hun kost het niks en ze komen er helemaal mee weg. De volgende dag verkopen ze voor de concurrent. Ik heb er wel een aantal gehad die wel eens logen of hele gelikte taal gebruiken (en antwoord op mijn vraag direct vermijden) als "wij verkopen voor <ISP>" zonder te zeggen dat ze er direct voor werken (wanneer men vraagt of ze direct werken voor de ISP).

Overigens zul je mee maken dat aansluiten in twee fases gaat: Fysiek aanleggen van het netwerk (bouw mensen komen leidingen leggen en de kabel erin schieten of trekken) en de data aansluiting verzorgen (er komt iemand in de wijkkast van ODF alles aansluiten en ook bij de woningen zelf).

[ Voor 53% gewijzigd door grasmanek94 op 14-08-2025 16:15 ]

• ikkuhqhp
Nah, ik vermoed dat de installatiepartner pas volledig betaald wordt als de aansluiting tot in huis gelegd is. Het ODF netwerk is hier aangelegd door mensen uit oost-Europa, en dat zijn ook de mensen die constant aan de deur staan om te melden dat ze nu even de kabels naar binnen komen boren. Ze komen zeker, keer op keer, zonder afspraak langs. Zie ook dit artikel waarom ODF zo agressief opereert.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Ik weet niet hoe het bij ODF gaat. Heb alleen met KPN te maken gehad.

Ik ben voorzitter van onze VvE. Voor de aanleg heeft KPN eerst een 'schouw' gedaan.
Ze kijken ter plaatse hoe de kabels de woningen kunnen worden ingevoerd en waar de aansluiting het beste kan worden geplaatst.
Aan de hand van de schouw wordt een zogenaamd Plaatsingsdocument opgesteld.
Daar staat alles precies in beschreven. Ook hoe de doorvoer weer waterdicht gemaakt wordt.
Dat document moet door de VvE voor akkoord worden getekend en teruggezonden naar KPN.

• ikkuhqhp
Oh super, dat is precies waar ik naar op zoek was. Heeft KPN jullie benaderd, of andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
KPN heeft de VvE beheerder benaderd.
Pagina: 1