Opzetten nieuw domoticacircuit.

Pagina: 1
Acties:

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Na wat aangeklooit te hebben met action spul en app gekoppelde huis apparaten wil ik de stsp maken naar 2 huissystemen.
1 hue bridge met friends of hue schakelaars en lampen En misschien wat hue armaturen. ( kleur in je woonkamer brengen )
2 klikaanklikuit domotica voor andere zaken.
1 tuin verlichting.
2 2de en 3de etage verlichting. (Ik begreep dat hue de lampen als Mesh netwerk verbind dus ik dacht die iets te spreiden om een netwerk te maken die stabiel is.

Voor zover ik kan lezen is de Klikaankliku ,kaku, technologie koppelbaar aan de hue bridge en heb je geen KaKu bridge nodig.
En de hue bridge is weer te koppelen aan Home app.
Bedoeling is t aantal apps van smart devices te verminderen in gebruik en dat na initiële setup iedereen in huis het kan gebruiken zonder een cursus te volgen.

Mijn eerste uitdaging is
3 (domme) ledlampen die dimbaar zijn.
Stand 1 bewegingsdetectie uit ledlampen aan, dimbaarheid aan.
Stand 2 ledlampen op bewegingsdetectie Stand dus default uit.
Stand 3 is meer ideaal, tijdschema dat na 0:00 uur de Stand 1 automatisch naar Stand 2 schakelt.

Ik heb al een component bewegings detectie uit een eerder project, dus niet domotica maar gewoon PIR schakelaar. Als ik die parallel over de dimmer schakel moet ik er een aparte uit aan schakelaar in serie achter of voor zetten zodat de dimmerspanning niet overruled word. En ik wil ook niet dat uitschakelen stand 1 niet stand 2 activeert. ( je vergeet dan tevaak de bewegingsdetectie aan te schakelen.)

En hier komt mijn on ervarenheid naar boven.
Mijn eerste idee is 1 hardware module die intern of pootje 1 (stand 1) schakeld of pootje 2 ( stand 2) schakelt.
Soort wissel schakeling
En dat de dimmer licht stand mee schakelt is prima.
Dus aan 1 of aan2 en niet "uit".

Idee 2 is 2 KaKu inbouw units 1eentje die de dimmer functie en uit aan heeft en de andere die aan uit schakeld om de bewegingsdetectie te activeren.
Dan zou de app de 2 modules moeten koppelen in als 1 aan is is 2 uit en omgekeerd.

Kan mijn idee omgezet worden in werkelijkheid?
En zo ja hoe?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 18:56

V-8

- De KaKu-apparaten kun je niet koppelen op HUE-bridge (tenzij je de Zigbee-varianten bedoelt, dan zou het -misschien- kunnen).

Overigens zou ik geen RF-apparaten gebruiken, Zigbee is betrouwbaarder en vormt met Mesh een veel beter bereik.

Ik snap nog niet helemaal je bedoeling met een dimmer en een sensor, wil je een lamp op een bepaald lichtniveau aan laten gaan op een bepaalde tijd bij beweging? (en anders op een ander lichtniveau)?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
V-8 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:40:
- De KaKu-apparaten kun je niet koppelen op HUE-bridge (tenzij je de Zigbee-varianten bedoelt, dan zou het -misschien- kunnen).

Overigens zou ik geen RF-apparaten gebruiken, Zigbee is betrouwbaarder en vormt met Mesh een veel beter bereik.

Ik snap nog niet helemaal je bedoeling met een dimmer en een sensor, wil je een lamp op een bepaald lichtniveau aan laten gaan op een bepaalde tijd bij beweging? (en anders op een ander lichtniveau)?
Ok dus een zigbee dimmer inbouw installeren of zo?
Dus de klik aan klik uit tech is niet koppelbaar aan huisdomotica en moet z'n eigen bridge hebben?
Dus als ik hue en zigbee gebruik als merk kan ik met 1 bridge tot afdoen?
( ik las net in hue topic dat de nieuwe versie uit is heb ik nog compatibillity issues in de toekomst als ik de oude huebridge heb?

Wat ik/we willen is als we onder de overkapping zitten dat we met een dimmer/app de ledverlichting kunnen dimmen tot "gezellig " niveau .
Maar als we niet thuis zijn of er niet zitten hij in uitstand is totdat de bewegingsmelder de lampen aanschakelen.
En wat dan als bonus is een tijdschakelaar die altijd om 0:00 of 01 uur het licht uit doet en weer in bewegingsmelder modes zet. ( maar dat is optioneel en extra.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

@copykat Even voor de duidelijkheid; Zigbee is een standaard, eentje waar Philips Hue ook gebruik van maakt. Met de Hue bridge zet je jezelf wel grotendeels vast aan de perikelen van Philips.

video: Hoe begin je aan een smarthome?

Als je nu nog niks/weinig in huis hebt, zou ik eerst even wat beter in kaart gaan brengen wat je nu precies wilt. En het aantal gebruikte standaarden zo laag mogelijk houden. Alles wat je opnoemt kan bijvoorbeeld prima met enkel Zigbee devices.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@D4NG3R ik heb toevallig een hue bridge gekregen en de Electramat friends of hue schakelaar.
Gira Senic Friends of Hue schakelaar - Systeem 55
Is batterijloos dus dit leek me een mooi systeem om de hand aan uit zoals "vroeger" te combineren met modernere instelling mogelijkheden via een app.
Vandaar de hue bridge als startpunt.
Zit er niet aan vast want als een zigbee bridge voor alle andere zaken beter is dan kan die er naast draaien. De LSC vd action systeem heeft als hoofd nadeel dan bij lang uitgeschakeld hij weer gaat knipperen. Voor de rest als slaapkamer bediening prima gekoppeld aan Home kan iedereen het bedienen.

Op zolder heb ik omdat de schakelaar op een rukplek zat , een KaKu draadloze dimmer geplaatst omdat een kroonluchter met 8 leds nogal fel is voor je slaapkamer. 1klik aan 2klik uit.
Verder niks aan communicatie.

Tuin verlichting is tegenwoordig remote via rf of wifi inplaats van schakelaar binnen of de tuin in moeten lopen om t aan en uit te schakelen.
Ik probeer t aantal "batterijen " in units zo laag mogelijk te houden.

Einddoel is :
Centraal instelbaar lichtplan die ook thuiszijn kan simuleren indien ik dat wil. Dat met een 2 a 3 camera systeem, voortuin ( videodeurbel) achtertuin, en een vertikaal kijkende bij garage deuren om de ingang te monitoren.
En zonnestroom beter gebruiken.

Kleuren als in paars groen roze enz. Van lampen is best leuk maar zal vermoedelijk nooit gebruikt worden. Of je moet de Philips TV kopen en koppelen zodat je hele huiskamer mee doen aan wat op tv gebeurd..( Al vraag ik me af of ik dat wel wil.)

Ga je linkje even bekijken.

Edit ok
Dus huebridge prima als lampen console maar beter Home assistent op een miniclub laten draaien. ( ik heb nog een werkeloze Rpi 4 liggen kan die dat aan? En wat zijn de nadelen? )
Kan ik bijv. Op mn windows desktop configureren en dan de pc uitschakelen zodat de rpi dit verder draait? Of is een dedicated mini pc Een betere oplossing?

Edit 2:
Homeassistant vs homey pro.
Ik ben geen ict'er en ook niet zo'n programmeur. Te veel tijd aan leercurve om mn aandacht er op vast tehouden en ik vergeet daarna snel weer wat ik uit gevoeld heb zodat ik na 1 jaar weer opnieuw moet inlezen.
( ervaring in dit met kodi cubox en aanverwante versies.)
Mn laatste kodi kastje is na verhuizing nogsteeds niet gereset en opnieuw opgebouwd omdat ik nu plex draai op mn tv dus hij is een beetje dubbel.

Wat dat betreft is dan Homey pro een betere keus.
Wat ik vermoedelijk erop aansluit is lampen, wasmachine, vaatwasser, oven . ( via bosch app)
Homewizards zonnepanelen opbrengst.
Later misschien accu en WP.
Geen electrische gordijnen en of andere shit die meer gimmick dan nuttig zijn.
Rookmelders en bewegingsmelders en raamcontract daarintegen als home security is wel weer interessant op termijn. En dan schijnt Z-wave(plus) beter te zijn dan zigbee.
.
Maar goed dit is allemaal toekomst muziek.

Eerst de "simpele " task van tuinverlichting.
Zigbee protocoll is dan blijkbaar de way to go.
En dan is spelen met de hue bridge misschien een goede start.

Maar eerst de hardware lijst.
Wat heb ik nodig om die taken te kunnen uitvoeren.

[ Voor 33% gewijzigd door copykat op 14-08-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
nog wat videos gekeken, zigbee is vooral battery powered devices.

voor de korte termijn:
voor zover ik kan beoordelen kan je je "gewone domme" 230vac circuit opbouwen met als extra zorg voor wat ruimte op de lasplekken om je devices achteraf te plaatsen.

mn probleempje met dimming en beweging zal vast met 2 modules en een protocol kunnen worden oplgelost.
Maar ik moet nu mn 230vac bedrading aanleggen om verder te kunnen.

nog meer inlezen op Z-wave en Zigbee op welke ik ga instappen als de uitgebreide control centre.
vooral de ruimte beveiliging als sensors deuren en beweging en comfort voor verlichting en warmte instelling
enzo moet ik nog een beeld van krijgen hoe dit te gebruiken en wat de voor en nadelen zijn ten opozichte van dedicated producten.
(stel we kopen een split airco van een merk heeft die z-wave/zigbee protocol ondersteuning?)
(stel we kopen een video deurbel/camera's kan ik die koppelen aan sensoren die in t Z-wave/zigbee protocol leven?)
dat dus.

Dat hue een "gesloten" en met de gratie van Philips systeem is begrijp ik maar ik denk dat als er overal voor honderden euro's /duizende euro's aan smart devices van de Hue-line gekocht en gebruikt zijn er niet veel kans is dat ze dit protocol gaan cancelen of verlaten zonder een alternatief te bieden dat de apparaten/lampen nog gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In plaats van de Hue bridge gebruiken (die tweedehands ongeveer twee tientjes waard is) zou ik je sterk aanraden om gewoon een NUC oid te kopen en een andere Zigbee controller. Het grootste probleem met Hue is niet dat het protocol niet meer zou werken (ze gebruiken Zigbee), maar dat de Hue bridge én niet gemaakt is om heel veel apparaten aan te sturen én relatief langzaam is.
Als je met Home Assistant en een degelijke controller (bijv. de SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus) werkt dan heb je zelf de controle en komt bijna ieder signaal instant binnen in Zigbee2MQTT, waardoor je ook veel meer zelf kunt automatiseren.
Bijkomend voordeel is dat ook veel sensoren die je niet op een Hue bridge kunt aansluiten dan ineens wél werken.

Verder is het gebruik van Hue lampen en dingen die met Hue werken prima, dat werkt ook allemaal gewoon als je een fatsoenlijke controller gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Oon Dus je zegt ga niet je tijd verdoen met die huebridge te leren kennen?

En dat alle hue based producten ook werken op een open source zigbee dongel?

Moet je met "zigbeeproducten" nog ergens weg blijven kwa merk, leverancier?
Nuc, ik heb nog een ongebruikte RPI v4. liggen van een klusje van mn werk.
Het is alleen lang geleden dat ik met dit soort minicomputers geklooid heb.
Dus dat ding opbouwen is nog een uncharted territory.. :X .

Kan ik er van uitgaan dat later een zigbee opgebouwd systeem/netwerk ook werkt met een controler die ook Z-wave ondersteund? ( ik besef dat zigbee en Z-wave communicatie protocollen zijn en dat een chip in een device dit wel of niet ondersteund net als de oplopende wifi protocol versies) Ik bedoel meer van als ik me ingetraind heb in zigbee en Home assistant dat ik niet weer helemaal van scratch moet beginnen als ik een Z-wave based device nodig heb en een hele nieuw ogende Z-wave controler moet leren. ( Ben beter met mn handen dan met software programeren. )

Bijv. Rookdetectie en koolmonoxide ( al zal dat op den duur overbodig zijn omdat er geen verbrandingsgassen meer zijn ivm warmtepompen en dergelijke)

Wat ik ondertussen wel begrijp is dat Home Assistant community en continuïteit van de ondersteuning breder en hoger is dan de iets user vriendelijkere homey pro unit.

( Eerst maar mn hardware constructie technisch afmaken. )
Wcd's schakelpunten lichtpunten, dan wanden afwerken.
Wat extra centraal/lasdozen invoegen om ruimte te bieden aan zigbeemodules voor later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

copykat schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:22:
@Oon Dus je zegt ga niet je tijd verdoen met die huebridge te leren kennen?

En dat alle hue based producten ook werken op een open source zigbee dongel?

Moet je met "zigbeeproducten" nog ergens weg blijven kwa merk, leverancier?
Nuc, ik heb nog een ongebruikte RPI v4. liggen van een klusje van mn werk.
Het is alleen lang geleden dat ik met dit soort minicomputers geklooid heb.
Dus dat ding opbouwen is nog een uncharted territory.. :X .

Kan ik er van uitgaan dat later een zigbee opgebouwd systeem/netwerk ook werkt met een controler die ook Z-wave ondersteund? ( ik besef dat zigbee en Z-wave communicatie protocollen zijn en dat een chip in een device dit wel of niet ondersteund net als de oplopende wifi protocol versies) Ik bedoel meer van als ik me ingetraind heb in zigbee en Home assistant dat ik niet weer helemaal van scratch moet beginnen als ik een Z-wave based device nodig heb en een hele nieuw ogende Z-wave controler moet leren. ( Ben beter met mn handen dan met software programeren. )

Bijv. Rookdetectie en koolmonoxide ( al zal dat op den duur overbodig zijn omdat er geen verbrandingsgassen meer zijn ivm warmtepompen en dergelijke)

Wat ik ondertussen wel begrijp is dat Home Assistant community en continuïteit van de ondersteuning breder en hoger is dan de iets user vriendelijkere homey pro unit.

( Eerst maar mn hardware constructie technisch afmaken. )
Wcd's schakelpunten lichtpunten, dan wanden afwerken.
Wat extra centraal/lasdozen invoegen om ruimte te bieden aan zigbeemodules voor later.
Je moet het anders zien; de Hue bridge is een Zigbee controller die verbonden is met de servers en app van Philips. Als je een Sonoff dongle pakt en bijv. Home Assistant (met de Zigbee2MQTT add-on) op een NUC of RPi zet dan heb je hetzelfde, maar dan heb je zelf de controle hierover. Binnen Home Assistant kun je dan alle Hue lampen ook aansturen, maar ook sensoren die de Hue bridge niet kan koppelen, want de bridge/controller bepaalt welke apparaattypes ondersteund worden.

Z-wave staat helemaal los van Zigbee, maar in principe kun je prima een Z-wave controller op hetzelfde Home Assistant apparaat aansluiten en los van Zigbee ook een Z-wave netwerk bouwen. Je moet dan alleen weer de juiste add-on voor Z-wave installeren, naast die voor Zigbee.

Bijkomend voordeel van Zigbee is dat je op Ali gewoon dezelfde spullen maar dan zonder logo erop kunt kopen voor een paar euro, terwijl je er hier een paar tientjes voor betaalt. Zo heb ik een hele berg PIR bewegingssensoren, drukknoppen, en slimme schakelaars besteld voor 20 euro, en diezelfde sensoren waren op Amazon en Bol e.d. een paar euro per stuk. Laat staan op de extra dure smarthome webshops. De beschikbaarheid van Z-wave is wat minder want Zigbee is gewoon de standaard voor de meeste sensoren.

Vwb Home Assistant vs Homey; dat verschil in gebruiksvriendelijkheid is inmiddels écht niet meer zo groot. Home Assistant heeft hele grote stappen gezet en in die tijd heeft Homey echt maar het absolute minimum gedaan om achter de markt aan te kuieren, dus Homey is gewoon z'n geld niet meer waard. Voor de prijs van een Homey Pro kun je een héle mooie zelfbouw Home Assistant setup bouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 15-08-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
YouTube: Smart Home Protocols Explained
Deze gast maar eens volgen.
Hij doet opbouwen van scratch.
Deze video gaat over welk type netwerk en protocol nu meest ideaal is voor je huis te ver-smarten.
Grappig ik dacht Z-Wave was de nieuwe Zigbee maar t blijkt Thread te zijn.
( Althans dat haal ik er uit.)

Edit:
Als ik deze poster en de antwoorden lees is buy ones cry ones een Nuc x86 met een mv2 ssd en geen sdmicrocard een goede stabiel platform om te starten.
Raspberry Pi 5 vs HA Green? - Hardware -

https://community.home-as...y-pi-5-vs-ha-green/855826

( ik was aan t zoeken of de green vs mijn rpi 4 b ( denk ik moet de specs nog checken) mij kon helpen te kiezen.)
Mijn doel is dat ik 1 type HA installatie wil leren. Liefst ook benaderbaar via andere platformen zoals plain win11 en Android zonder al te veel geklooi met putty en die andere eh rood label interface. Ben ik ook nooit handig in geweest tijdens mn kodi gebruik. Ik deed apetrucjes, overgenomen handelingen in stappen.

Terug te komen op keuze Rpi vs Nuc.
Kan ik beginnen op een rpi en dan zonder veel opnieuw leren hoe te werken met installeren en configureren overstappen naar een Nuc? Dan is mn leer het gebruiken hardware al bijna inbezit en kan ik als ik een beetje door heb hoe t werkt een verse controler maken zonder beginners fouten ingeweven.

Iemand nog links naar spoedcurses( in lekentaal) how to make a HA system functional from scratch?

[ Voor 60% gewijzigd door copykat op 17-08-2025 11:36 ]

Pagina: 1