VPS met veel storage - of object store zonder egress cost?

Pagina: 1
Acties:

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13
Voor m'n offsite backup ben ik opzoek naar een EU VPS met redelijk wat storage - +-6TB.

Momenteel gebruik ik Jottacloud voor deze offsite backup naartoe te sturen (met rclone / restic), maar het is niet zo betrouwbaar als ik zou willen.

Waarom een VPS? De meeste object stores (allemaal?) hebben een vrij dure egress cost, en ik doe dagelijks een data-check van 1/30ste van mijn data zodat ik corrupties snel kan opvolgen.

De providers die ik op lowendtalk al tegen kwam zijn echter allemaal vrij recent, en ik weet niet of ik die zou betrouwen voor mijn data op te zetten...

- novacloud-hosting.com
- hostbrr.com
- layer7.net
- host-c.com

Iemand ervaring met deze, of een andere suggestie?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 11:38
als het voor de hobby is en je geen dikke SLA's nodig hebt, zou je eens naar Soleus kunnen kijken. Mij spreekt vooral het vereniging-idee aan; niet een or andere commerciële aanbieder maar samenwerken met andere mensen met dezelfde interesses.

Ik gebruik daar zelf een VPS met 1 TB extra storage voor mijn backups

[ Voor 11% gewijzigd door jurri@n op 14-08-2025 11:05 . Reden: Aanvulling ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:58
Waarom doe je dagelijks een data check van 1/30ste voor datacorruptie?
Dat lijkt me best extreem.
Wil je wat meer weren tegen zoiets, kan je ook PAR / PAR2 bestanden genereren en mee uploaden.
Daarmee kan je niet alleen schade detecteren maar ook corrigeren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• devilkin
Dat werkt niet met een tool zoals restic. Die doet dedup, compressie, encryptie, versioning,...

Je hebt een restic repository met enorm veel files en directories, waarvoor je dan elke dag die par files zou moeten gaan hercreeren. Niet realistisch.

[ Voor 45% gewijzigd door devilkin op 14-08-2025 11:58 ]

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 21:20
Heb je de Hetzner Storagebox al eens bekeken?

• devilkin
Yep. Eenmaal > 5TB gaat de prijs vrij snel de hoogte in, en ze zijn nu ook niet bepaald snel :D

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:37

lasharor

7 december 2004

Ik heb lang voor iets soortgelijks lowendtalk in de gaten gehouden maar, je komt eigenlijk vrij weinig aanbieders tegen die storage VPS aanbieden voor een lage prijs. Zeker als je meer dan 5TB wilt is het allemaal vrij prijzig.

Ik heb een oude thinclient gekocht en daar een 12TB HDD ingezet die nu bij mijn ouders staat. Die gebruik ik als restic target.

Het risico dat zowel de data bij mij thuis en op die externe client niet meer werken lijkt mij vrij klein. Met een additionele externe hardeschijf denk ik dat dit risico wel ondervangen is.
Pagina: 1