Voordeur keuze zonder dorpel voor maximale dichtheid?

Pagina: 1
Acties:

• Okprima
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-09 20:57
Hoi allemaal,

Ik ben als klant bezig met het uitzoeken van een nieuwe voordeur voor mijn woning aan een drukke straat. Het belangrijkste voor mij is maximale isolatie tegen stof en geluid.

Bij de offerte heb ik aangegeven dat ik géén zwarte dorpel (Isostone/DTS) wil. Dat betekent dat er een kozijnprofiel helemaal rondom de deur komt, zodat deze volledig sluit. Mijn gedachte was dat dit zou helpen om verkeerslawaai en stof beter tegen te houden.

Maar nu vraag ik me af: is dit wel verstandig?
Ik heb geen ervaring met voordeuren en weet niet of een zwarte dorpel juist wél helpt bij isolatie en duurzaamheid.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips over de beste oplossing? Alle adviezen (en voorbeelden van jullie eigen voordeuren) zijn enorm welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom laat je je daarin niet gewoon adviseren door de partijen waar je offertes aanvraagt? Die weten allemaal exact wat de impact van verschillende opties is en kunnen je 1:1 vertellen hoe je een perfect isolerende deur kunt hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Ik heb ook vriendelijk bedankt voor de isostone dorpel en heb een kozijn geheel rondom waar de deur tegenaankomst in rubbers. Dat is hoe je een deur dichtkrijgt tegen geluid en tocht.

voorbeeld en omdat ie zo mooi is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLb4pSmT4JfrhwrCZhHj046aW7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VD6Ap5vXvf014QyPNRowyKQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door No Hands op 14-08-2025 08:15 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Technisch gezien isoleert isostone/dts/kunststof iets beter dan hout wat betreft warmte. Echter is dit in het geval van een dorpel zo'n klein oppervlak, dat ik me afvraag of je dat gaat merken.

Qua afsluiting voor stof maakt het 0 verschil. De vorm van de onderdorpel en hoe e.e.a. af wordt gesloten met rubbers is daar relevant. Wat betreft geluid zegt mijn boerenverstand dat vorm / aansluiting / rubbers veel meer impact gaan hebben dan het materiaal.

En over duurzaamheid: de niet-houten heeft uiteraard een langere levensduur, dat is de hele reden dat de hele markt ernaar is geswitcht :)

[ Voor 3% gewijzigd door CJ_Latitude op 14-08-2025 08:03 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een DTS dorpel maakt toch voor de deur en sluiting niet uit?
Is gewoon in de vorm van het hout, alleen kan het op de grond staan en niet gaan rotten zoals een houten dorpel.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
No Hands schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:59:
Ik heb ook vriendelijk bedankt voor de isostone dorpel en heb een kozijn geheel rondom waar de deur tegenaankomst in rubbers. Dat is hoe je een deur dichtkrijgt tegen geluid en tocht.

voorbeeld en omdat ie zo mooi is :)

[Afbeelding]
Hoort daar tegenwoordig geen weldorpel meer op?

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:30
Er wordt een kunstof dorpel gebruikt omdat dat fsc goedgekeurd houten kozijn anders nog sneller wegrot.
Mijn zwager kocht nieuwbouw Vinex in Amersfoort. Prachtige erker tot op het maaiveld. Alle liggende delen kas verrot in record tempo. Ja garantie helaas bouwer failliet.

• No Hands
BBBvB schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Hoort daar tegenwoordig geen weldorpel meer op?
Scherp maar nee. Ik zeg nee omdat dit kunststof is en zo goed sluit dat water nooit naar binnen kan druipen langs de deur. De functie van een weldorpel is volgens mij omdat die ervoor zorgt dat water wat anders langs je drempel de gang inloopt nu wordt weggeleidt.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Okprima schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:56:
Hoi allemaal,

Ik ben als klant bezig met het uitzoeken van een nieuwe voordeur voor mijn woning aan een drukke straat. Het belangrijkste voor mij is maximale isolatie tegen stof en geluid.

Bij de offerte heb ik aangegeven dat ik géén zwarte dorpel (Isostone/DTS) wil. Dat betekent dat er een kozijnprofiel helemaal rondom de deur komt, zodat deze volledig sluit. Mijn gedachte was dat dit zou helpen om verkeerslawaai en stof beter tegen te houden.

Ik heb geen ervaring met voordeuren en weet niet of een zwarte dorpel juist wél helpt bij isolatie en duurzaamheid.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips over de beste oplossing? Alle adviezen (en voorbeelden van jullie eigen voordeuren) zijn enorm welkom!
rondom een afsluiting (luchtdichting) krijg je juist met de juiste kunststof dorpel. met hout kan je dit profiel niet maken omdat je het kapot loopt. en ben je overgeleverd aan valdorpels

https://www.pontmeyer.nl/...-67x114x1200/p/E660200350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-09 14:03
Volgens mij maakt het bij een kunststofdeur niks uit. Vroeger, bij een houten deur, had de drempel de functie om snelle rot van het hout (wegens optrekkend vocht) tegen te gaan. De drempels waren toen van hardsteen of travertin en tevens moesten de drempels regenwater tegenhouden want de afwatering was nog niet zo goed als nu. De stenen drempel was ook zeer slijtvast.
Een kunststof kozijn rot sowieso niet dus tegenwoordig zie je complete kozijnen, rondom de deur. Het is een kwestie van smaak.
Huidige drempels zijn meestal ook van kunststof en zijn geïsoleerd en de deur sluit met rubbers hermetisch aan op de drempel.
Persoonlijk denk ik dat een drempel het voordeel heeft dat beschadigingen minder opvallen. Mensen schuren met hun schoenen over het kozijn of drempel. Van een drempel verwacht je schuurplekken, van een kozijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:47
Goed dat ik dit topic tegenkom, nooit en te nimmer zelf over nagedacht.
We hebben nu een kunstof kozijn geheel omsloten met 1 enkele afdichting ( kozijn / deur 30 jaar oud )
Wij zijn ook van plan om onze voordeur te laten vervangen.

Ik heb even gekeken bij Buva en DTS. Plaatje bijgevoegd van een DTS dorpel, daar blijkt dat een 3 -voudige afdichting mogelijk is. Ik geloof niet dat dit nog problemen gaat opleveren.
Ik zou natuurlijk wel even navraag doen bij de leverancier van de kunststof deur over de hoeveelheid afdichtingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vtc2qB0eZfpqbYNtAoAYj2wfsyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzFMJXAcCUNenZVpmGttpaPn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik zou gewoon voor een op maat gemaakte hardstenen dorpel gaan. Slijt niet of nauwelijks, werkt niet, kan niet rotten en een vakman kan de deur prima sluitend krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Ieder zijn voorkeur.

Rondom afdichting: hoe dan ook regelen! Er zijn nog beunhazen die een voordeur opleveren met een spleet eronder :X

In mijn vorige woning had ik een hardstenen dorpel bij de voordeur laten plaatsen in combinatie met kunststof kozijnen. Dat had rondom afdichting.
Bij de achterdeur isotone dorpel. Idem.
Het nadeel van geen dorpel maar kozijn rondom is een hogere opstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
Kier onder de deur of het kunststof kozijn rondom afpurren als eindafwerking is de norm.

Een goed sluitende deur is byzonder, het lijkt wel alsof een aannemer alleen geld kan verdienen door iets niet te doen.

Een koelkast is luchtdicht. Daar lukt het wel maar bij voordeuren nog steeds niet…

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Yaksa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:32:
Ik zou gewoon voor een op maat gemaakte hardstenen dorpel gaan. Slijt niet of nauwelijks, werkt niet, kan niet rotten en een vakman kan de deur prima sluitend krijgen.
Maar dan wel met koudebrug onderbreking anders heb je de condens op je dorpel staan in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Om ervoor te zorgen dat er geen regenwater door de rubbers naar binnen loopt moet die wel heel goed afsluiten, bij die van mij (met een neus) loopt toch altijd nog wat water naar binnen wat dan door de afwateringsgaatjes weer naar buiten loopt maar bij veel regen zijn die gaatjes niet voldoende (ook door mieren die de aarde hierdoor naar boven brengen), en de deur sluit echt wel af. Dus hoe dat zou zijn zonder die neus vraag ik me af. Ik heb dus ook geen dorpel. (en wel kunststof)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09 22:04
Okprima schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:56:

IBij de offerte heb ik aangegeven dat ik géén zwarte dorpel (Isostone/DTS) wil. Dat betekent dat er een kozijnprofiel helemaal rondom de deur komt, zodat deze volledig sluit. Mijn gedachte was dat dit zou helpen om verkeerslawaai en stof beter tegen te houden.

De lijn van de aanslag bij een "laagreliëfdorpel" (zo noem je die dingen) ligt als het goed is gelijk aan die van het kozijn. Zeker bij een naar binnen draaiende deur. Met een rondlopende dichting in je deur sluit deze dus overal even goed af.

Grote voordeel: Rotvrij. Niet voor niets schrijf de NBvT voor dat (zelf bij hard)hout kozijnen er geen hout toegepast mag worden in de 1e 50 mm boven het maaiveld. Persoonlijk zou mijn voorkeur liggen bij IsoStone. Kwalitatief beter materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het huis waar ik in woon is van 1935 en hier dus nog gewoon een hardstenen dorpel bij de voordeur zit. De voordeur zit ook direct aan een best wel drukke straat en direct aan de stoep. De voordeur zelf is een hardhouten voordeur maar ik zelf aan de binnenkant gewoon een rubberen slip gemaakt hebt wat zo goed als alle tocht in elk geval tegen houd. Qua verkeerslawaai scheelt het denk ik nagenoeg niets maar dat heb ik verder nooit echt na gemeten.

Wat ik persoonlijk een nadeel zou vinden bij een volledig kozijn is dat het een struikelblok kan worden dus daarom zou ik altijd voor een dorpel kiezen met afgronde hoeken. En tja hardsteen slijt eigenlijk nagenoeg niet bij normaal gebruik want hier zie je zelf na dan pak weg 90tig jaar geen echte slijtsporen op die dorpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:47
Roel1966 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:47:
Het huis waar ik in woon is van 1935 en hier dus nog gewoon een hardstenen dorpel bij de voordeur zit. De voordeur zit ook direct aan een best wel drukke straat en direct aan de stoep. De voordeur zelf is een hardhouten voordeur maar ik zelf aan de binnenkant gewoon een rubberen slip gemaakt hebt wat zo goed als alle tocht in elk geval tegen houd. Qua verkeerslawaai scheelt het denk ik nagenoeg niets maar dat heb ik verder nooit echt na gemeten.

Wat ik persoonlijk een nadeel zou vinden bij een volledig kozijn is dat het een struikelblok kan worden dus daarom zou ik altijd voor een dorpel kiezen met afgronde hoeken. En tja hardsteen slijt eigenlijk nagenoeg niet bij normaal gebruik want hier zie je zelf na dan pak weg 90tig jaar geen echte slijtsporen op die dorpel.
Misschien hoort het wel niet , maar ik heb voor het struikelblok mijn bestrating opgehoogd bij onze achterdeur ( volledig kozijn )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qgb1vJaUTiX-qraBhXSMuk4tn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSTf8y95bOPRHFBduykoON9R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
pjotter1965 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:49:
Misschien hoort het wel niet , maar ik heb voor het struikelblok mijn bestrating opgehoogd bij onze achterdeur ( volledig kozijn )
[Afbeelding]
Nu ja, vind het een prima oplossing en ja waarom zou dat niet kunnen op je eigen grond. Alleen aan de straatkant tja, daar is het een ander verhaal en mag je denk ik niet zomaar de bestrating ophogen. Alhoewel, weet toen ze hier de stoepen opnieuw gelegd hebben, hebben ze bij de buren wel gewoon de stoep wat opgehoogd zodat die gelijk ligt met het opstapje daar.
Pagina: 1