Ik heb sinds vier weken zonnepanelen op mijn huidige woning. Vandaag was de eerste dag met volle zon en de prestaties in de ochtend vallen mij toch wat tegen.
Omvormer: SMA Sunny Tripower 5.0 SE
Opstelling: Twee dakjes op plat dak op 75 en 255 graden. Helling 13 graden. Per richting een string. 3600 Wp per string.
Omgeving: aan de westzijde een bosrand, vanaf 17 uur is het donker. In de voortuin (oost) drie bomen, zie schets hieronder.
Wat valt mij tegen: de schaduw van de bomen in de voortuin valt maar op een deel van de panelen. Ik had verwacht dat de helft van de panelen vol zou presteren, maar dat lijkt niet zo te zijn. Het is zelfs zo dat de westelijke panelen eerder op gang komen dan de zonnigere oostelijke panelen.
Zijn optimizers onder een aantal panelen nuttig?
Omgeving inclusief gesimuleerde schaduw voor 10:00 uur.
/f/image/pC5mk2E4zFhU8LvyYwW4ho2e.png?f=fotoalbum_large)
Waardes
Omvormer: SMA Sunny Tripower 5.0 SE
Opstelling: Twee dakjes op plat dak op 75 en 255 graden. Helling 13 graden. Per richting een string. 3600 Wp per string.
Omgeving: aan de westzijde een bosrand, vanaf 17 uur is het donker. In de voortuin (oost) drie bomen, zie schets hieronder.
Wat valt mij tegen: de schaduw van de bomen in de voortuin valt maar op een deel van de panelen. Ik had verwacht dat de helft van de panelen vol zou presteren, maar dat lijkt niet zo te zijn. Het is zelfs zo dat de westelijke panelen eerder op gang komen dan de zonnigere oostelijke panelen.
Zijn optimizers onder een aantal panelen nuttig?
Omgeving inclusief gesimuleerde schaduw voor 10:00 uur.
/f/image/pC5mk2E4zFhU8LvyYwW4ho2e.png?f=fotoalbum_large)
Waardes
/f/image/E1wwu8RlHsCFQEDseUfPofWF.png?f=fotoalbum_large)