Mijn huidige laptop is te oud geworden voor Windows 11, dus het is tijd om te upgraden. Ik gebruik tegenwoordig mijn home-PC alleen nog maar om mijn foto collectie te beheren (ca 350GB). Ik bewerk af en toe een foto. Ik heb weinig ruimte op mijn bureau, dus een klein model zou fijn zijn.
Mijn budget is ca 500euro.
Ik heb op basis van de BBG een aantal alternatieven samengesteld.
Optie 1: Basis
:strip_exif()/f/image/VaEa9y5nNBlmGtNo8O4K0Soo.png?f=user_large)
Optie 2: Alternatief 1
:strip_exif()/f/image/bOcrcPgheDUOT4ypHnywU4O4.png?f=user_large)
Optie 3: Alternatief 2
:strip_exif()/f/image/HifYgla3aOGX5M594Y8iCR1T.png?f=user_large)
Optie 4: Mac mini
:strip_exif()/f/image/ACd1bnraRTa26S2g4ySBbiGt.png?f=user_large)
Ik heb met een schuinoog naar de mac mini zitten kijken; het is een mooi apparaat en lekker snel, maar toch weer 50%-100% duurder dan de alternatieven.
Ik heb de indruk dat alternatief 3 een goeie balans heeft van wat ik nodig heb: klein, redelijke performance en redelijk goedkoop. De processor heeft echter een TDP van 65W en is hierdoor, verwacht ik, langzamer dan de processor van optie 2 (met TDP van 105W).
Mijn vragen:
* heb ik iets over het hoofd gezien? Het is alweer zeker 20jaar geleden dat ik voor het laatst een eigen PC in elkaar heb gezet. De harde schijven hebben niet eens meer een IDE aansluiting
* moet ik toch voor de mac mini gaan? Zo ja, waarom?
Mijn budget is ca 500euro.
Ik heb op basis van de BBG een aantal alternatieven samengesteld.
Optie 1: Basis
:strip_exif()/f/image/VaEa9y5nNBlmGtNo8O4K0Soo.png?f=user_large)
Optie 2: Alternatief 1
:strip_exif()/f/image/bOcrcPgheDUOT4ypHnywU4O4.png?f=user_large)
Optie 3: Alternatief 2
:strip_exif()/f/image/HifYgla3aOGX5M594Y8iCR1T.png?f=user_large)
Optie 4: Mac mini
:strip_exif()/f/image/ACd1bnraRTa26S2g4ySBbiGt.png?f=user_large)
Ik heb met een schuinoog naar de mac mini zitten kijken; het is een mooi apparaat en lekker snel, maar toch weer 50%-100% duurder dan de alternatieven.
Ik heb de indruk dat alternatief 3 een goeie balans heeft van wat ik nodig heb: klein, redelijke performance en redelijk goedkoop. De processor heeft echter een TDP van 65W en is hierdoor, verwacht ik, langzamer dan de processor van optie 2 (met TDP van 105W).
Mijn vragen:
* heb ik iets over het hoofd gezien? Het is alweer zeker 20jaar geleden dat ik voor het laatst een eigen PC in elkaar heb gezet. De harde schijven hebben niet eens meer een IDE aansluiting

* moet ik toch voor de mac mini gaan? Zo ja, waarom?