advies desktop voor Adobe Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08 22:01
Mijn huidige laptop is te oud geworden voor Windows 11, dus het is tijd om te upgraden. Ik gebruik tegenwoordig mijn home-PC alleen nog maar om mijn foto collectie te beheren (ca 350GB). Ik bewerk af en toe een foto. Ik heb weinig ruimte op mijn bureau, dus een klein model zou fijn zijn.

Mijn budget is ca 500euro.

Ik heb op basis van de BBG een aantal alternatieven samengesteld.

Optie 1: Basis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J889raMmJpH5W8SkzbhQyuxP55E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VaEa9y5nNBlmGtNo8O4K0Soo.png?f=user_large

Optie 2: Alternatief 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsJtY7Rt6wRfGEOaAnRQMNMakkY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bOcrcPgheDUOT4ypHnywU4O4.png?f=user_large

Optie 3: Alternatief 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lNIdnplfS-VMnwU3A8LDHQ96rk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HifYgla3aOGX5M594Y8iCR1T.png?f=user_large

Optie 4: Mac mini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSSzu0o5cuKUypZp9BUCtGBxOhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ACd1bnraRTa26S2g4ySBbiGt.png?f=user_large
Ik heb met een schuinoog naar de mac mini zitten kijken; het is een mooi apparaat en lekker snel, maar toch weer 50%-100% duurder dan de alternatieven.

Ik heb de indruk dat alternatief 3 een goeie balans heeft van wat ik nodig heb: klein, redelijke performance en redelijk goedkoop. De processor heeft echter een TDP van 65W en is hierdoor, verwacht ik, langzamer dan de processor van optie 2 (met TDP van 105W).

Mijn vragen:
* heb ik iets over het hoofd gezien? Het is alweer zeker 20jaar geleden dat ik voor het laatst een eigen PC in elkaar heb gezet. De harde schijven hebben niet eens meer een IDE aansluiting 8)7
* moet ik toch voor de mac mini gaan? Zo ja, waarom?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 18:45
lol IDE, wat een tijd was dat! Dikke PATA kabels, en al die master/slave ellende.

Opties 1 en 2 zijn allebei prima voor jouw doeleinde.
Optie 3 moet SODIMM RAM in, anders gaat het niet werken.

Waarom niet de uitvoering: ASRock DeskMini X300 met de 5500GT?

[ Voor 26% gewijzigd door Dekar op 13-08-2025 22:03 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Mac Mini M4 is redelijk zuinig, maar uitbreidaarheid kan Apple niet vinden in het woordenboek.

AMD heeft een hoger idle verbruik dan Intel. Als je de computer zelden hebt aanstaan, maakt het weinig verschil in het aantal kWh.

In plaats van de Kingston SSD zou ik Samsung kiezen. De voeding kan ook worden verbeterd met Pure Power 12M 550W, die is zuiniger.

Hoewel er redenen kunnen zijn om "antiek" gaming/overklokgeheugen te kiezen (uit 2019), is dat geheugen doorgaans minderwaardig dan nieuw geheugen dat dezelfde snelheid kan halen op een standaard spanning. Met andere woorden, zonder het "overklokken" van de frequentie en hoge spanning.

Bijvoorbeeld met uitvoering: Crucial CT32G56C46U5 kan niet veel misgaan (DDR5-5600). Selectie: categorie: Geheugen intern (check specs op JEDEC profiel, frequentie passend bij de processor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
Dekar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:03:
lol IDE, wat een tijd was dat! Dikke PATA kabels, en al die master/slave ellende.

Opties 1 en 2 zijn allebei prima voor jouw doeleinde.
Optie 3 moet SODIMM RAM in, anders gaat het niet werken.

Waarom niet de uitvoering: ASRock DeskMini X300 met de 5500GT?
Dank voor je feedback.

Om wat te leren: hoe had ik kunnen zien dat er SODIMM RAM in moet?

Wat betreft de processor: Ik heb de goedkoopste AM5 socket processor gekozen met een TDP van 65W. Die 5500GT heeft een AM4 socket.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 18:45
uitvoering: ASRock DeskMini X600/USB4
Bij specs onder kopje werkgeheugen > geheugentype staat SODIMM.

Ik begrijp je beredenering niet helemaal. Opties 1 en 2 hebben ook een AM4 CPU. Die past ook in een deskmini, de X300. Maar die AM5 setup is natuurlijk prima!

[ Voor 31% gewijzigd door Dekar op 14-08-2025 08:56 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peppi78
Dekar schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:31:
uitvoering: ASRock DeskMini X600/USB4
Bij specs onder kopje werkgeheugen > geheugentype staat SODIMM.

Ik begrijp je beredenering niet helemaal. Opties 1 en 2 hebben ook een AM4 CPU. Die past ook in een deskmini, de X300. Maar die AM5 setup is natuurlijk prima!
Top dank je. Duidelijk, dat had ik even over het hoofd gezien.

Wat betreft de socket:
Ik denk dat de verwarring onstaat doordat ik verwijs naar de Arock X600. Die heeft een AM5 socket. Jij verwijst naar een X300 en die heeft een AM4 socket. Die X300 in inderdaad ook een goeie optie en dan past die Ryzen 500GT daar prima in. Scheelt weer wat euros..
Pagina: 1