Synology NAS - MFA - onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-09 22:25
Hi all,

Mijn vakantieperiode is voorbij en daarmee is het standaard rondje van alles nalopen ook weer aangebroken. Nu wil ik inloggen op mijn NAS en schrik ik behoorlijk...

De NAS vraagt om een MFA-code, dat is niets geks want dat heb ik ingesteld. Mijn NAS kan ik op meerdere manier te benaderen, lokaal via IP, via internet (eigen domein) en ooit via QuickConnect. Nu had ik de Secure Signin geinstalleerd t.b.v. de MFA. Dit uiteraard om een OTP op te halen en deze in te voeren of via MFA pop-up goedkeuring te geven om in te loggen.

Echter is mijn NAS offline volgens de Secure Signin. Zodoende doet de OTP het niet meer, ik krijg geen verzoek om een inlogpoging toe te staan. Verder heb ik ook in geen andere MFA app een OTP t.b.v. de NAS. De reden is mij inmiddels ook bekend;

Op 19 juli heb ik een email ontvangen dat mijn DDNS-hostnaam bijna komt te vervallen, nu is deze daadwerkelijk per 29 juli vervallen.

Mij valt op dat de Secure Signin app aangeeft dat mijn DiskStation offline is. Dat is niet het geval, ik vermoed dat dit komt omdat ik deze via QuickConnect (dus mijn DDNS-hostnaam) had ingesteld. Omdat die is komen te vervallen is de verbinding tussen NAS en Secure Signin dus ook komen te vervallen (vermoed ik).

Nu ben ik de enige beheerder, gelukkig heb ik wel nog toegang tot gegevens via finder e.d. maar ik kan de DSM dus niet meer bereiken qua management-kant. Ik heb getracht om na te gaan of ik iets via mijn Synology account kan, helaas zie ik daar geen opties.

Daarnaast wordt de "noodcode" niet per email aangeleverd zoals de pop-up aangeeft, ik vermoed dat dit ook komt vanwege DDNS-hostnaam issues.

Wat zijn mijn opties, als ik hem herstel, ben ik dan data kwijt of herstel ik hem dan qua DSM-inrichting? Wat moet ik dan opnieuw instellen, DNS-naa, backups, snapshots maken e.d.?

Beetje radeloos, op zoek naar de gouden tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKbe64Gd31sA6ww4ofIlOTJc9C0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dTYx4sUH0Sd6edmS3VnEBkm9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5qPMTY49d31YtT4ckjkfXdhRnM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/82CYtIYtfzZ7VilkAx2kHZ2j.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syRdHNG8yuzgIkpOoTHqxDzkp20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ICA2JGSoyQId78Ax3DTUVrfJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Lucifertje op 13-08-2025 20:48 . Reden: afbeeldingen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Via Google:
To reset your Synology admin password when MFA is enabled, you must perform a Mode 1 reset by using a paperclip to hold the reset button on your NAS for 4 seconds until a beep, then access the Synology Web Assistant or Synology Assistant utility, and follow the on-screen prompts to set a new password, which will also disable two-factor authentication (MFA).
en ook https://kb.synology.com/e...eset_my_Synology_NAS_7#t1

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 13-08-2025 21:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:12
Noodcode systeem is vaak iffy, 2de poging proberen en in je spam/ongewenst kijken. Daar belandt hij bij mij nog wel eens.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Probeer eens in te loggen met synology account, dus je email ipv gebruikersnaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-09 22:25
Thanks, ik was dit dus tegengekomen maar allerlei horror-scenario's schoten door mijn gedachten. Inmiddels gelukt en inmiddels weer toegang tot DSM!