Auto in Duitsland met reparaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 22:27
Allen,

Ik ben aan het overwegen om een auto in Duitsland te kopen en te importeren. Ik heb daarvoor contact met een aantal 'gecertificeerde' handelaren van het merk auto waar ik naar kijk. Een van de auto's die aangeboden wordt geven ze bij aan dat er eerder dit jaar en deur vervangen is en wat lakschade gerepareerd is wat het vermoeden geeft van dat er natuurlijk een (licht?) ongeval met deze wagen geweest is.

Mijn eerste reactie is: met een grote boog er omheen lopen, je weet nooit of alles echt goed opgelost is of dat er onderliggend mogelijk nog problemen zijn die mogelijk nog een hoop geld gaan kosten. Nu hoor ik ook van wat mensen dat over het algemeen de officiële auto handelaars in Duitsland vrij goed te vertrouwen zijn omdat de garantieplicht ook vrij extreem is. Dat is niet het eerste wat als Nederlander in mij op komt bij het idee van een tweedehands autohandelaar.

Weet er iemand hier meer van/heeft iemand ervaring met auto's kopen in Duitsland? Moet ik mijn gevoel volgen en er met een grote boog omheen lopen of is een auto na dergelijke reparaties prima te overwegen en niet te onderscheiden van een auto zonder schadeverleden?

Gr
MT10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Staat die wagen bij een geregistreerde merkdealer voor dat merk aangeboden of bij een handelaar in alléén tweedehands wagens? Een merkdealer kan en mág een jong gebruikte auto met herstelde schade eventueel nog wel aanbieden maar zal dit zelden doen in een 'huisselectie' vanwege de eisen welke er dan vanuit de fabriek aangesteld gaan worden (en het ding dus ook al vrij snel doorstoten naar 'de handel' waarbij je vervolgens als particulier écht niet meer weet wát er allemaal aan hersteld , of juist niet hersteld, is).

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 13-08-2025 20:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 12:26
Als je de volledige schade- en reparatierapporten opvraagt bij de verkoper, kun je zien of het om cosmetische of structurele schade ging. Dan weet je meteen of het een onschuldig kunststof paaltje was of een Ford Ranger Raptor die naar binnen is gereden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Als de VIN van de auto kan krijgen, dan zou je Car Vertical kunnen checken of die meer informatie hebben.
Daar hebben ze vaak foto’s van voor en na het herstellen.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:53
Ik zou me even heel goed inlezen in deze materie. Ook in het buitenland heb je louche autohandelaren.
Vraag de schade en onderhoudshistorie op. Eventueel een aankoop keuring bij DEKRA of andere officiële instantie. Gedegen proefrit. Particuliere kopers zijn in Duitsland beter beschermd. Let op dat in je koopcontract niet staat dat het om een zakelijke transactie gaat. Neem aan dat je op de hoogte bent van invoerregels, BPM en keuring bij RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 22:27
Will_M schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:34:
Staat die wagen bij een geregistreerde merkdealer voor dat merk aangeboden of bij een handelaar in alléén tweedehands wagens? Een merkdealer kan en mág een jong gebruikte auto met herstelde schade eventueel nog wel aanbieden maar zal dit zelden doen in een 'huisselectie' vanwege de eisen welke er dan vanuit de fabriek aangesteld worden (en het ding dus ook al vrij snel doorstoten naar 'de handel' waarbij je vervolgens als particulier écht niet meer weet wát er allemaal aan hersteld , of juist niet hersteld, is).
Geregistreerde merkdealer volgens mij. Ze verkopen het merk ook nieuw, tweedehands ook alleen dit merk of auto's van dezelfde 'groep' staan op de website van het merk bij 'handler suchen' en bij Google streetview zie je ook de logo's van het merk op het gebouw zoals je bij een merkendealer in NL zou zien. Betekent dit wel dat het meer te vertrouwen is?

Staat ook netjes in de brochure van de auto het merk met 'Zertifizierte Gebrauchtwagen' er naast.
Exception schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:37:
Als je de volledige schade- en reparatierapporten opvraagt bij de verkoper, kun je zien of het om cosmetische of structurele schade ging. Dan weet je meteen of het een onschuldig kunststof paaltje was of een Ford Ranger Raptor die naar binnen is gereden :P
Die vraag heb ik al gesteld, maar ik wou nog even wat extra nadenken of ik het überhaupt wil overwegen ondanks het krijgen van een schade/reparatierapport. (Ook daar heb ik een argwaan gevoel bij: staat alles er wel netjes op?)
djmuggs schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:43:
Als de VIN van de auto kan krijgen, dan zou je Car Vertical kunnen checken of die meer informatie hebben.
Daar hebben ze vaak foto’s van voor en na het herstellen.
Thanks - VIN heb ik al, ik zal het straks thuis eens doen.
Taatort schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:47:
Ik zou me even heel goed inlezen in deze materie. Ook in het buitenland heb je louche autohandelaren.
Vraag de schade en onderhoudshistorie op. Eventueel een aankoop keuring bij DEKRA of andere officiële instantie. Gedegen proefrit. Particuliere kopers zijn in Duitsland beter beschermd. Let op dat in je koopcontract niet staat dat het om een zakelijke transactie gaat. Neem aan dat je op de hoogte bent van invoerregels, BPM en keuring bij RDW.
Ik ben op de hoogte van regels, BPM, RDW keuring, etc. inderdaad. Het import process heb ik me al volledig op ingelezen/een kennis die het eerder gedaan heeft dus kan helpen bij vragen. Dat goede inlezen is een van de redenen dat ik deze vraag hier stel, mijn standaardhouding is argwanend in deze inderdaad. Maar goed, ik heb in het verleden ook al geleerd dat soms met goed onderzoek bepaalde argwaan van mezelf ook te argwanend blijkt te zijn dus vandaar dat ik het wel even wil uitzoeken.
Pagina: 1