Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-08 21:42
Voor de zoon van een vriend op zoek naar een laptop voor studie meubelmakers. Ze zijn bij de opleiding wat vaag over wat er nu nodig is, maar er is een algemene specificatie (zie hieronder) maar bepalend is voor namelijk het gebruik van autocad, zowel 2D maar ook 3D. Betwijfel zelf of je persee een deticated grafische kaart nodig hebt, maar zowel de opleiding als autocad zelf geeft het wel aan.

Wat de opleiding aangeeft:

Minimale technische specificaties:
• Processor: bij voorkeur Intel Core i7 (generatie 9 of nieuwer), minimaal Core i5 12ste generatie of gelijkwaardig AMD (Ryzen 7 of Ryzen 5)
• Geheugen: 8GB
• Harde schijf: - SSD van minimaal 250GB of
- Een combinatie van HDD en SSD van in totaal minimaal 500GB (SSD deel minimaal 120GB), waarbij het OS op de SSD is geïnstalleerd.
• Grafische kaart: Dedicated grafische kaart met minimaal 1GB geheugen, bijvoorbeeld nVidia Quadro of AMD Radeon
• Netwerk draadloos: 802.11ac, 802.11a, 802.11g, 802.11n
• Resolutie beeldscherm: 1920 x 1080 (Full HD)

Wat autocad aangeeft:

AutoCAD 3D heeft specifieke systeemvereisten, waaronder een 64-bits besturingssysteem (Windows 10 of 11), een krachtige processor (bijv. Intel Core i5 of AMD Ryzen 5) met een kloksnelheid van 2,5-2,9 GHz of hoger, voldoende RAM (minimaal 8GB, aanbevolen 16GB of meer), een dedicated videokaart met minimaal 2GB VRAM en DirectX 11/12 compatibiliteit, en voldoende schijfruimte (minimaal 10GB).
• Connectiviteit: 3 x USB (2.0 en/of 3.x) | HDMI
• Accuduur: minimaal 4 uur
• Webcam

Besturingssysteem:
• Microsoft Windows 11, 64 bits

Als ik de specificaties invoer hier op tweakers kom ik alleen laptops vanaf 1600,- + tegen, mijn gevoel zegt dat het overkill is maar laat me graag adviseren.

Hopenlijk zijn er tweakers met ervaring met deze SW icm een laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Quadro zo ik links laten liggen. Betaal je echt een hoop geld (veel te veel maar da's mijn bescheiden mening) voor.
Kennis van me (eigen bedrijf/freelancer) hebben we een systeem gebouwd (SolidWorks en dacht ook AutoCAD) met de bedoeling daar op termijn een dedicated kaart in te steken. Tot op heden nog steeds niet gedaan en ding draait gewoon op interne gpu van Intel cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor het modelleren van wat meubels heb je tegenwoordig geen dedicated GPU meer nodig, de huidige versies zijn veel beter dan wat er vroeger in een CPU zat.

Onderstaande is ruim snel genoeg.
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 16ABR8 (82XR008VMH)

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 13-08-2025 22:18 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Ernemmer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:11:
Voor het modelleren van wat meubels heb je tegenwoordig geen dedicated GPU meer nodig, de huidige versies zijn veel beter dan wat er vroeger in een CPU zat.

Onderstaande is ruim snel genoeg.
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 16ABR8 (82XR008VMH)
Helaas geen mogelijkheid tot upgraden van geheugen. Wat denk ik wel fijner is bij grafisch werken. Of 1 kiezen met toch 32GB geheugen. Kan laptop gewoon jaren mee. Verder zou dit prima moeten werken. Meubels ontwerpen is nou ook weer geen rocket science waar ingewikkelde berekeningen worden gemaakt.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 02:37:
[...]

Helaas geen mogelijkheid tot upgraden van geheugen. Wat denk ik wel fijner is bij grafisch werken. Of 1 kiezen met toch 32GB geheugen. Kan laptop gewoon jaren mee. Verder zou dit prima moeten werken. Meubels ontwerpen is nou ook weer geen rocket science waar ingewikkelde berekeningen worden gemaakt.
16Gb is ruim voldoende voor de opleiding meubelmaken, paar jaar geleden modelleerde ik nog fabrieken met 16Gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 16:43
je kunt een lenovo ideapad pro 15inch pakken met een snelle ryzen, een OLED scherm en 32gb ram voor 1050 euro. Bij lenovo zelf kan je (mits je geduld hebt om zelf even max 45 minuten moeite te doen) windows eruit slopen in de configurator en dan 1tb toevoegen, dan heb je voor hetzelfde geld al deze specs met 1tb opslag en koop je een grijze windows key op het internet ;)

https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JNCTO1WWNL1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Antwoorden zijn precies wat ik verwachten, is even kijken of ik ze kan overtuigen af te wijken van wat de opleiding aanraad 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Ze willen toch kijken naar een met een grafische kaart omdat de opleiding dat aangeeft.

Wat is het verschil tussen deze twee? De tweede heeft een rtx4050 maar is wel goedkoper.

uitvoering: Lenovo LOQ 15IAX9E (83LK00AWMH)

uitvoering: Lenovo LOQ 15IAX9E (83LK007JMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-08 16:43
vogels schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:29:
Ze willen toch kijken naar een met een grafische kaart omdat de opleiding dat aangeeft.

Wat is het verschil tussen deze twee? De tweede heeft een rtx4050 maar is wel goedkoper.

uitvoering: Lenovo LOQ 15IAX9E (83LK00AWMH)

uitvoering: Lenovo LOQ 15IAX9E (83LK007JMH)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZSggEKq2BEbYnrLBbdkvEc2Gp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AohYyGw92l3YJyde4Xw3I3XO.png?f=user_large

betreft enkel een verschil in videokaart.

deze laptops gaan alleen nooit van hun leven 4 uur mee, niet bij aanschaf en al helemaal niet verder in de opleiding... de accu betreft <60wh en ze hebben oudere cpus.

wellicht dat deze hp wat langer mee gaat: uitvoering: HP Omnibook 7 AI 16-ay0872nd met 70wh en een moderne core ultra.

ik blijf bij het geloof dat de gpu in de specs enorm optioneel is. Het vereiste van 1gb geheugen doelt op kaarten van dik 5+ jaar terug, dat geldt ook voor 2gb. Ik zou de vraag eens bij de opleiding leggen wat zij nou echt vereist vinden. Ik kan me best voorstellen dat de videokaartrequirement er puur is voor mensen die een bestaande laptop willen gebruiken en een verouderde processor/gpu daarin hebben.
Pagina: 1