Beste budget TV tot 350 EUR - hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radeon7770
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 21:42
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar de "beste" budget TV voor maximaal 350 EUR en kan jullie hulp goed gebruiken.

Van populaire, grote TV's weet je vrij snel wanneer je een 'goede' koop doet (heb zelf een OLED55C16LA), maar voor TV's uit het budget segment lijkt dit, mede doordat er minder (professionele) reviews en best buy guides zijn, moeilijker te bepalen. Sterker nog, ik zie de bomen door het bos niet meer:

- Is recenter introductiejaar altijd beter? Of bestaat in TV land net zo goed het fenomeen 'recent introductiejaar maar met oude hardware'?
- Hoe belangrijk is NL/BE model vs. buitenlands model?
- Heb je het liefst een tv van LG of Samsung en in mindere mate Sony en Philips, of zijn TCL, Hisense en evt. andere, minder bekende merken ook prima?
- Is meer HDR ondersteuning (dus HDR10, HDR10+ etc.) ook altijd beter? Hetzelfde geldt voor wel/geen G-sync, Free-sync etc.
- Wat moet je minimaal willen hebben, is HDR10 dikke prima 'of moet je toch wel minimaal HDR10+ willen hebben), etc.
- Hoe belangrijk is het om naar processor (als het al lukt om die te achterhalen) en wifi ontvanger te kijken?
- Zijn er OS-en om te vermijden of is het allemaal prima?
- ... etc. etc.

Was zelf uitgekomen op onderstaande opties, maar geen idee of dit goede opties zijn, welke de beste hiervan is en of er nog betere opties zijn:

uitvoering: Samsung F6000F 32" Zwart
uitvoering: Samsung UE32T5300
uitvoering: Samsung QLED Q50A 32" (Q50AEU) Zwart

uitvoering: LG 32LQ63806LC (buitenlands model) Wit
uitvoering: LG 32LQ63006LA Zwart

uitvoering: Philips 32PFS6900/12 Zwart
uitvoering: Philips 40PFS6000/12 Zwart
uitvoering: Philips 40PFS6009/12 Zwart
uitvoering: Philips 32PFS6109/12 Zwart

Overzicht:
Schermgrootte: minimaal 32 inch, maximaal 40 inch.
Resolutie: minimaal Full HD 1920x1080.
Energieverbruik: maakt niet uit.
Gebruiksdoel: (licht) huis, tuin en keuken gebruik (TV zenders, DVD's, Netflix, Viaplay, etc., géén gaming).
Aantal uitsluitingen: maakt niet zo veel uit, HDMI het belangrijkste en daar liever meer dan minder van.
Overige: doel is dat de TV toekomstbestendig is in die zin dat deze over 5-10 jaar ook nog steeds redelijk prima is te gebruiken zonder dat je dan lange haperingen krijgt, lang naar laad icoontjes zit te kijken, etc.

Benieuwd naar jullie ideeën en bij voorbaat dank voor een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
De TV waar je naar opzoek bent in samenhang met het formaat en budget bestaat niet.

Wie gaat de TV gebruiken? (Heb al een vermoeden) En vanwaar max. 40 inch? 43'' is namelijk de standaard tegenwoordig en heeft 40'' vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 13-08-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radeon7770
Ik snap je opmerking, de schermdiagonaal is bewust op maximaal 40 inch gezet vanwege ruimte beperkingen (en is dus een harde eis). Het budget is zeer beperkt dus als niet aan alle eisen kan worden voldaan dan zo veel mogelijk;). Gebruikers zijn schoon ouders.

[ Voor 6% gewijzigd door Radeon7770 op 13-08-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 20:43
Bij dat budget moet je helemaal niet gaan kijken naar HDR gebeuren.

Voor de rest maakt het OS ook niet uit. Beste kan je een chromecast/apple TV eraan koppelen. Zou er eerder voor zorgen dat je TV zo dom mogelijk is bij dat budget.

2de hands zou je ook nog kunnen kijken met dat budget.

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 13-08-2025 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

corporalnl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:13:
Voor de rest maakt het OS ook niet uit. Beste kan je een chromecast/apple TV eraan koppelen.
Zou er eerder voor zorgen dat je TV zo dom mogelijk is bij dat budget.
Dat maakt juist wel uit dunkt me... Met een budget van 350 euro een Apple TV noemen is wel heel scheef.
Ga voor een toestel met Google TV, dan kun je gewoonweg aan de slag met alle apps. Tevens is 40 inch 'een harde eis' ook wat vreemd, want een model met 43-inch-paneel kan in werkelijkheid best kleiner zijn misschien.

Heb je specifieke maten waar je aan vastzit? Dat lijkt me iets handiger om naar te kijken eerlijk gezegd.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ik raad je aan om dit nog eens goed te bespreken, zeker wanneer toekomstbestendigheid een belangrijke wens is.

Mijn ervaring is dat naar mate de leeftijd vordert de ogen achteruit gaan, meermaals meegemaakt dat men stellig was en geen concessies wilde doen betreft formaat en een aantal jaar na aanschaf alsnog een maatje groter kocht en achteraf toe gaf dat het rustiger en fijner kijkt. Wellicht dat hiervoor ook een andere TV-meubel nodig is, imo beter nu de portemonnee één keer trekken dan bijv. over 6 jaar nog een keer.

Hiermee zeg ik niet dat je direct naar een 65'' TV moet overschakelen :).

Alle 40'' TV's hebben een VA paneel, dit houdt in dat het contrast voor LCD begrippen goed is maar de kijkhoeken beperkt. Wanneer kijkhoeken belangrijk zijn dien je naar een IPS paneel of OLED te kijken.

Ik zou dan naar een 48'' LG B4 kijken, een 43'' LG TV (IPS) of 43'' TCL TV (VA) wanneer eerstgenoemde ver boven het gestelde budget is.

• Radeon7770
Dank voor de reacties.

De maximale breedte is helaas 89 cm. Dit komt doordat de tv op een kastje staat die precies tussen twee deuren in staat. Wordt de tv breder dan blokkeert deze de deuren. Zal dubbel checken of er niet toch passende 43 inch opties zijn maar dacht van niet.

Kijkhoeken zijn niet echt belangrijk, de tv wordt van voren bekeken.

• Freshouttheoven
Dan zou ik naar een 40'' TCL met Google TV kijken en indien nodig er een externe mediaplayer aan hangen zoals bijv. een Google TV Streamer mocht het OS te stroperig aanvoelen. Zoals door anderen al aangegeven kun je, in dit segment, goede HDR support/ weergaven doorstrepen evenals een levensduur van 10 jaar.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
40" is bijna altijd 89,2 cm - hoe exact heb je gemeten (kan je 2 mm extra gebruiken?)

als het nog iets groter mag (90 cm) v&a aangeboden: Philips 40PFK5300 - 40" - 2x HDMI - Full HD een optie... niet beste tv, maar wel goedkoop.

• Radeon7770
99ruud99 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:18:
40" is bijna altijd 89,2 cm - hoe exact heb je gemeten (kan je 2 mm extra gebruiken?)

als het nog iets groter mag (90 cm) v&a aangeboden: Philips 40PFK5300 - 40" - 2x HDMI - Full HD een optie... niet beste tv, maar wel goedkoop.
Ja, 2mm extra kan nog.
Dank voor de suggestie maar een tv (met hardware) uit 2016 voelt niet als the way to go.

En iedereen dank voor het meedenken.
Zie ik het goed dat niemand zich nog echt heeft gewaagd aan een uitspraak wat de beste tv voor 350 euro is :9?
Is het wellicht een kwestie van niet durven aan te wagen, omdat het in dit segment t/m 40 inch voor 350 euro een beetje een loterij is wat je krijgt, en / of het allemaal niet zo veel uit maakt in dit segment (het is op hoofdlijnen allemaal één pot nat), en / of ...?

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:40
Radeon7770 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Zie ik het goed dat niemand zich nog echt heeft gewaagd aan een uitspraak wat de beste tv voor 350 euro is :9?
Voor zo'n uitspraak zal er eerst een ervaring met zo'n model moeten zijn. Het beste is om op zoek te gaan naar een model die aan de voorwaarden voldoet en naar eventuele reviews te zoeken.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:55

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik zet je even in het juiste subforum voor aankoopadvies! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radeon7770
Peer_76 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

Voor zo'n uitspraak zal er eerst een ervaring met zo'n model moeten zijn. Het beste is om op zoek te gaan naar een model die aan de voorwaarden voldoet en naar eventuele reviews te zoeken.
Hehe dat is precies het probleem waar ik tegenaan ben gelopen, heel weinig reviews in dit segment ;) daarom had ik mijn hoop op dit forum gevestigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Radeon7770 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:33:
Ik ben op zoek naar de "beste" budget TV voor maximaal 350 EUR en kan jullie hulp goed gebruiken.

Overige: doel is dat de TV toekomstbestendig is in die zin dat deze over 5-10 jaar ook nog steeds redelijk prima is te gebruiken zonder dat je dan lange haperingen krijgt, lang naar laad icoontjes zit te kijken, etc.
Het doel dat de tv 5 jaar meegaat zal nog wel lukken. Zonder haperingen en laadicoontjes gaat met dergelijk budget niet lukken. 10 jaar kun je echt helemaal vergeten. De tv zal nog wel werken, maar de software is tegen die tijd echt dramatisch. Ik zelf heb een el cheapo 43" Samsung Q60B op de slaapkamer. Die staat er denk ik nu 3 jaar en is vanaf dag 1 echt vreselijk traag. We kijken er amper op en voor slaapkamer gebruik voldoet dat wel, maar als hoofd televisie is een dergelijke budget tv, die ook door moet gaan als smart platform, wat mij betreft onbruikbaar. Je gaat je daar echt vreeeeselijk aan storen.

Zoals @Freshouttheoven zegt, zul je naar een externe media speler moeten voor een fatsoenlijke gebruikservaring.

Ik denk overigens ook dat je bij TCL het meeste bang for buck koopt. Zoiets als een TCLS95K. al zal de beeldkwaliteit tussen de merken allemaal wel redelijk vergelijkbaar zijn in dit segment. Daar lekker een Google Streamer a € 119 aan hangen en je schoonouders kunnen mooi vlot tv kijken voor € 420. 20% boven budget, maar dan zit je niet vast aan de enorm trage interface van dergelijke budget tv's.

Om nog even antwoord te geven op je vragen:
- Recenter jaar is vaak beter, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Helemaal in het segment waar jij naar kijkt. Een 2025 model zal niet veel beter zijn dan een 2024 model. Echter, het prijsverschil is ook niet heel groot, dus lekker voor een 2025 model gaan.
- Een Benelux model is met name belangrijk voor de garantie. Bij een buitenlandsmodel (grijze import) heb je wel garantie, maar dat kan gedoe worden. In feite heb je recht op garantie, maar in de praktijk is dat vaak 'tot de voordeur'.
- De merken die je noemt maken allemaal goede tv's. HIsense en TCL geven vaak meer bang for buck. Echter, in het segment waar jij kijkt is het allemaal zo budget budget budget, dat het (met alle resepect uiteraard) allemaal niet zo heel veel soeps is. De tv geeft beeld in kleur, thats it.
- HDR doet er niet toe, dat kan de tv niet weergeven. Absoluut uit laten staan.
- Wat betreft processor en OS, zie verhaal hierboven. Je doet je schoonouders een héél groot plezier ze een Google Streamer TV te laten kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Hulleman op 18-08-2025 08:35 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radeon7770
Dank voor de uitgebreide reactie. TCL wordt wederom genoemd, interessant, daar ga ik eens in duiken. Ook de externe streamer komt terug. Het beeld begint zich al aardig te vormen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hulleman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:27:
Wat betreft processor en OS, zie verhaal hierboven.
Je doet je schoonouders een héél groot plezier ze een Google Streamer TV te laten kopen.
Of om nog wat budget te besparen, een tweedehands Chromecast van de laatste generatie...

[ Voor 13% gewijzigd door CLB op 20-08-2025 22:43 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
CLB schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Of om nog wat budget te besparen, een tweedehands Chromecast van de laatste generatie...
Wellicht dat een Chromecast met Google TV ook volstaat ja.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1