Advies gevraagd: 2 airco’s (split vs. multisplit) in hoekwon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
TL;DR: Voor onze hoekwoning (120 m², 2,6 m plafond) zoek ik 2 airco’s. Beneden (woonkamer + eetkamer + deels keuken, totaal ±112 m³) kom ik uit op ±5 kW koelvermogen en ±7 kW verwarmingsvermogen. Boven (hal + trapgat ±31 m³) mik ik op ±2,5 kW.

Twijfelpunten:
Split vs. multisplit: neig naar 2 losse split-units ivm rendement, eenvoud en onafhankelijk gebruik (ruimte op carport is geen probleem).

Vermogen boven: is 2,5 kW voldoende om warmte uit slaapkamers te trekken of verstandig iets groter te nemen?

Merkkeuze: LG (goede app en design) vs. Mitsubishi Heavy Industries (betrouwbaarheid, prestaties, zuinigheid).

--------------------------------------
Hallo allemaal,

We willen graag twee airco’s laten plaatsen in onze hoekwoning en ik ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen.

Woning & indeling
  • Hoekwoning, totaal 120 m² woonoppervlak, plafondhoogte 2,60 m
  • Zuidzijde is de gevel waar beide buitenunits (of één bij multisplit) op de carport zouden komen
  • Benedenverdieping:
    • Woonkamer: ca. 27 m²
    • Eetkamer: ca. 10,5 m² (aansluitend op woonkamer)
    • Keuken: deels open verbinding, ca. 5 m² extra meegeteld
    • Totaal te conditioneren oppervlak: ± 43 m² (± 112 m³)
  • Bovenverdieping:
    • 4 slaapkamers, centrale hal/trappengang
    • Airco komt bovenaan trappengang te hangen, deuren van slaapkamers kunnen dicht
    • Hal/trappengang: ± 12 m² (± 31 m³)
Gebruik
  • Beneden: koelen in de zomer, verwarmen in het voor-/naseizoen
  • Boven: gericht koelen/verwarmen van 1 verdieping (hal en evt. één slaapkamer)
  • Overige ruimtes kunnen worden afgesloten
Mijn voorlopige berekeningen
  • Beneden: 5,0–5,6 kW koelvermogen, ± 7 kW verwarmingsvermogen
  • Boven: 2,0–2,5 kW koelvermogen, ± 2,5–3 kW verwarmingsvermogen
Twijfels / vragen
  1. Twee losse split-units (2 buitenunits) of multisplit (1 buitenunit, 2 binnenunits)? Ik neig naar 2 losse units vanwege efficiëntie en onafhankelijk gebruik
  2. Zijn mijn vermogensinschattingen realistisch of zou ik iets hoger/lager moeten gaan zitten?
  3. Aanbevolen merken/modellen in deze vermogensklasse met goede SCOP/SEER en stille werking?
  4. Eventuele tips voor plaatsing op carport-zuidzijde (geluid, leidingslengte, condensafvoer, winterpakket)?
Overige info
  • Buitenunits komen op de carport (aansluitend op zuidgevel)
  • Aparte groepen in meterkast is mogelijk
  • Goede isolatie, HR++ glas, maar zuidzijde vangt veel zon
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik hoor graag jullie ervaringen met vergelijkbare situaties, en welke keuzes jullie hebben gemaakt.

[ Voor 37% gewijzigd door Massri op 17-08-2025 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Plattegronden helpen, maar wat is het nut van het koelen van de hal boven? En koude valt naar beneden die als er geen deur is bij het trapgat hen je er weinig aan denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:51
Er zijn 2 goeie reken methodes om te gebruiken. Tussen de 30 en 50 watt per m3 of de koevlaas methode gebruiken (even googlen).

Mijn vermoeden is dat je op beide wat aan de hoge kant zit.

Daarnaast zou ikzelf altijd voorkeur hebben voor losse splits. De regeling is makkelijker, minder storingsgevoelig. En over het algemeen zuiniger, minder geluidoverlast doordat hij op een lager pitje kan draaien. Nadeel is wel dat je 2x zoveel lelijk ding buiten hebt staan.

Zelf zou ik altijd voor een goed merk gaan en faar zijn er naar mijn mening van en dat is daikin en mitshubishi (heavy industries of electric). Je wilt geen gezeik met deze dingen zeker als je er van afhankelijk bent. Deze merken zijn doorgaanst robuuster, zuiniger en stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

@franssie :
Ik heb een plattegrond toegevoegd, zodat het wat duidelijker is hoe de ruimtes lopen (globaal boven, de afmetingen kloppen niet helemaal). Het idee achter de unit boven is inderdaad dat deze warmte/koelte uit de slaapkamers kan trekken. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit in de praktijk wél effect geeft, zeker als deuren open blijven staan of je gericht een slaapkamer mee wilt nemen. Deuren kunnen uiteraard dicht als het niet nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dvJxJmNJ_GExgGF4EN1Dj3m2SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bjo0z9GujwSGWrghve8M68Ys.jpg?f=fotoalbum_large

@Chrisverst :
Helder verhaal, bedankt. Twee buitenunits op de carport is voor ons geen probleem. Mocht het optisch toch gaan storen, dan kan ik er altijd nog een nette kast omheen (laten) plaatsen.
Qua merk zat ik zelf aan LG te denken vanwege de smartfuncties en de app, maar Mitsubishi Heavy Industries staat ook hoog op het lijstje. Daikin gebruik ik op werk, maar de instellingen vind ik persoonlijk wat beperkter.
We neigen nu dus naar LG of MHI. Het nieuwste binnendeel van LG spreekt me qua design en functies (airsoft) ook wel aan.

Ik wil zelf het meeste werk doen en het vacuümeren/afvullen door een installateur laten doen. Het gaat mij vooral om de juiste vermogenskeuze. Voor beneden lijkt 5 kW me voldoende, maar voor boven twijfel ik nog: is 2,5 kW daar echt voldoende of is iets overdimensioneren toch verstandig?

[ Voor 14% gewijzigd door Massri op 17-08-2025 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zonder een deur bij de trap valt de koude lucht naar beneden, en stijgt de warmte van beneden naar boven. Denk dat je erg weinig warmte uit de slaapkamers gaat krijgen zo. Misschien met veel ventilatoren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:18
Ik denk dat je beneden met een 3,5kw af kan. De ruimte die ik heb is ongeveer gelijk aan die van jou en die red het prima in de winter. Afgelopen 2 winters de c.v. niet aangehad en prima 20 graden te krijgen en houden. Huis uit 1987 met aanbouw uit 2007. Nadeel van te veel vermogen is pendelen dat moet je goed realiseren, zeker is het voor en naseizoen als je minder vermogen nodig hebt.

Voor boven zou ik een 3,5kw adviseren. Ik weet niet of het kan maar in het trapgat naar de zolder hangen. Kou zakt naar beneden en met een lange run maak je de slaapkamers een stuk beter qua temperatuur en luchtvochtigheid. Maar wel een 3,5kw pakken mijn inziens. Je rekent nu maar 1 slaapkamer, als je de andere slaapkamers toch wil gaan koelen over een paar jaar (of korter) dan moet je de airco laten vervangen. Kun je het beter in 1 keer goed doen 🤗
Kies je voor de slaapkamer? Unit van 2kw in de slaapkamer hangen zou mijn advies zijn.

Als tip. Verwarmen? Kies MHI of Daikin en laat LG voor wat het is. Van MHI heb je de ZSX modellen die zeer stil zijn en zeer efficiënt. Een klasse daarvoor is ook helemaal dikke prima.

Alle features die LG biedt klinkt allemaal leuk maar in de praktijk heb je een apparaat nodig wat het gewoon goed doet.
lG is ook zeker niet slecht, maar wel net even een niveau onder MHI. Je koop het toch voor de lange termijn.

Losse stroomgroep is een prima idee. Hoeft niet met 3.5kw even kijken naar je verbruikers op de groep.
Zou adviseren 2 losse airco's. Multi split heeft soms wat nadelen (bijgeluid, minder efficiënt, iets minder ver terug moduleren)

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
@HugoStiglitz Bedankt voor je uitgebreide reactie! 👍

Qua vermogen: goed punt over pendelen. Ik had bewust wat ruimer gerekend (5 kW beneden en 2,5 kW boven), maar jouw ervaring met 3,5 kW in een vergelijkbare ruimte geeft me wel stof tot nadenken. Ik wil ook voorkomen dat de unit in voor- en naseizoen constant staat te pendelen, dat lijkt me niet ideaal.

Voor boven: jouw suggestie om direct 3,5 kW te pakken in/boven het trapgat klinkt logisch, zeker als ik later toch meerdere slaapkamers mee zou willen pakken. Het alternatief om in een slaapkamer een 2 kW unit te hangen hou ik in m’n achterhoofd, maar eigenlijk zie ik meer in een centrale unit die de hal en slaapkamers pakt. Het gaat trouwens om twee verdiepingen (geen zolder).

Qua merk: ik begrijp je advies over MHI/Daikin vs. LG. MHI ZSX heb ik al vaker voorbij zien komen als een heel stille en efficiënte serie. Ik neigde naar LG vanwege de app en wat designfeatures, maar betrouwbaarheid en efficiëntie op lange termijn wegen waarschijnlijk toch zwaarder.

En eens over 2 losse splits: ik heb de ruimte op de carport, dus dat is geen probleem. Bijkomende voordelen (zuiniger, minder bijgeluid, onafhankelijk regelbaar) maken het inderdaad aantrekkelijker dan multisplit.

Je noemt bewust verwarmen, dat snap ik ook wel omdat verwarmen meer vraagt qua vermogen (groter temperatuurverschil). Maar hoe ervaar jij het met koelen? Is 3,5 kW beneden en boven bij jou ook ruim voldoende om de ruimtes aangenaam koel te houden, zeker op de echt warme dagen?

Ik ga nog even nadenken over het exacte vermogen, maar neig nu naar 3,5 kW beneden en 3,5 kW boven, beide als losse splits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Massri schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:01:
@HugoStiglitz Bedankt voor je uitgebreide reactie! 👍

Qua vermogen: goed punt over pendelen. Ik had bewust wat ruimer gerekend (5 kW beneden en 2,5 kW boven), maar jouw ervaring met 3,5 kW in een vergelijkbare ruimte geeft me wel stof tot nadenken. Ik wil ook voorkomen dat de unit in voor- en naseizoen constant staat te pendelen, dat lijkt me niet ideaal.

Voor boven: jouw suggestie om direct 3,5 kW te pakken in/boven het trapgat klinkt logisch, zeker als ik later toch meerdere slaapkamers mee zou willen pakken. Het alternatief om in een slaapkamer een 2 kW unit te hangen hou ik in m’n achterhoofd, maar eigenlijk zie ik meer in een centrale unit die de hal en slaapkamers pakt. Het gaat trouwens om twee verdiepingen (geen zolder).

Qua merk: ik begrijp je advies over MHI/Daikin vs. LG. MHI ZSX heb ik al vaker voorbij zien komen als een heel stille en efficiënte serie. Ik neigde naar LG vanwege de app en wat designfeatures, maar betrouwbaarheid en efficiëntie op lange termijn wegen waarschijnlijk toch zwaarder.

En eens over 2 losse splits: ik heb de ruimte op de carport, dus dat is geen probleem. Bijkomende voordelen (zuiniger, minder bijgeluid, onafhankelijk regelbaar) maken het inderdaad aantrekkelijker dan multisplit.

Je noemt bewust verwarmen, dat snap ik ook wel omdat verwarmen meer vraagt qua vermogen (groter temperatuurverschil). Maar hoe ervaar jij het met koelen? Is 3,5 kW beneden en boven bij jou ook ruim voldoende om de ruimtes aangenaam koel te houden, zeker op de echt warme dagen?

Ik ga nog even nadenken over het exacte vermogen, maar neig nu naar 3,5 kW beneden en 3,5 kW boven, beide als losse splits.
Graag gedaan.

De units redden het makkelijk in de zomer met 35 graden vorige week terug koelen naar 22 graden geen probleem. Wat ik wel doe is langere tijd koelen, is efficiënt en werkt erg goed. Meestal zet ik ze rond 13.00/14.00 aan tot laat ik de avond (22.00/23.00) huis is heerlijk koel en het vermogen meer dan voldoende.
Op beide heb ik 3.5 kw en boven koel ik dus een zolder 3 kamers en de overloop. De slaapkamers koel je niet helemaal terug, dat moet je er ook niet van verwachten omdat de airco niet alle ruimtes in blaast. Met ventilatoren kun je dit oplossen maar niet ideaal. Maar he het is koeler, luchtvochtigheid omlaag en de kinderen klagen niet. Het is prima om in te slapen.
Zelf zou ik weer voor 2x 3,5 kiezen.
Niet te lang over denken. MHI pakken. Echt voor verwarmen wat ze beter doen. De app werkt ook gewoon.
Stuur ze zelf aan met hone assist ook met de standaard MHI wifi. Je hebt ook ontwikkelde boardjes van hier op tweakers voor een hoger tweak gehalte. Die heb ik nog niet gehad.
En MHI is echt wel stiller t.o.v. buren die lg hebben zowel de binnen als buitenunit. Wellicht niet op papier maar de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:27
Bij mijn ouders een 3,5kW Daikin vloerunit geplaatst met ongeveer dezelfde inhoud/oppervlakte. Alleen geen hoekhuis maar een tussenwoning. Gemiddeld geïsoleerd. Die 3,5 is over het algemeen dikke prima, behalve op de dagen waarop echt veel defrosts nodig zijn.

Als de isolatie bij jou goed is zou je met een 3,5 unit ook wel uitkomen (zeker als het je alleen als bijverwarming gaat??). Anders naar een 5kW unit of 2 x 2,5 kijken. Aandachtspunt is dat het geluidsniveau binnen bij een enkele 5kW unit vaak wel wat omhoog gaat tov een 3,5kw (meer luchtverplaatsing nodig om vermogen kwijt te kunnen).

Als je voor een vloerunit gaat kan je die uitstekend gebruiken voor verwarmen het hele jaar door. Dat is veel comfortabeler dan een wandunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:28
Fuwor schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:15:

Als je voor een vloerunit gaat kan je die uitstekend gebruiken voor verwarmen het hele jaar door. Dat is veel comfortabeler dan een wandunit.
Vergeef mijn onwetendheid, maar waarom is dit veel comfortabeler? Minder de lucht in je gezicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

marcelcee schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:48:
[...]

Vergeef mijn onwetendheid, maar waarom is dit veel comfortabeler? Minder de lucht in je gezicht?
Ja. Verwarmen doe ik ook liever met mijn vloer model, koelt dan weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53fLWoCiP5hBNlRTbzxmiTqcPYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgqJp8mB3b7e6PfncuWoEzjf.png?f=fotoalbum_large

Er zitten wel grote prijsverschillen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-09 19:51
Je kunt ze ook voorgevuld kopen - vaak tot een lengte van 7,5m. Op Ali (of huur ergens) kun je gereedschap kopen om een flair op de leiding te maken. Dan hoef je ook niemand te laten komen om hem af te vullen :).

Ik heb sinds vorige week MHI airco's maar nog geen werkende wifi. Dat doet LG echt wel veel beter, daar zit het geloof ik standaard op. Ik moet nog losse modules kopen als ik het wil.

[ Voor 32% gewijzigd door ColeJ op 18-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
ColeJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:55:
Je kunt ze ook voorgevuld kopen - vaak tot een lengte van 7,5m. Op Ali (of huur ergens) kun je gereedschap kopen om een flair op de leiding te maken. Dan hoef je ook niemand te laten komen om hem af te vullen :).

Ik heb sinds vorige week MHI airco's maar nog geen werkende wifi. Dat doet LG echt wel veel beter, daar zit het geloof ik standaard op. Ik moet nog losse modules kopen als ik het wil.
Ja dat had ik inderdaad gezien. Volgens mij kost zo'n module € 120+-, deze kan je idd los kopen.
Wat is jouw afweging geweest voor het kiezen voor MHI? Welk type heb je?

Hoe koop je ze voorgevuld dan?
Officieel mag het dus niet begrijp ik, maar ik las idd in één van de topics op Tweakers dat je deze setjes kan kopen. Het beste is volgens mij solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Massri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Ja dat had ik inderdaad gezien. Volgens mij kost zo'n module € 120+-, deze kan je idd los kopen.

Hoe koop je ze voorgevuld dan?
Officieel mag het dus niet begrijp ik, maar ik las idd in één van de topics op Tweakers dat je deze setjes kan kopen. Het beste is volgens mij solderen.
Bij Topsellers (Belgie maar levert ook in NL) kun je in ieder geval de LG's voorgevuld kopen. Bij Technim volgens mij ook de MHI's. Met die flairs hoef je volgens mij niet te solderen, soort knelkoppeling.

Uiteindelijk heb ik het laten installeren door Master-Airco (zeer tevreden tegen scherpe prijs). Ik heb toen gekozen voor de MHI SRK35ZS-W en de SCM40ZS-W + 2x SRK25ZS-W. Ik heb dus 3 binnen units op 2 buiten units.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
ColeJ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:55:
Lekker beunen door het zelf te doen. 8)7 Is ook niet toegestaan trouwens.
En een flare maken op een voorgevulde leiding?

Maar je slaat het vacumeren en een lektest zo ook over... Laat het in bedrijfstellen gewoon door een STEK-monteur doen, hoeft ook niet de wereld te kosten (kijk bijv. even bij Snel Aircos (https://www.snelaircos.nl/prijslijst/).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Massri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Ik bedien mijn Daikins (en huis hiervoor MHI) met Tado modules. 70 euro per stuk, en kan er veel meer mee. Plus het werkt veel beter met smarthome integraties, gelikter, meer info, open raam detectie, vochtsensor, etc.

En de Tado modules werken gewoon via Wifi. Heb nu al ingesteld staan dat ze weten als ik naar huis rijd vanaf werk zodat het koel is als ik aankom.

[ Voor 12% gewijzigd door LTwinter op 19-08-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Fuwor schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Lekker beunen door het zelf te doen. 8)7 Is ook niet toegestaan trouwens.
En een flare maken op een voorgevulde leiding?

Maar je slaat het vacumeren en een lektest zo ook over... Laat het in bedrijfstellen gewoon door een STEK-monteur doen, hoeft ook niet de wereld te kosten (kijk bijv. even bij Snel Aircos (https://www.snelaircos.nl/prijslijst/).
Waarom is zelf doen gelijk beunen? Er zijn genoeg beunhazen met een STEK certificaatje.

Tevens zijn de leidingen natuurlijk niet voorgevuld, de buitenunit is voorgevuld. Als alles op z’n plek zit hoef je hem alleen maar open te draaien en de leidingen vullen zich vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
marcelcee schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:48:
[...]

Koude lucht daalt, warme lucht stijgt. Een wandmodel zuigt de warme lucht bovenin de kamer op en moet die naar beneden zien te krijgen (want jij zit ook niet bovenin de kamer).

Een vloermodel kan de koude lucht onderin ‘opzuigen’ en opwarmen. Daardoor kan de unit veel meer gebruik maken van de ‘natuurlijke circulatie’ ipv de warme lucht naar beneden blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
ColeJ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Waarom is zelf doen gelijk beunen? Er zijn genoeg beunhazen met een STEK certificaatje.

Tevens zijn de leidingen natuurlijk niet voorgevuld, de buitenunit is voorgevuld. Als alles op z’n plek zit hoef je hem alleen maar open te draaien en de leidingen vullen zich vanzelf.
De units is zeker voor gevuld. Ik heb ook wel eens airco leiding gezien die vacuum met een soort snelkoppeling soort klik koppeling geleverd werd (bij een bouwmarkt geloof ik).
Het is niet een kwestie van aansluiten en open draaien. De leiding vacumeren is zeer aan te raden, wellicht niet nodig voor werking van het apparaat maar wel om te testen of de leiding lek is maar vooral om eventuele ellende er uit te halen waardoor de units efficiënter en zonder ellende zijn werk kan doen.
Bovendien, open draaien... Toch een koppeling ergens lek of iets betekend als nog hogere kosten want dan moet er een monteur komen en koelmiddel vullen (daar gaat je besparing) en je begaat een milieu delict (pakkans is zeer klein maar toch een beter milieu begint bij jezelf).

Kortom voor die om en nabij 250 euro laat een stek monteur langs komen en de boel in bedrijf stellen zou mijn stelling zijn.
Het ophangen en aansluiten kun je zelf mits je een beetje handig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
HugoStiglitz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

De units is zeker voor gevuld. Ik heb ook wel eens airco leiding gezien die vacuum met een soort snelkoppeling soort klik koppeling geleverd werd (bij een bouwmarkt geloof ik).
Het is niet een kwestie van aansluiten en open draaien. De leiding vacumeren is zeer aan te raden, wellicht niet nodig voor werking van het apparaat maar wel om te testen of de leiding lek is maar vooral om eventuele ellende er uit te halen waardoor de units efficiënter en zonder ellende zijn werk kan doen.
Bovendien, open draaien... Toch een koppeling ergens lek of iets betekend als nog hogere kosten want dan moet er een monteur komen en koelmiddel vullen (daar gaat je besparing) en je begaat een milieu delict (pakkans is zeer klein maar toch een beter milieu begint bij jezelf).

Kortom voor die om en nabij 250 euro laat een stek monteur langs komen en de boel in bedrijf stellen zou mijn stelling zijn.
Het ophangen en aansluiten kun je zelf mits je een beetje handig bent.
Ben het helemaal met je eens hoor. Alleen ga mij niet vertellen dat zelf doen gelijk beunhazen gedrag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
ColeJ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Ben het helemaal met je eens hoor. Alleen ga mij niet vertellen dat zelf doen gelijk beunhazen gedrag is.
Absoluut, ik denk een goede en handige klusser die zich aan de juiste procedures houdt en goed materiaal gebruikt het beter kan dan sommige monteurs waarvan je hoopt dat ze maar stek gecertificeerd zijn. Zeker in de markt met heel veel vraag en minder aanbod valt een hoop geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
LTwinter schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Ik bedien mijn Daikins (en huis hiervoor MHI) met Tado modules. 70 euro per stuk, en kan er veel meer mee. Plus het werkt veel beter met smarthome integraties, gelikter, meer info, open raam detectie, vochtsensor, etc.

En de Tado modules werken gewoon via Wifi. Heb nu al ingesteld staan dat ze weten als ik naar huis rijd vanaf werk zodat het koel is als ik aankom.
Ik heb zelf ook Tado voor de vloerverwarming en radiatoren. Niet de nieuwste Tado X overigens. Maar had ook Tado in gedachte voor de Airco. Aan de andere kant, als het niet hoeft, dan scheelt dat ook weer een apparaat.
HugoStiglitz schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

Absoluut, ik denk een goede en handige klusser die zich aan de juiste procedures houdt en goed materiaal gebruikt het beter kan dan sommige monteurs waarvan je hoopt dat ze maar stek gecertificeerd zijn. Zeker in de markt met heel veel vraag en minder aanbod valt een hoop geld te verdienen.
Zo denk ik er ook over.

[ Voor 24% gewijzigd door Massri op 20-08-2025 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
ColeJ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Bij elke split is de buitenunit voorgevuld. Hij bedoeld idd voorgevulde/gevacumeerde leidingen. Die je dus niet kan inkorten, want dan zijn ze weer open.

Koelleidingen niet vacumeren is gewoon beunhazerij, punt. Laat het gewoon door een pro doen, kost je zo'n 200 euro voor 2 singles. Dan heb je later ook geen problemen en je behoudt je garantie.

OT: Meeste is wel gezegd geloof ik.
- Trapgat plaatsing gaat alleen werken als je een deur bij de trap naar beneden hebt. Zelfs als je daaraan voldoet is de luchtverplaatsing naar de naastgelegen ruimtes matig, maar het doet wel degelijk iets.
Worden alle ruimtes boven als slaapkamer gebruikt?

- Wil je er het hele jaar door mee verwarmen, neem een Japans A-merk, liefst een MHI of Daikin.
- LG is overpriced troep.
- Wil je er voornamelijk mee koelen en hooguit incidenteel eens verwarmen, kijk dan eerder naar een Haier als je voor weinig geld toch een redelijke airco wilt hebben.
- Nu de zomer toch al zogoed als voorbij is, zou ik nog een paar maandjes wachten. In het najaar zakken de prijzen nog wel wat.

[ Voor 45% gewijzigd door RonJ op 20-08-2025 17:01 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 20:34
RonJ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

- Nu de zomer toch al zogoed als voorbij is, zou ik nog een paar maandjes wachten. In het najaar zakken de prijzen nog wel wat.
Is dit elk jaar zo of meer speculatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ik zie de prijzen niet zakken, eerder stijgen. In het najaar komen de hordes mensen weer die willen verwarmen met airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
Vraag en aanbod. De zomermaanden blijven de piek voor dit soort bedrijven.

All-electric.

Pagina: 1