TL;DR: Voor onze hoekwoning (120 m², 2,6 m plafond) zoek ik 2 airco’s. Beneden (woonkamer + eetkamer + deels keuken, totaal ±112 m³) kom ik uit op ±5 kW koelvermogen en ±7 kW verwarmingsvermogen. Boven (hal + trapgat ±31 m³) mik ik op ±2,5 kW.
Twijfelpunten:
– Split vs. multisplit: neig naar 2 losse split-units ivm rendement, eenvoud en onafhankelijk gebruik (ruimte op carport is geen probleem).
– Vermogen boven: is 2,5 kW voldoende om warmte uit slaapkamers te trekken of verstandig iets groter te nemen?
– Merkkeuze: LG (goede app en design) vs. Mitsubishi Heavy Industries (betrouwbaarheid, prestaties, zuinigheid).
--------------------------------------
Hallo allemaal,
We willen graag twee airco’s laten plaatsen in onze hoekwoning en ik ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen.
Woning & indeling
Ik hoor graag jullie ervaringen met vergelijkbare situaties, en welke keuzes jullie hebben gemaakt.
Twijfelpunten:
– Split vs. multisplit: neig naar 2 losse split-units ivm rendement, eenvoud en onafhankelijk gebruik (ruimte op carport is geen probleem).
– Vermogen boven: is 2,5 kW voldoende om warmte uit slaapkamers te trekken of verstandig iets groter te nemen?
– Merkkeuze: LG (goede app en design) vs. Mitsubishi Heavy Industries (betrouwbaarheid, prestaties, zuinigheid).
--------------------------------------
Hallo allemaal,
We willen graag twee airco’s laten plaatsen in onze hoekwoning en ik ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen.
Woning & indeling
- Hoekwoning, totaal 120 m² woonoppervlak, plafondhoogte 2,60 m
- Zuidzijde is de gevel waar beide buitenunits (of één bij multisplit) op de carport zouden komen
- Benedenverdieping:
- Woonkamer: ca. 27 m²
- Eetkamer: ca. 10,5 m² (aansluitend op woonkamer)
- Keuken: deels open verbinding, ca. 5 m² extra meegeteld
- Totaal te conditioneren oppervlak: ± 43 m² (± 112 m³)
- Bovenverdieping:
- 4 slaapkamers, centrale hal/trappengang
- Airco komt bovenaan trappengang te hangen, deuren van slaapkamers kunnen dicht
- Hal/trappengang: ± 12 m² (± 31 m³)
- Beneden: koelen in de zomer, verwarmen in het voor-/naseizoen
- Boven: gericht koelen/verwarmen van 1 verdieping (hal en evt. één slaapkamer)
- Overige ruimtes kunnen worden afgesloten
- Beneden: 5,0–5,6 kW koelvermogen, ± 7 kW verwarmingsvermogen
- Boven: 2,0–2,5 kW koelvermogen, ± 2,5–3 kW verwarmingsvermogen
- Twee losse split-units (2 buitenunits) of multisplit (1 buitenunit, 2 binnenunits)? Ik neig naar 2 losse units vanwege efficiëntie en onafhankelijk gebruik
- Zijn mijn vermogensinschattingen realistisch of zou ik iets hoger/lager moeten gaan zitten?
- Aanbevolen merken/modellen in deze vermogensklasse met goede SCOP/SEER en stille werking?
- Eventuele tips voor plaatsing op carport-zuidzijde (geluid, leidingslengte, condensafvoer, winterpakket)?
- Buitenunits komen op de carport (aansluitend op zuidgevel)
- Aparte groepen in meterkast is mogelijk
- Goede isolatie, HR++ glas, maar zuidzijde vangt veel zon
Ik hoor graag jullie ervaringen met vergelijkbare situaties, en welke keuzes jullie hebben gemaakt.
[ Voor 37% gewijzigd door Massri op 17-08-2025 19:37 ]