Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een heel weinig gebruikte Nikon D3100 spiegelreflexcamera die alweer een paar jaar in de kast ligt. Vorige maand wilde ik 'm gaan gebruiken maar helaas; hij doet het niet meer.
Zodra ik hem aanzet krijg ik een melding in beeld; FOUT, DRUK OPNIEUW OP DE ONTSPANKNOP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/265c79bILvGxnlINn89cUgmMxAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyNt1vpnlBUTO4i4Xg3OJLTy.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de lens er vanaf haal en ik kijk naar wat er in de camera gebeurt, dan lijkt het alsof de spiegel wil bewegen maar niet kan: (link naar kort filmpje op mijn Google Photo's):

Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/oXa8Bh1g2DhpFEra9

https://photos.app.goo.gl/oXa8Bh1g2DhpFEra9

Vraag; Kan ik zelf iets doen om dit te verhelpen?

Zelf al geprobeerd:
Via iFixit website vond ik enthousiaste mensen die met een klein schroevendraaiertje aan die spiegel gingen peuteren en 'm zo los kregen. Ik heb het voorzichtig geprobeerd met een zachtplastic pennendop maar er is geen beweging in te krijgen. Meer kracht wil ik ook niet zetten.
Ik lees ook instructies waarin ze de onderkant van de camera afschroeven (6 a 8 schroeven) om vervolgens een transportwieltje te zien zitten wat ik dan verder zou kunnen bewegen. Ik ben er niet van overtuigd dat dat hetzelfde probleem betreft als dat van mij, maar heeft iemand hierover nog ideeën? Zou dat een oplossing kunnen zijn?

En reparatie, is dat een reële optie?
M.a.w. worden camera's nog tegen relatief lage kosten gerepareerd of is het al snel >150 euro of zo? Want als het zoiets zou kan kosten dan kan ik ook op zoek gaan naar een andere tweedehands Nikon body uit die tijd.

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:19
Hier een filmpje over een D60: YouTube: D60: Error. Press shutter release button again..

Lijkt op jouw probleem; is iig zelfde foutmelding. Ik zou echter ook die spuitbus niet gebruiken, maar de raad opvolgen die in een van de reacties geopperd is:

I fixed my D40X using this method but did NOT use WD40 or any lubricant. Take your camera in for a professional repair before you spray WD40 in it. I opened the case with a Philips #000 screwdriver (nearly stripped one screw) and simply rolled the red gear in both directions, gently. Held a battery in and tested for a fix. Indeed, it was fixed. And I put it all back together again. Thanks for the suggestion. If it doesn't seize up again, you may have saved me a bundle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27
DurkVell schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:46:
Hier een filmpje over een D60: YouTube: D60: Error. Press shutter release button again..

Lijkt op jouw probleem; is iig zelfde foutmelding. Ik zou echter ook die spuitbus niet gebruiken, maar de raad opvolgen die in een van de reacties geopperd is:

I fixed my D40X using this method but did NOT use WD40 or any lubricant. Take your camera in for a professional repair before you spray WD40 in it. I opened the case with a Philips #000 screwdriver (nearly stripped one screw) and simply rolled the red gear in both directions, gently. Held a battery in and tested for a fix. Indeed, it was fixed. And I put it all back together again. Thanks for the suggestion. If it doesn't seize up again, you may have saved me a bundle.
“red gear”, ja, daar ging inderdaad dat open maken van de onderkant over. Ik ga het eens proberen 🤞🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-08 12:52
Onderzoek en administratiekosten gaan al snel richting 58 euro, zie hier: https://nikonservice.nl/index.php?page=aanmelden.
Als het een relatief simpele reparatie is dan zal het misschien (net) onder de 150 euro blijven, maar dan moet je ook kijken wat de camera nog waard is. Voor 219 euro koop je een D3400 body, tweede hands bij K-E, dan heb je een nagekeken exemplaar met nog wat garantie. Hopelijk slaagt je operatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:47
Ik zeg: als je het niet zelf kan repareren, laten gaan. Voor €85 koop je de opvolger d3200 op mpb.com