hydrofoorpomp laag debiet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-08 13:55
Het huis dat we enkele jaren geleden kochten, heeft een waterput met een aanzuigleiding die naar een (oude) hydrofoorpomp met tank (5? liter) leidt.
Ik heb de oude pomp na de aankoop van het huis aan de praat gekregen door ze volledig op te gieten en dan te starten. Het debiet van de pomp was niet geweldig maar acceptabel om bijvoorbeeld het gras te beregenen. Sinds kort merk ik echter dat het debiet stevig is verminderd.
Als ik de afvoer sluit, pompt de pomp verder tot de tank vol is. Als ik dan de afvoer open, is de waterdruk groot (want het water komt uit de tank) maar vermindert die stelselmatig tot er nog gewoon een straaltje water uit de kraan komt.
Ik heb de pomp nogmaals opgegoten maar dat was niet nodig: er wordt geen lucht gepompt. De pomp haalt wel degelijk water op, maar veel trager dan voorheen.
De waterput is bomvol. De afsluitklep en/of filter kan ik niet zien want onder water.
Hoe los ik dit best op? Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Zit er een voorfilter tussen? Kan je de aanzuigbuis opheffen om te zien of die proper is (normaal zit er een terugslagklep op, een "voetklep").
Wat anders kan de pressostaat zijn, start de pomp wel vlot genoeg op als de druk vermindert (je spreekt van een klein straaltje, draait de pomp dan wel)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Ik denk ook aan een verstopping van het filter, verklaart waarom is het even goed doet totdat ie de aanvoer nodig heeft. Dat lijkt dus de zwakste schakel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik heb de toezichtsput (in het terras) nog eens geopend. Het is praktisch onmogelijk om veel te zien in de waterput: de put is meer dan een halve meter opgemetst en ik zie zelfs de aanzuigbuis niet zitten. Wellicht is die in de zijkant geboord en onder de grond naar de pomp in de garage gebracht, voor het terras gelegd werd.
Suggesties hoe ik toch de filter zou kunnen controleren/schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zifnab schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:55:
Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik heb de toezichtsput (in het terras) nog eens geopend. Het is praktisch onmogelijk om veel te zien in de waterput: de put is meer dan een halve meter opgemetst en ik zie zelfs de aanzuigbuis niet zitten. Wellicht is die in de zijkant geboord en onder de grond naar de pomp in de garage gebracht, voor het terras gelegd werd.
Suggesties hoe ik toch de filter zou kunnen controleren/schoonmaken?
Met een andere klokpomp de put leegpompen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Met een andere klokpomp de put leegpompen?
Ik ben op 't moment de put met de (trage) pomp aan het leegpompen. Zal waarschijnlijk een tweetal dagen duren. Maar ben dan nog niet zeker of ik de aanzuigslang zal kunnen zien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Zifnab schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Ik ben op 't moment de put met de (trage) pomp aan het leegpompen. Zal waarschijnlijk een tweetal dagen duren. Maar ben dan nog niet zeker of ik de aanzuigslang zal kunnen zien...
Of omdenken, als je nu eens waterdruk aansluit op de zuigbuis..
Mischien spoel je dan de rotzooi van het aanzuigfilter af.
Dus de put vullen via de aanzuigbuis van de pomp.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zat ik ook aan te denken, eventueel met lucht blazen. Zo krijg ik wil eens verstoppingen los. Door de druk om te draaien ipv verder vast stampen. Water zal makkelijker werken denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
franssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:13:
Zat ik ook aan te denken, eventueel met lucht blazen. Zo krijg ik wil eens verstoppingen los. Door de druk om te draaien ipv verder vast stampen. Water zal makkelijker werken denk ik.
Hoe zien jullie dat? Aanzuigbuis loskoppelen aan de pomp en dan met een hogedrukreiniger erin spuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:13:
Ik heb dat hier al eens met het 125mm riool gedaan.
Een emmertje strak in de buis, koppeling in de bodem van de emmer en een dikke slang naar de 200 liter compressor tank.

Of het ging stromen of het was boem en dan graven :+
Gaat inmiddels al weer een 18 jaar prima dus een beetje geluk was mij gegund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:57

StarWing

Huh ?!?

Meestal is de aanzuig voorzien van een voetklep met terugslagklep. Als je daar dan druk gaat opsteken, doet het ofwel niets, ofwel ploft de voetklep open.

Maw, eerst kijken wat er op het uiteinde zit.

[ Voor 14% gewijzigd door StarWing op 13-08-2025 17:18 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je dat water dicht aan elkaar weet te legoën kan het met de hoge druk spuit. Maar waarschijnlijk is het makkelijker om eerst met wat verloopstukken je waterslang er op aan te sluiten en dan gewoon wat kraanwater gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Zifnab schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Hoe zien jullie dat? Aanzuigbuis loskoppelen aan de pomp en dan met een hogedrukreiniger erin spuiten?
Nee hogedrukreiniger heeft vaak niet veel debiet.
Het beste een zo kort mogelijke dikke slang aan een kraan en op de zuigbuis van de pomp.
Je wil spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
StarWing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:17:
Meestal is de aanzuig voorzien van een voetklep met terugslagklep. Als je daar dan druk gaat opsteken, doet het ofwel niets, ofwel ploft de voetklep open.

Maw, eerst kijken wat er op het uiteinde zit.
Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Maar dan merk je dat snel met gewoon kraanwaterdruk.
Met de hogedrukreiniger kun je de boel dan prima vernielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

Nee hogedrukreiniger heeft vaak niet veel debiet.
Het beste een zo kort mogelijke dikke slang aan een kraan en op de zuigbuis van de pomp.
Je wil spoelen.
Klopt, voordeel van een hd reiniger of compressor is dat ie wel fors druk kan opbouwen bij een volledige verstopping, maar krijg dat maar eens water en lucht dicht. Een volledige verstopping lijkt hier niet aan de hand, dus inderdaad spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Maar dan merk je dat snel met gewoon kraanwaterdruk.
Met de hogedrukreiniger kun je de boel dan prima vernielen.
Ik heb iets soortegelijks gedaan bij het opgieten van de pomp: waterslang met Gardena-koppeling aangesloten op het kraantje van de pompuitgang en zo opgegoten met stadswater. Het water loopt dan eerst door de tank, dan door de pomp en uiteindelijk door de aanzuigbuis.
Als ik dat doe, hoor ik heel even water stromen maar dat stopt snel (geen lucht meer). Volgens jullie zou dit eventueel het vuil kunnen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Zifnab schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Ik heb iets soortegelijks gedaan bij het opgieten van de pomp: waterslang met Gardena-koppeling aangesloten op het kraantje van de pompuitgang en zo opgegoten met stadswater. Het water loopt dan eerst door de tank, dan door de pomp en uiteindelijk door de aanzuigbuis.
Als ik dat doe, hoor ik heel even water stromen maar dat stopt snel (geen lucht meer). Volgens jullie zou dit eventueel het vuil kunnen verwijderen?
Als er geen voetklep op de bodem zit aan de zuigbuis.
Zit die er wel dan wordt het niks.
Dan is de enige optie de put leeg en zien dat je dan bij het uiteinde van de buis kan.

Mischien is het ook wel de voetklep die niet geheel open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:17:
[...]

Ik heb dat hier al eens met het 125mm riool gedaan.
Een emmertje strak in de buis, koppeling in de bodem van de emmer en een dikke slang naar de 200 liter compressor tank.

Of het ging stromen of het was boem en dan graven :+
Gaat inmiddels al weer een 18 jaar prima dus een beetje geluk was mij gegund.
Wat voor koppeling gebruikte je hiervoor? Wel creatieve aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Wat voor koppeling gebruikte je hiervoor? Wel creatieve aanpak.
Twee verloop ringen.

Één van 3/4 naar 1 duims daar paste dan de tule voor de slang in en aan de binnenkant een verloop ring van 1 naar 1 1/2 wat rubber tussen de emmer en het staal en klaar.
Beetje magyferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Blijft leuk, lego voor gevorderden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Blijft leuk, lego voor gevorderden.
Och ja soms moet je wat.

Begin dit jaar hadden we een verstopping in de badkamer.
Dat heb ik opgelost met de bouwstofzuiger.

Tip van flip. Als je hem laat blazen in de afvoer van de douchecel dan is er kans dat er bij de wasmachine wat tegen het plafond spuit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Update: ik heb deze middag de oude waterput leeggepompt met een andere pomp. Wat blijkt: er ligt meer dan 30cm bezinksel in de put! De filter van de aanzuigleiding zit in dat bezinksel. T.t.z. ik zie de leiding in het bezinksel gaan, maar kan het einde niet zien. Uiteraard kreeg de pomp dus niets meer binnen.
Hoe los ik dat 't best op? De put leegscheppen is onbegonnen werk door het smalle toegangsgat. Een ruimfirma laten komen? En dan het aanzuigpunt proper spuiten? Ik heb geen toegang tot de put, behalve via het smalle toegangsgat. De aanzuigfilter zit (naar schatting) ongeveer 2.5m diep en 1.5m ver.
Pagina: 1