CPU 5700x3D pinnen verbogen. Nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Ik heb een fout gemaakt tijdens het plaatsen van de CPU. Daardoor zijn een aantal pinnnen nu verbogen. Is dit nog te redden denken jullie? Ik durf het nu even niet meer aan te raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdslFZXEO-fIsHvoQeL0HPB4j9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQCC9SZLz7x2eMUWh4agOztH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWJWvseOBsLiAxK6QzZwk2AISfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2lN9D3HYNkhH4lOI0HN5Usw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx2vC3Skh3-pwNQVgDjNaiuwWts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUrhtEnb3TCD8HqX59X7yUqo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1LX0gxMvV0-5OowCHy3wx7AZKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cy5pT2YySFWmmvc13llQUhwO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
je kan proberen deze met de achterkant van een balpen-vulling recht te buigen.
In het ergste geval breken ze af - dan kan je de CPU weggooien - maar dat kan je nu ook ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zoals ik het zie wel.. je zal iets kleins moeten hebben met een gaatje ter grote van de pin,
Die over de pin heen en dan voorzichtig terug buigen.,

Misschien kan een electro herstelbedrijf je helpen met 1 van hun medewerkers met een vaste hand

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 09:04
Heel voorzichtig met het buisje van een balpen proberen inderdaad. Er is overigens aan de hoeveelheid koelpasta rondom de randen en op de pinnen wel wat meer fout gegaan.

Note: als er een pinnetje afbreekt hoef je de CPU nog niet per definitie weg te gooien. Je kan namelijk ook een pinnetje (bijv een naaldje afzagen/breken met de juiste lengte) in het CPU slot steken en daar de CPU op drukken.

Ghetto mod, maar je zou de eerste niet zijn die er zo jaren mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Zo te zien zit er ook koelpasta op de pinnen. Zit dat ook in de socket?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
haarbal schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:24:
Zo te zien zit er ook koelpasta op de pinnen. Zit dat ook in de socket?
Nee, dat zat aan nog aan mijn hand...

Anyway, heb ze geprobeerd terug te buigen. Eerste ging goed, de tweede brak meteen af. Denk dat het wel redelijk game over is.

De pin lijkt er toch nog aan te zitten, ik keek alleen wat scheel.

Edit 2: pin is toch afgebroken.

[ Voor 101% gewijzigd door Muncher op 13-08-2025 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Anyway, heb ze geprobeerd terug te buigen. Eerste ging goed, de tweede brak meteen af. Denk dat het wel redelijk game over is.
Er zitten redelijk wat "ground" pins op een CPU. Als zo'n pin is afgebroken kan de CPU het gewoon doen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier kan je zien wat de functie van je afgebroken pin was;

https://www.scribd.com/document/489331782/AM4-Pinout-Diagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 22:57

Zalmanman

So long,

Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Nee, dat zat aan nog aan mijn hand...

Ik heb ooit nog succes gehad met het in het bijbehorende gaatje van de socket droppen van een pin en de CPU erop zetten. Kan natuurlijk zijn dat het gewoon een ground pin was zoals hierboven gezegd is - maar het zou eventueel mogelijk nog een optie kunnen zijn.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Hebben jullie nog tips om de koelpasta te verwijderen? Wat een drama dit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
Alcohol :) geen wattenstaafje -dat gaat niet goed met die pinnen.

Enneh, welke van de 2 is kapot? die "rechts" direct boven het "gat" is VDDCR_SOC, die is belangrijk voor iGPU / overclocking.
Als die ontbreekt overleeft je CPU het meestal wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 22:57

Zalmanman

So long,

Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:01:
Hele zachte tandenborstel (zo'n bamboe ding van de Etos of zo) en wat zeer pure alcohol, liefst meer dan 95%. Hebben ze soms wel bij de Kruidvat in zo'n klein potje met kinder beveiliging. En dan heel rustig terwijl je je tijd neemt de boel eruit poetsen.

Overigens, als je weer wat gaat testen, denk er dan om dat de koeler goed moet zitten. Zeker bij ietwat fragiele pinnen is de druk die de koeler uitoefent op de CPU en het socket erg belangrijk om goed contact te krijgen.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Zalmanman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Hele zachte tandenborstel (zo'n bamboe ding van de Etos of zo) en wat zeer pure alcohol, liefst meer dan 95%. Hebben ze soms wel bij de Kruidvat in zo'n klein potje met kinder beveiliging. En dan heel rustig terwijl je je tijd neemt de boel eruit poetsen.

Overigens, als je weer wat gaat testen, denk er dan om dat de koeler goed moet zitten. Zeker bij ietwat fragiele pinnen is de druk die de koeler uitoefent op de CPU en het socket erg belangrijk om goed contact te krijgen.
Ik heb een nieuwe koeler besteld, denk dat de oude toch wat teveel druk op het geheel zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22
Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:01:
Kan geen kwaad als je geluk hebt :-) (zie video)
YouTube: I Tried Your Darkest PC Fantasies

Als je het echt weg wilt een zachte tandenborstel met wat isopropyl alcohol.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghostface9000 op 13-08-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Zalmanman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Ik heb nog een tandenborstel liggen. En schoonmaakspul.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAn35q2Lu43X8oMpSwQwOD1mkaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upeeDN80KRGjgbYLCnM6m3TN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
99ruud99 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:03:
Alcohol :) geen wattenstaafje -dat gaat niet goed met die pinnen.

Enneh, welke van de 2 is kapot? die "rechts" direct boven het "gat" is VDDCR_SOC, die is belangrijk voor iGPU / overclocking.
Als die ontbreekt overleeft je CPU het meestal wel :)
Het lijkt een VSS pin te zijn? Heb hem rood gemaakt in onderstaande tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUBkD1R77AScZsL9u7umO9BdI7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a9rPwU8bf6icmxOwKTSxksaN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]
Kijk ik nu verkeerd of is er nu nog een pin gebogen? (rechtsboven de pin die linksonder al gebogen was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:13

watercoolertje

Untertitel

Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]
Dat ziet er best wel weer netjes uit mbt koelpasta! Ik zie echter nog wel wat scheve/kromme pinnen (2 links van het grote gat, en rechts daarvan lijkt een hele rij ook scheef te zitten en nog enkele losse scheve).

Zelf deed ik altijd met een stanleymesje. Als je die in 1 richting langs alle pinnen houd zie je ook heel makkelijk welke nog niet recht zijn, en dat is echt wel nodig, anders duw je ze krom/plat als je ze in het socket duwt). Ik duw ze daar ook mee recht, maar daar kan je van alles voor gebruiken natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door watercoolertje op 13-08-2025 15:25 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:58

Theo

moederbord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rVK8jFhBDFk0WTxKVrWsFCihtw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BYWWRVAkGe2ud9GNL3Rw58PO.png?f=user_large
Deze drie pennen moeten ook nog 'even' recht worden gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-egfufGAtb4nfFm0kHqRI_0gkHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjl5r2B9nLyE7z1gNVjasAWH.png?f=fotoalbum_large
Haal deze haar ook even weg tussen de pinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcrMlVcKZz6_blzFJZIuDrBoGDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3322Z6efSgEZtx6BDrzLbSlX.png?f=user_large
Deze kortsluiting tussen de pinnen ook nog even verwijderen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Theo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:20:
[Afbeelding]
Deze drie pennen moeten ook nog 'even' recht worden gezet

[Afbeelding]
Haal deze haar ook even weg tussen de pinnen.

[Afbeelding]
Deze kortsluiting tussen de pinnen ook nog even verwijderen.
Dank! Ik ga er even naar kijken.

Hierbij een wat meer detail foto per kwadrant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kBxNkhEzSkY6qTZQ5sGEoCJKiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj5w3eZQgNv7g7InDXwRe0HX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqtBz0gNd55lL_rJquX5VRcse5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJxRza6a0reMfe8Ngzslwvar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mOPM8_4fPzxwJPJoeHg1ysKim8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2jXxS6ZkKJw1xHTpZek8x67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNPmISoWjV1v9S74Pqvs_baUEBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2njBi3V9oWD1gf3T66soSQh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou een 5x+ vergrootglas/loupe gebruiken en een pincet. Met een holle pen zie je niet wat je doet. Het is verleidelijk om het zonder vergroting te doen, maar je zult merken dat het veel beter gaat met vergroting. Gebruik het hefboomprincipe, halverwege tot dicht bij de top aanzetten.

Een credit card kan ook helpen met oplijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Dank! Ik ga er even naar kijken.

Hierbij een wat meer detail foto per kwadrant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foto 1: is dat niet waar eerder de koelpasta zat? Waren die pinnen al gebogen of is dat door het schoonmaken gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Martinez- schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Foto 1: is dat niet waar eerder de koelpasta zat? Waren die pinnen al gebogen of is dat door het schoonmaken gekomen?
Ik denk dat ze al gebogen waren. Het schoonmaken heb ik met een tandenborstel gedaan, met hele zachte bamboe vezels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat ze al gebogen waren. Het schoonmaken heb ik met een tandenborstel gedaan, met hele zachte bamboe vezels.
Op de oorspronkelijke foto lijkt dat niet het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyJ-yQVmPpQi3m7j1gl8NHXtJb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jR7fwwU3nHEWVREGT7tMSUSM.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk gaat het je lukken om alles weer recht te krijgen - misschien even afstand ervan nemen en op een later moment verder proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Martinez- schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Op de oorspronkelijke foto lijkt dat niet het geval:

[Afbeelding]

Hopelijk gaat het je lukken om alles weer recht te krijgen - misschien even afstand ervan nemen en op een later moment verder proberen.
Ja, je hebt gelijk. Wel gek, ik heb echt heel zachtjes de boel schoongemaakt. Misschien is er dan meer stuk dan ik dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Meestal is dat nog prima te fixen.
Alleen een geduldwerkje totdat alles weer mooi recht staat zodat de CPU weer zonder forceren in het slot gaat.
Vroeger ook wel eens wat uurtjes aan besteed voordat het weer recht (genoeg) stond.

Google: AMD fix bent pins

Als er toch een afgebroken pin is kan je nog geluk hebben als het ground/voltage is.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 13-08-2025 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
Naast de tips die al gegeven zijn gebruik ik ook wel eens zo een hobbybreekmesje (maar dan met de scherpe kant naar boven) om de rijen te kunnen volgen.
Moet wel zeggen dat het steeds lastiger is zonder loep/vergroting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Qua koeler vervangen: als je een socket X (am4 in dit geval zo te zien) hebt en een geschikte koeler hebt kan er in principe niet zoiets zijn als "teveel druk" waardoor 5 specifieke pinnen buigen ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Boudewijn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:22:
Qua koeler vervangen: als je een socket X (am4 in dit geval zo te zien) hebt en een geschikte koeler hebt kan er in principe niet zoiets zijn als "teveel druk" waardoor 5 specifieke pinnen buigen ;)
Dat klopt. Ik kwam er achter dat een van de pinnen van de koeler doordraait. Wellicht heb ik die te strak aangedraaid en is daardoor de boel verbogen. Voor 30 euro een nieuwe besteld, wilde geen risico nemen.
Pagina: 1