Ventilatiebox installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:47
Ik heb nog ventilatie A in mijn woning ( huis is van 1965 )
Ik wil graag een ventilatie-box monteren voor afzuiging van mijn badkamer en WC.
WTW is mij een te grote verbouwing / investering.

Ik vraag mij af wel merk ik op dit moment het beste kan kopen ? ( weinig problemen en stil )
( duco, itho daalderop, orcon of zehnder )

Verdere vragen zijn :
Is er bijvoorbeeld nog een inregeling noodzakelijk ?
Is er bij mechanische ventilatie een geisoleerde afvoer naar de dakafvoer noodzakelijk ?

Nog meer tips ? Alle adviezen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:08
Koop een gelijkstroom ventilatiebox. Die zijn zuiniger.
Neem voor de badkamer een box met een vochtsensor. Die gaat automatisch harder als de lucht vochtig is. Werkt bij mij in de badkamer heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Orcon MVS15RHB hier, gewoon een box op zolder, pijp recht omhoog vanuit de unit door het dak, 2 slaapkamers en een badkamer erop zitten. Gaat automatisch harder afzuigen bij vochtdetectie (badkamer), verder stuur ik 'm aan vanuit Home Assistant met gekloonde ID's van de zender die erbij zit (schakelen van auto/stand 2 op basis van CO2 metingen in de afgezogen slaapkamers).

Denk dat een Itho CVE-S gelijkwaardig is, maar die wordt in de basis niet met afstandsbediening en vochtsensor geleverd.

Geïsoleerde dakafvoer hoeft niet, ik heb hier gewoon een Multivent 5V door het dak steken rechtstreeks in de uitvoer van de box (moet een 125mm koppelstuk op, zowel de box als de pijp zijn 125mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:08
Ik heb de Itho Ventilatiebox CVE-S ECO SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Itho CVE-S Eco, prima ding, stil op de laagste stand. Afstandsbediening er bij, die je in je badkamer aan de muur kunt plakken. Vochtsensor in de box laat het geheel op de hoogste stand z’n werk doen. Na een periode toert die vanzelf weer terug.

Desgewenst met een printje (van een mede-Tweaker) uit te lezen en te bedienen via Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
grimselman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:46:
Neem voor de badkamer een box met een vochtsensor. Die gaat automatisch harder als de lucht vochtig is. Werkt bij mij in de badkamer heel goed.
Volgens mij zijn het tegenwoordig allemaal gelijkstroom-versies
( duco, zehnder , orcon, itho )

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 22:40
grimselman schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:46:
Orcon, itho, R-vent boxen hebben tegenwoordig allemaal een gelijkstroom motor, vochtensoren zijn veelal ook al direct ingebouwd. Met een orcon of itho alles in een pakket zit je goed.

• pjotter1965
Ik ben een lijstje aan het maken wat ik allemaal moet bestellen ( box wordt waarschijnlijk een itho )

Daar loop ik tegen het volgende aan :
De pijp aan mijn dakdoorvoer heeft een diameter van 180 mm. Ik kan geen kunststof adapters / verlopen vinden.
De enige oplossing die ik kan bedenken is een verloop maken met de geisoleerde airfoam-buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Hier hangt een Duco Silent, die is lekker stil en zuinig. Middels een RH sensor wordt de badkamer automatisch geregeld. Werkt prima en de afstandsbediening gebruik ik nooit.

Engineering

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

pjotter1965 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:57:
Ik ben een lijstje aan het maken wat ik allemaal moet bestellen ( box wordt waarschijnlijk een itho )

Daar loop ik tegen het volgende aan :
De pijp aan mijn dakdoorvoer heeft een diameter van 180 mm. Ik kan geen kunststof adapters / verlopen vinden.
De enige oplossing die ik kan bedenken is een verloop maken met de geisoleerde airfoam-buizen.
Ventilatieshop heeft die dingen volgens mij wel. Verder: kijk voor een alles in 1 pakket. Losse sensoren of wand bedieningen zijn vele malen duurder.
Duco heeft goede installatie films. Mag echt niet zo moeilijk zijn (moet het hier ook nog steeds bestellen :X)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

Ventilatieshop heeft die dingen volgens mij wel. Verder: kijk voor een alles in 1 pakket. Losse sensoren of wand bedieningen zijn vele malen duurder.
Duco heeft goede installatie films. Mag echt niet zo moeilijk zijn (moet het hier ook nog steeds bestellen :X)
Helaas, antwoord gekregen, ventilatieshop kan dit ook niet leveren

Even terugkomend op mijn eerste vraag : officieel moet je na installatie de boel inregelen ( debiet ).
Of kan ik dit achterwege laten, aangezien ik alleen maar voor de WC en badkamer de ventilatiebox gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
@pjotter1965 Kijk ook even bij ventilatieland ipv ventilatieshop. Die hebben wel verlopen van 125 naar 180.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 16:13
Ik heb een paar maanden geleden mijn oude ventilatiebox vervangen met de Itho Daalderop CVE-S (HE optima2 pakket). Was iets meer dan €400 kwijt. Hierbij dus gekozen voor de variant met de losse CO2 sensoren. Erg over te spreken, vind het vooral erg interessant om te zien hoe je merkt dat hij daadwerkelijk harder gaat als je bijv. met 4 man in de woonkamer zit en er niks open staat. Je moet alleen wel een plek hebben om de sensor te voeden, heb ik gedaan vanuit de trapkast. Enige nadeel vind ik dat je deze niet volledig uit kan schakelen, wanneer je bijv. niet thuis bent en het 30 graden is, maar dat heb ik inmiddels opgelost met een op wifi bedienbare stekker.

"Hodor"- Hodor

Pagina: 1