Acer Spin 5 SP513-53N-56CR na opstarten terug naar 0.4 Ghz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-08 16:11
Hallo allemaal

Ik heb hier van een kennis een laptop Spin 5 SP513-53N-56CR, i5-processor met Win 11.

Tijdens het opstarten gaat het supervlot , tot 3,77 Ghz boost.
Normaal gezien draait ie standaard aan 1,6 tot 1,8 Ghz.

Maar na een 20-tal seconden schakelt ie terug naar 0,4 Ghz en zelfs daar maar aan een laag percentage.

Ik heb Windows 11 opnieuw geïnstalleerd, alle drivers geïnstalleerd.
Met Speccy de hardware en temperatuur gecheckt. Temperatuur blijft rond 50°.
De ventilator is vrij van stof, maar draait nooit, enkel soms een stuiptrekking zonder verder te draaien.
Maar dat hoeft ook niet als sensor ook maar 50° aangeeft?

Intern is ook niets te zien.
De adapter levert voldoende power, dus ook daar geen probleem.
Ook gecheckt zonder accu en enkel op adapter, geen soelaas.

Ik heb Win 10 geïnstalleerd, maar zelfde probleem.

Kan het zijn dat intern niet voldoende stroom geleverd wordt en de processor daarom terugschakelt naar 0,4 Ghz en verder niet vooruit te branden valt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRh6SmTPF38KqBIUhofQ8LuzvcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSX3H8W0XFSNQOxHutVw3ofX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiulG-wArwZgOLBvn0ZgJc7EN2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/indzbpKdG0vOG4M2HpbPAUxT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Hoe zijn je power settings?
YouTube: Windows 11 - Apply High Performance Power Settings

[ Voor 68% gewijzigd door Hell-Slave op 13-08-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:18
Het zal wel een bios/cmos probleem zijn.
Bij dit soort situaties doe ik altijd eerst een volledige CMOS/bios factory default reset.
Kijk eerst of dat vanuit bios zelf (default settings) werkt/effect heeft.
Anders een zogenaamde "pinhole reset" uitvoeren achter op de laptop.
Battery reset pinhole (Acer Spin5)
Simulates removing and reinstalling the battery.
Insert a paperclip into the hole and press for four seconds
Komt vaker voor bij die Acer Spin series zo te lezen:
Google: Acer Spin CPU stuck at 0,4 GHz
Spiceworks: CPU Speed throttled at 0.4 Ghz (Acer Spin SP513-52N)
I managed to fix the issue by using a needle (or something similar) to press the battery reset pinhole on the bottom of the body for few seconds (remember to power off first…).
Essentially after a few reboots/shutdowns/restarts, the client reported that the CPU was no longer limited to 0.4ghz and everything was working properly again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
Powersettings had ik gecheckt: staat op maximum.

Ik had BIOS ook al naar default factory settings gezet, maar geen beterschap.
De knoopcelbatterij had ik zelfs eens losgekoppeld, maar misschien had ik tegelijk de schakelaar ingedrukt moeten houden.

De Pin reset ga ik morgen zeker eens testen.
Merci al en alle extra tips zijn welkom 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
Goedemiddag allen

Ik ben nog wat aan het testen geweest en heb alle tips die via bovenstaande links vermeld staan uitgeprobeerd, maar geen oplossing gevonden.

Wat merk ik wel:
-als ik de laptop in Veilige modus start, draait ie consequent aan 1,80 Ghz (percentage ifv belasting) en loopt alles vlot
-ik heb met msconfig geprobeerd om wat services niet te laten starten, maar dat kan niet met alle services natuurlijk. Ook hier geen positief resultaat.

Volgens mij is het een Windowsservice/app die roet in het eten gooit en na het opstarten de processor verkeerd identificeert en terugschakelt, ook al is die niet te warm.
In de event logs vind ik niets terug.
Is er een mogelijkheid om te vinden in welke volgorde welke services starten en wat hu invloed is of om zelf te kunnen kiezen op welk moment ze mogen starten?
Dan zou ik deze service kunnen uitschakelen of vervangen door een andere.

Alvast bedankt om nog even mee te willen denken/kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc042
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-08 23:03
Ik kom ff meeliften met deze topic, heb exact hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:18
Gavinduncan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:09:
De ventilator is vrij van stof, maar draait nooit, enkel soms een stuiptrekking zonder verder te draaien.
Maar dat hoeft ook niet als sensor ook maar 50° aangeeft?
Gavinduncan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:17:
-als ik de laptop in Veilige modus start, draait ie consequent aan 1,80 Ghz (percentage ifv belasting) en loopt alles vlot
Hierbij gaat de fan dan toch wel aan neem ik aan?
En als je in de bios blijft, gaat de fan dan aan en temps omhoog?
In dit topic staan nog wat mogelijke suggesties waaronder defecte/stuck fan.
Ook weer dezelfde processor serie/generatie:
Superuser: Processor speed limited at 0.4 GHz

Je zou ook eens met een WinPE USB kunnen testen zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE en kijken of daarmee de CPU misschien wel op normale snelheid werkt.
Ook staan daar diverse CPU monitor tools op.
Je kan deze zowel in MBR/Legacy als UEFI starten, misschien is daar ook nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc042
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-08 23:03
Ik ga weer ff meeliften met deze topic. Ik heb exact hetzelfde probleem en heb deze stappen ondernomen:

Nieuwe w11 install
Windows en drivers up to date
Drivers helemaal verwijderd met ddu
Harde reset ( batterij eruit cmos eruit voor 30 min)
Niks heeft geholpen.

Wat heb ik wel gevonden: in de bios loopt de cpu gewoon normaal op 2400mhz en wanneer ik windows in safemode boot draait de cpu ook normaal.
Verder heb gister geprobeerd terwijl de cpu op 400mhz was gewoon ff furmark te runnen voor de gpu, toen schoot de cpu ook direct mee omhoog en begon die normaal te werken en zelfs te boosten tot 4000mhz! Vervolgens alleen de cpu gedaan via furmark, deed die het beetje nornaal, bleef die rond tussen de 1300 en 3000 mhz draaien, mqar ging die weer niet boosten voor een of andere reden. Na de stresstest bleef de cpu ook gewoon op rond de 1300mhz lopen terwijl ik niks deed. Je kan deze stappen doorlopen en het even toekijken. Als die bijvoorbeeld tijdens safe mode en in de bios normaal presteert is de kans groot ( volgens chatgpt) dat het geen hardware probleem is maar iets in de software. En misschien dat het toch wel helpt om het permanent te fixen voor je🙂

Edit: de furmark test was blijkbaar 1 malig, vandaag doet die het weer niet💀

[ Voor 5% gewijzigd door mc042 op 19-08-2025 16:28 ]

Pagina: 1