Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
Onze oude "huislaptop" (Dell XPS 13") loopt op zijn laatste benen, dus het is tijd voor een vervanging.

Ik zoek een laptop die lang meekan, voor huis, tuin en keukengebruik. Mijn zoon zal hem ook gebruiken en dan vooral voor Minecraft en Roblox.
Ik zoek iets met een beetje een bovengemiddelde kwaliteitsbeleving en ik kwam uit bij de Lenovo Yoga Slim. Hier heb je versies van met Intel en AMD. Ik heb geen idee welke daarvan tegenwoordig de beste keus is.
Mijn zoon zal vast blij zijn met een gaming-laptop, maar ik zoek liever iets met een meer neutrale uitstraling.

Wat ga je met je laptop doen?
• Eenvoudige dingen als browsen, mail en office. We hebben (ook) een desktop PC voor de zwaardere dingen als fotobewerking. De laptop is meer voor als tweede computer.
• Voor mijn zoon (14): gamen (Minecraft en Roblox) en schoolwerk (office)
• Om mee te nemen op vakanties als entertainmentstation en om foto's te backuppen en managen (geotaggen etc.)

Wat is je budget?
800-1500€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Behalve op vakanties zal de laptop waarschijnlijk niet van de huiskamertafel komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Voor mijn werk heb ik ervaring met Lenovo en HP waarbij ik de eerste een veel fijnere uitstraling vind hebben. We hebben nu een Dell, maar ik snap hun huidige modellenrange niet echt goed meer en bovendien heb ik het idee dat hun prijs/prestatie niet echt concurrerend is.

Ik kwam zelf uit bij de Lenovo Yoga slim. Hier zijn AMD en Intel versies van. Als ik ze op de Lenovo website configureer met 32 GB en 1 TB SDD, dan komen de modellen met AMD zo'n €100 duurder uit. Ik lees dat de AMD hogere performance hebben, maar de Intels weer zuiniger zijn bij lage load. Ik neig daarom naar de Intel. Ik zoek vooral feedback of dat een goede keuze is.

Met AMD Ryzen 7 350: https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JYCTO1WWNL2, ~€1320
Intel Core Ultra 5 228V: https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JXCTO1WWNL3, ~€1225

Als er andere merken zijn die ik zou moeten overwegen, dan hoor ik het ook graag,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:46
ik persoonlijk zou sneller neigen naar de AMD variant omwille van de interne gpu (als zoontje graag gamed op het apparaat). Batterijduur op windowslaptops zal altijd wel een beetje een dingetje zijn, tenzij je voor een ARM processor gaat, die met zijn eigen uitdagingen komt. De Yoga lijn van Lenovo is echter wel een mooie luxe afgewerkte laptop naar mijn ervaring. 32gb ram zou ik op windowslaptops sowieso adviseren als het mogelijk is.

wellicht enorm tegen de keer in, maar ik gooi het balletje toch even op mocht het toch wel wat zijn. Tegenwoordig zijn Macbook Air M4 modellen enorm goed geprijsd voor wat ze doen. Surfen, Roblox, Minecraft en office werken hier prima op. De afwerking is standaard luxe en de batterijduur is fenomenaal. Het is wel een Mac, dus dat kan heel goed je smaak niet zijn, maar mocht dat wel zo zijn, bij deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
aap schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:06:

Ik kwam zelf uit bij de Lenovo Yoga slim. Hier zijn AMD en Intel versies van. Als ik ze op de Lenovo website configureer met 32 MB en 1 GB SDD, dan komen de modellen met AMD zo'n €100 duurder uit. Ik lees dat de AMD hogere performance hebben, maar de Intels weer zuiniger zijn bij lage load. Ik neig daarom naar de Intel. Ik zoek vooral feedback of dat een goede keuze is.
Ik weet niet hoelang geleden je voor het laatst een pc hebt gehad, maar ik zou voor 32GB en 1TB gaan. :9 :+

Verder kan ik je alleen adviseren om reviews te bekijken en daarop een besluit te nemen wat voor je het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
doebbalapoent11 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:26:
wellicht enorm tegen de keer in, maar ik gooi het balletje toch even op mocht het toch wel wat zijn. Tegenwoordig zijn Macbook Air M4 modellen enorm goed geprijsd voor wat ze doen.
Het is wel praktischer voor ons om in het Windows ecosysteem te blijven. Desalniettemin heb ik deze suggestie even uitgezocht, maar ik vond al gauw dat een Macbook Air met 32 GB / 1 TB €2200 mag kosten en zoveel wil ik er toch echt niet aan uitgeven.

Hell-Slave schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Ik weet niet hoelang geleden je voor het laatst een pc hebt gehad, maar ik zou voor 32GB en 1TB gaan. :9 :+
Oeps! Gefixt!
Ik kan me nog wel herinneren dat een van mijn eerste PCs echt 32 MB geheugen had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
aap schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Het is wel praktischer voor ons om in het Windows ecosysteem te blijven. Desalniettemin heb ik deze suggestie even uitgezocht, maar ik vond al gauw dat een Macbook Air met 32 GB / 1 TB €2200 mag kosten en zoveel wil ik er toch echt niet aan uitgeven.

[...]

Oeps! Gefixt!
Ik kan me nog wel herinneren dat een van mijn eerste PCs echt 32 MB geheugen had...
Daarom zei ik het ook, ik zelf ben begonnen met 386SX systemen en toen was 32MB veel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
heel binnenkort zijn er zeer interessante back to school acties.
misschien kan je een laptop scoren via een school-programma?

natuurlijk enkel kopen, als het ook een laptop is die je wilt!

macbooks lopen meer dan 10 jaar voor op techniek!
je kan er met gemak lokaal een "LLM" op draaien. (chatgpt)
batterij gaat meer dan een dag, ook over 3 of 4 jaar.

maar je ze met een M-chip, linux, en windows zijn geen optie.
Momenteel heeft de Asus zenbook A14 veel hype als alternatief op de G14
Lenovo T14, of X1 carbon of T14S zijn ook goede alternatieven, of een goedkopere Asus Vivobook
of framework, HP x360
jou minimum eisen zijn goed: 32GB RAM, 1TB SSD (vaak upgradeble)

de perfect laptop bestaat nog niet...

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey Corns
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 25-08 14:56
Voor dit gebruik zou de Lenovo Yoga Slim een uitstekende keuze zijn! De AMD-versie biedt vaak meer waar voor je geld qua prestaties, vooral voor gaming (Minecraft, Roblox) en multitasking. De Intel-versie is wat energiezuiniger, maar als je niet per se op batterijduur hoeft te letten, is AMD een betere keuze. Het ontwerp is strak en neutraal, perfect voor je wensen. Met je budget kun je zeker een goede configuratie vinden!
Pagina: 1