D-Link DIR-655 achter Ziggo router - traag internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klapperdeklap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 19:48
Hallo mensen met verstand van deze materie. Ik heb gisteren een D-Link DIR-655 achter de Ziggo Connect Box gehangen. Netjes nieuwe Cat6 kabel getrokken en aangesloten op de WAN poort echter de gemeten snelheid op het D-Link netwerk blijft steken op 50Mbps terwijl als ik direct op de wifi van Connect Box ga ik wel de 400Mbps aantik. Iemand enig idee of er settings zijn aan de Ziggo kant die dit mogelijk beïnvloeden?

Hetzelfde fenomeen deed zich overigens voor met een ander Linksys router op een andere plaats in de woning ook aangesloten via UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 22:29
Klapperdeklap schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:01:
Hallo mensen met verstand van deze materie. Ik heb gisteren een D-Link DIR-655 achter de Ziggo Connect Box gehangen. Netjes nieuwe Cat6 kabel getrokken en aangesloten op de WAN poort echter de gemeten snelheid op het D-Link netwerk blijft steken op 50Mbps terwijl als ik direct op de wifi van Connect Box ga ik wel de 400Mbps aantik. Iemand enig idee of er settings zijn aan de Ziggo kant die dit mogelijk beïnvloeden?

Hetzelfde fenomeen deed zich overigens voor met een ander Linksys router op een andere plaats in de woning ook aangesloten via UTP.
Nou is deze router ook wel een hoog bejaard model, is in 2007 op de markt gekomen.
Draadloos zeker niet teveel van verwachten, dan is die van het modem beter momenteel.

Eigenlijk is het advies dan meer: ga voor een moderner alternatief.

Trek je trouwens over diezelfde CAT6 kabel, rechtstreek vanaf het modem naar een PC, wel gewoon de volle 400mbit? Dan weet je of die kabel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klapperdeklap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 19:48
Dank voor je reactie allereerst. Het is inderdaad een ouder beestje maar 300Mbps is nog steeds meer dan 50Mbps. En het kan geen toeval zijn dat een ander modem van Linksys ook niet verder kwam dan 50Mbps achter dezelfde Connect Box via een andere UTP kabel. Maar ik zal inderdaad op locatie wat zaken uitsluiten en kom dan weer bij je terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

@Klapperdeklap ik heb je vraag afgesplitst van het topic waarop je eerst reageerde, die was 3 jaar oud. Let er de volgende keer even op dat je geen oude topics kickt.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een router achter een router zetten is niet aan te raden en noemen ze ook wel eens een 'vuile' verbinding. Om dit goed werkende te krijgen kan je het beste even met Ziggo contact opnemen dat ze je modem/router in bridgemode zetten. Op die manier word het routerdeel van het modem uitgeschakeld en werk het modem dus alleen puur als modem. Ziggo kan dat gewoon op afstand voor je regelen en je dan alleen even 1 keer het modem moet resetten ( even van de stroom af halen ).

Maar zoals @John767 al schrijft raad ik je ook aan een toch wat modernere router aan te schaffen want dit is wel een oudje. Dan ben je denk ik toch beter af met de router in het Ziggo modem.

[ Voor 11% gewijzigd door Roel1966 op 12-08-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Klapperdeklap hoe doe je die speedtests? Heb je alle link snelheden bekeken van je pc/laptop, die in de router en je Ziggo modem? Zal me niks verbazen als er iets op 50Mbit loopt door b.v. een probleem met de gebruikte kabel(s) of hun aansluitingen.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 12-08-2025 23:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Roel1966 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:20:
Een router achter een router zetten is niet aan te raden en noemen ze ook wel eens een 'vuile' verbinding. Om dit goed werkende te krijgen kan je het beste even met Ziggo contact opnemen dat ze je modem/router in bridgemode zetten. Op die manier word het routerdeel van het modem uitgeschakeld en werk het modem dus alleen puur als modem. Ziggo kan dat gewoon op afstand voor je regelen en je dan alleen even 1 keer het modem moet resetten ( even van de stroom af halen ).
Dat zou ik nu niet allemaal gaan doen voor deze wel (erg) oude router.
Maar je kan wel nog even proberen de router als AP te gebruiken.
Wat ik lees heeft deze router ook nog een AP mode:

Dlink forums: Turning a router into an AP (DIR-655).

Smallnetbuilder: D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router Review

En natuurlijk ook even lokaal bedraad testen wat voor snelheden je dan haalt op de WAN/LAN poorten.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 12-08-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
The_Doman schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Dat zou ik nu niet allemaal gaan doen voor deze wel (erg) oude router.
Nee oke, alhoewel het niet veel voorstelt verder, paar tellen hebben ze dat gedaan althans bij mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Klapperdeklap schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:29:
Dank voor je reactie allereerst. Het is inderdaad een ouder beestje maar 300Mbps is nog steeds meer dan 50Mbps. En het kan geen toeval zijn dat een ander modem van Linksys ook niet verder kwam dan 50Mbps achter dezelfde Connect Box via een andere UTP kabel. Maar ik zal inderdaad op locatie wat zaken uitsluiten en kom dan weer bij je terug!
Staar je niet blind op opgegeven snelheden van Wi-Fi. Om 400Mbps te halen aan concrete bandbreedte moet je router eigenlijk 800Mbps kunnen doorvoeren. Met maar 300Mbps en ook nog de langzame 2.4GHz band zul je in de praktijk tussen de 50-100Mbps halen van de theoretische maximale 150.

Wi-Fi is simplex en kan dus het volle vermogen maar in één richting zenden. Omdat in de praktijk zowel up- als downstream wordt gebruikt is de effectieve bandbreedte maar de helft minus een extra stuk marge voor overhead.

M.a.w. als je 400Mbps wilt halen heb je een nieuwe router nodig uit dit decennium en gebruik de 5GHz of 6GHz banden.

Voorbeeld:

uitvoering: TP-Link Archer AX55
uitvoering: TP-Link Deco X50 (1-pack)
uitvoering: ASUS RT-AX52 Pro (AX3000)

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 13-08-2025 07:46 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:09
Klapperdeklap schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:29:
Wat voor Linksys was dit?

Want als die ongeveer even oud is als die Dlink of hij ondersteunt geen 5Ghz wifi (wat de Connectbox wel doet) , dan ga je gewoon niet meer uit zo'n apparaatje halen. Je hebt minimaal een 5Ghz netwerk nodig om draadloos die hoge snelheden te kunnen halen.

Die oudere routers die je nu gebruikt hebben de techniek niet aan boord om zo snel draadloos internet te bieden. Dan is 50 tot 60Mb/s heel netjes, want dat tik ik ook aan op m'n 2,4 Ghz wifi.

Nelizmastr geeft al aan hoe het zit.
Je kan relatief goedkoop een 5Ghz router (of accesspoint, misschien nog beter in jou geval) halen.
Pagina: 1