TV gaat aan als smart switch aan gaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Mijn vraag
Ik wil graag dat mijn TV op een bepaald tijdstip uit gaat.
De TV heeft zelf die functie niet.
Dus ik dacht: ik hang hem aan een slimme schakelaar. Die kan ik instellen om uit te gaan op een bepaald moment. Dat werkt goed.
Maar eigenlijk wil ik ook dat de tv later wel weer aangezet kan worden. Ik kan de slimme schakelaar ook instellen om op een bepaald moment weer aan te gaan. Dat werkt op zich ook goed. Maar helaas gaat de TV ook automatisch aan als ik de schakelaar aan zet. Dat is niet de bedoeling.

Kortom: is er een eenvoudige methode om de tv op een bepaald moment uit te laten gaan op een manier dat je hem ook weer aan kunt zetten via de afstandsbediening?

Relevante software en hardware die ik gebruik
TCL 55P63

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De slimme schakelaar
Op zich kan ik het ook accepteren dat de tv aanzetten voortaan via de slimme schakelaar moet, maar echt handig is dat niet. (Gaat via app of fysieke knop op de schakelaar)
.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Dat extern schakelen is niet echt handig voor je beeldbuis. Mijn tv klaagt dat ik dat vooral niet moet doen na stroomuitval.

Heb zelf wat geprogrammeere in HA omdat te omzeilen en standby verbruik te verminderen:
Als de tv al 60 min uit is, stroom eraf. (Slimme schakelaar).
Wil ik tv kijken? Stroom erop, opstart tijd meereken van het device (90 sec in mijn geval), tv inschakelen.

Verder kan ik mijn tv ook bedienen via HA. Dus ook een timer die hem op een bepaald moment uitzet indien ingeschakeld. Betreft wel een Android based tv. Jouw model ken ik niet.

Is jouw tv niet ook via HA aan te sturen? Dan los je het buiten je tv om op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16
Kan je niet gewoon een universele Ab gebruiken. Zoiets:
https://nedis.nl/nl-nl/pr...-gevoed-android-ios-zwart
Dit is een voorbeeld hoor maar gewoon een remote met app en timers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:43
Het internet zegt dat dat kan via een routine met Google Home, ik kan het niet voor je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MallePietje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:09:
Dus ik dacht: ik hang hem aan een slimme schakelaar. Die kan ik instellen om uit te gaan op een bepaald moment. Dat werkt goed.
Doe jezelf een plezier en lees de handleiding van de TV heel goed. Niet alle TV's mogen elke nacht uitgezet worden. Het zou jammer zijn als je over een tijdje met een kapotte TV zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Leaplasher schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:21:
Dat extern schakelen is niet echt handig voor je beeldbuis. Mijn tv klaagt dat ik dat vooral niet moet doen na stroomuitval.
downtime schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Doe jezelf een plezier en lees de handleiding van de TV heel goed. Niet alle TV's mogen elke nacht uitgezet worden. Het zou jammer zijn als je over een tijdje met een kapotte TV zit.
In de handleiding staat hier niets over. Ik heb wat gezocht op internet en ik krijg de indruk dat vooral oled tv's op standby moeten blijven staan, omdat er dan kennelijk iets van kalibratie plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MallePietje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:39:
[...]

In de handleiding staat hier niets over. Ik heb wat gezocht op internet en ik krijg de indruk dat vooral oled tv's op standby moeten blijven staan, omdat er dan kennelijk iets van kalibratie plaatsvindt.
Kan kloppen. Bij mijn TV mag het niet maar dat is inderdaad een OLED.
Pagina: 1