Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:52
De aarding van de APS ds3 micro omvormer gaat goed als je de omvormer aan het paneel monteert of aan het metalen frame waar de panelen opliggen. Ik heb de panelen op hout en kunststof balken. Ik moet dus met aarde brugjes of via een aparte aarde rails of een sterpunt alles aarden. Daar kwam ik later achter toen alles al lag.
Is het mogelijk om alle panelen via één of twee omvormers te aarden? De laatsten in de rij. Twee van de vier omvormers zijn alleen bereikbaar als ik hier en daar weer een paneel losmaak en als het anders kan dan liever.
In die situatie maken twee omvormers geen aarde contact met de panelen maar de panelen wel met de twee andere omvormers.
#apsds3
#aps
#APsystems

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Je hoeft niet apart te aarden per omvormer. Zolang alle vreemd geleidende onderdelen (zoals panelen stalen rails etc..) maar geaard zijn is het goed. Als je dus alle panelen aan elkaar doorlust en aan 1 omvormer aard punt hangt is het al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
@Chrisverst dank, dat scheelt. Met 'vreemd geleidend' bedoel je alle metalen onderdelen behalve de omvormer zelf?
En de wijze waarop maakt dat nog uit? Onderling doorlussen, in serie zeg maar. Of allemaal aan elkaar via een metalen strip onder de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Meestal doe je dit.met aard draad sommige zeggen 6mm2 maar 4mm2 aard draad is echt zat. Aan het aard draad knijp je kabelschoenen welke je kan vast zetten aan de metslen onderdelen ( panelen etc..)

Met vreemd geleidende voorwerpen is alles wat bij de pv installatie hoort wat van metaal is dus kan geleiden. De omvormers zijn geaard via de aarde draad van de kabel. Ik neem.aan dat deze wel netjes aamgesloten is en dus daadwerkelijk geaard is.

In serie aansluiten is prima, het is maar net wat makkelijkste is. Denk er niet te moeilijk over.

[ Voor 6% gewijzigd door Chrisverst op 13-08-2025 23:57 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:13
De panelen moet je vereffenen met 6mm2.
Waarom 6mm2? Vanwege de mechanische stevigheid. Zodat deze niet sneuvelt bij montage en onderhoudt of door roest binnen de levensduur.

De veiligheidsaarde in de omvormer is geen vereffening. Dat je de omvormer kan gebruiken om dit aan het paneel te monteren met de speciale schroef is handig. Alleen niet bruikbaar in jouw geval.

• snoef
dank mensen. De panelen zijn dubbel geisoleerd dus de vereffening is nog een extra zekerheid daar boven op heb ik begrepen. Ga ik doen. Komt goed!
Dank!
Pagina: 1