Cookies en collectief ronselen van IP adressen ??

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appraat
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-08 21:28
Ik heb reeds verschillende keren gelezen dat cookies je IP adres kunnen lezen.
Is het volgende illegaal theoretisch of praktisch mogelijk?
- Een infiltrant registreerd je IP adres (bijvoorbeeld van een minister of zo)?
- Je komt in een geheime databank van verschillen website bevattende instanties?
- Je ben niet meer incognito voor deze instanties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

Dido

heforshe

Je IP adres is je ID dat overal waar je komt op het internet wordt gedeeld, dat is sowieso geen geheim.

Ik heb het gevoel dat je iets heel engs aan het verzinnen bent, op basis van (te) weinig kennis...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appraat
Nee, de vraag is beantwoord vor mij.
Ik ben er verbaast over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Hoezo verbaasd?

Als jij het internet opgaat, dan moet een server die jou een website opstuurt wel weten waar die gegevens heenmoeten.

Dat is niet anders dan vroeger met een brief: als jij antwoord iwl op je brief, moet je wel je eigen adres vermelden.

(Voor de jeugdige lezers: een brief was een stuk papier waarop je een email plaatste, die je dan inpakte in een ander stuk papier, voorzag van een bewijs dat je betaald had voor transport en het adres van degene aan wie je die email wilde sturen, en in een verzamelcontainer gooide. Daarna werd dat papier door een schimmige organisatie uit die verzamelcontainer gehaald en afgeleverd op het adres wat je op de verpakking geschreven had.)

Of ben je verbaasd over cookies? Dat zijn gewoon kleine textbestandje waarin per website die je bezoekt wat voorkeuren opgeslagen kunnen worden, bijvoorbeeld. Cookies doen zelf niets. Als cookies code bevatten dan wordt die code niet zomaar uitgevoerd, daar zit de beveiliging van een computer van na de eeuwwisseling te goed voor dichtgetimmerd.

Als je bang bent voor progarmma's die gegevens van je stelen en die gegevens opsturen naar ergens anders, dan heb je het niet over cookies, maar over virussen of zogenaamde malware. Dat is een heel ander beest :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dido op 12-08-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appraat
Tja schimmig.
Laten we kopie gedrag dan ook vermijden he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cookies is een stukje data die de browser in opdracht van de webserver op je computer plaatst. De inhoud kan van alles zijn, ook een IP adres of een andere ID. Een cookie van bijvoorbeeld google.com kan worden gebruikt om je te volgen. Het wordt dan duidelijk welke websites je bezoekt. Veel websites gebruiken namelijk de tracker van Google. Dat is eigenlijk illegaal maar wordt door gerechtelijke uitspraken vooralsnog toegestaan al zijn er toezichthouders die het niet toestaan. Als je daar iets aan wil doen kun je gebruik maken van een tool als Ublock Origin, een add-on voor browser Firefox. Je kan instellen dat cookies worden verwijderd als de browser wordt gesloten.

Sinds 2013 is algemeen bekend dat bepaalde inlichtingendiensten toegang hebben tot data van commerciële partijen.

Als je niet wil dat je IP gevolgd wordt kun je een VPN gebruiken. Dit in combinatie met het gebruik van incognito in de browser verbergt tot op zekere hoogte je identiteit. Overheden kunnen gegevens opvragen bij VPN aanbieders.

Een andere optie is het gebruik van een Tor browser. Dat is een browser die van een speciaal netwerk gebruik gemaakt. Elke opvraging gaat via een inkomende server, een server en een uitgaande server. Dat netwerk wordt gedraaid door vrijwilligers, vertrouwen in deze dienst is afhankelijk van het vertrouwen dat je in deze vrijwilligers kunt hebben. Tor is opgericht en gefinancieerd door de Amerikaanse marine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appraat
Oei ik heb blijkbaar te weinig kennis.
Je schrijft:
"Cookies is een stukje data die de browser in opdracht van de webserver op je computer plaatst".
Is het dan zo:
De webserver verzameld de cookies, niet de website zelf.
De browser is gewoon een tussenspeler dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Een website is een stuk data, waar je helemaal niets aan hebt totdat die data wordt opgevraagd, en verstuurd wordt vanaf een webserver.

De cookies staan op jouw eigen PC / telefoon / whatever en kunnen worden gelezen door de webserver.

Een heel simpel voorbeeld is dat jij een voorkeurstaal kiest op website X. De server waar die website vandan komt plaatst dan een cookie op jouw PC met daarin iets als "website X: voorkeurstaal: Chinees", en de volgende keer dat jij de website bezoekt wordt dan gekeken of zo'n cookie bestaat, en zo ja, dan wordt je taal automatisch op Chinees gezet.

En ja, er kan ook advertentieinformatie in zo'n cookie worden opgeslagen. Dus bijvoorbeeld welke websites jij bezoekt vanaf de Google resultatenpagina. En dat soort informatie is dan weer interessant voor adverteerders.
En ja, die gegevens mag Google verkopen aan adverteerders, want daar ga je mee akkoord als je de services van Google gebruikt.
Maar nee, met die gegevens weet geen enkele adverteerder wie jij bent. Hooguit weten ze dat iemand met jouw IP-adres regelmatig doorklikt naar sites oiver een bepaald onderwerp - wat er dan voor kan zorgen dat je wat extra advertenties over dat onderwerp ziet in plaats van random advertenties die je helemaal niet interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appraat
De domeinnaam beziiter kan dus bijvoorbeeld aan Google betalen hiervoor.
Voor de rest heeft hij of zij er niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een Google betaalt juist eerder aan de site eigenaar. Maar dat heeft weinig van doen met hardcore spionage en alles met verkoop van advertenties.

Anyway. De discussie hier lijkt me niet zo zinvol voor de basics van cookies. Als je wilt weten hoe cookies werken, lees er wat over via bijvoorbeeld Wikipedia: HTTP cookie , op sites en bij serieuze verdieping in tech boeken. Bij verdiepende vragen denken we daarna vast graag mee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.