Volumio OS uitbreiden met wifi-speaker & multiroom audio

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:16
Beste Tweakers,

In de woonkamer heb een hi-fi opstelling met een streamer op basis van Volumio OS (Raspberry Pi met externe DAC), die muziek lokaal van de NAS (Ubuntu server) haalt. Ik zou graag een extra wifi-speaker toevoegen aan het systeem voor in de keuken, met de mogelijkheid om multiroom audio te doen. Geluidskwaliteit is minder belangrijk in de keuken, compactheid/esthetiek des te belangrijker.
Ik heb het een en ander onderzocht en kan geen pasklare combinatie van hardware en software kunnen vinden die dit kan. Ergens zal het een compromis moeten worden, waarbij ik graag jullie ideeën en ervaringen hoor.

Ik zoek een?
Combinatie van hardware (enigszins degelijke wifi-speaker) en software die dit mogelijk maakt.
Belangrijke punten:
  • Volumio OS is niet heilig, dat mag worden vervangen. De hardware in de woonkamer (R-Pi en DAC) zullen vanwege het budget wel moeten worden hergebruikt.
  • Het opzetten mag wat tijd en knutselwerk vragen, het bedienen moet daarna gebruiksvriendelijk zijn (ook voor niet-techneuten)
  • Mijn NAS is de voornaamste muziekbron. Streamingdiensten als Spotify zijn bonus.
  • Ik investeer liever eenmalig dan gebonden te zijn aan een abonnement
  • In de keuken moet hardwarematige volumebediening mogelijk zijn
Wat is je budget?
+/- 250 euro voor nieuwe hardware

Wat heb je zelf al gevonden?
Commerciële oplossingen
1. Roon
Roon lijkt bijna de perfecte oplossing te zijn: de app is naar verluid superieur. Lokale NAS als bibliotheek is mogelijk. Multiroom is mogelijk omdat er een officiële Volumio plug-in is, en Roon bijna alle gangbare wifi speakers ondersteunt.
Als het goed is kan ik de Roon server op mijn Ubuntu-server draaien.
Nadelen:
- (prijzig) betaald abonnement om dit te kunnen gebruiken.
- Wisselende verhalen over de integratie van wifi-speakers, specifiek Sonos, binnen Roon.

2. Sonos, BlueSound & MusicCast
Alle drie bouwen goede hardware met een kant-en-klare software-oplossing voor integratie en multiroom audio. Zover ik kan vinden ook mogelijkheid om vanaf een NAS te spelen. Voordeel is dat de software gratis te gebruiken is i.c.m. de hardware.
Nadelen:
- Geen integratie met Voumio. Volumio biedt alleen casten naar Sonos (als Premium-feature), maar niet als multiroom audio. BlueSound en MusicCast worden niet ondersteund. Andersom: integratie van Volumio in Sonos/BluOS is niet mogelijk. Multiroom werkt alleen binnen het eigen ecosysteem.
- Geen software gevonden om een R-Pi om te bouwen tot een Sonos/BlueSound/MusicCast end-point om op die nanier binnen het ecosysteem te bouwen.
- Budget reikt niet om de R-Pi + DAC óók te vervangen, bijvoorbeeld door een Bluesound node of Sonos Port.
Open-source oplossingen
1. Volumio
Volumio biedt multiroom, maar alleen met een Premium-abo en naar andere Volumio-apparaten.
Nadelen:
- Betaald abonnement voor Volumio Premium vereist voor multiroom te kunnen doen.
- Uitbreiding op basis van Volumio, dat kan niet met een compacte wifi-speaker. De logische oplossing is een R-Pi met een kleine versterker (bijv. Fosi, met volumeregeling) en twee monitors. Qua kwalitatief natuurlijk ook een stuk beter dan een wifi-speaker, maar ook meteen (te) groot en rommelig.

2. Lyrion Media Server (LMS), voorheen Logitech Media Server
Dit lijkt de concurrent voor Roon, maar dan open-source. De server-applicatie kan op de Ubuntu-server draaien. Volumio heeft een Squeezelite Client plugin. Anders zijn er ook andere softwarepakketten voor de R-Pi.
Integratie met Sonos en BlueSound lijkt mogelijk. Er *lijkt* zelfs een mogelijkheid tot multiroom audio te zijn, zover ik kan vinden.
Nadelen:
- Geen gelikte app op te bedienen, maar de mobiele versie van de web-UI lijkt oké.
- Integratie van Sonos of BlueSound, met name de multiroom-componenent i.c.m. Volumio, is onzeker.

3. SnapCast
Open-source en specifiek gemaakt voor dit doeleinde. De server-applicatie kan op de Ubuntu-server draaien. En er is een onofficiële client plugin voor Volumio.
Nadelen:
- Onofficiële Android-app om te bedienen, waar ook weinig over te vinden is. Lijkt niet heel gebruiksvriendelijk.
- Tweede audiopunt moet zelfbouw, op basis van R-Pi of vergelijkbaar zijn, wat weer groot wordt (zie nadeel bij 1. Volumio).

Welke vragen heb je hier nog over?
Lyrion Music Server met een losse wifi-speaker lijkt een goede oplossing, mits dit soepel werkt. Zijn er ervaringen met LMS, multiroom, en diverse wifi-speakers (Sonos, BlueSound, of andere merken)?
Alternatief voor LMS: welke combinatie van zelfbouw en commerciële hardware + software heb je ervaring mee/zou je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Om je nog een extra richting te geven ik ben van volumio overgegaan naar WiiM.

Je hebt daar ruime keuze in losse streamers te combineren met bv een kleine klasse d Amp.

WIiM Amp voor streamer + Amp.

Of WIiM compatibele speakers.

Multi Room Audio, goede ontwikkeling & app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
KernelPanic schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:54:
Om je nog een extra richting te geven ik ben van volumio overgegaan naar WiiM.
[..]
Multi Room Audio, goede ontwikkeling & app.
Klopt, WiiM heb ik over het hoofd gezien in het overzicht. Dat houdt eigenlijk het midden tussen Sonos en Roon: eigen hardware voor een redelijke prijs, besturing met eigen app zonder abonnement én integratie van hardware van derden.

Voor een WiiM-opstelling zou de R-Pi + DAC worden vervangen door een WiiM Pro en dan een losse wifi speaker erbij. Een WiiM Pro en bijvoorbeeld een Denon Home 150 gaan samen iets boven budget, maar dat is het overwegen waard voor het gemak - als het goed werkt.

Een klein nadeel is dat de WiiM Pro niet met mijn Schiit Modi 1 werkt (enkel USB). De vraag is of de Schiit hoorbaar beter is dan de interne DAC van de WiiM Pro. Op termijn kan er dan een optische DAC aan, maar dat is een upgrade die buiten budget valt.

De twee kanshebbers zijn dan nu:
1. WiiM: WiiM Pro in de woonkamer (vervangt R-Pi met Volumio), wifi speaker in de keuken.
2. LMS: LMS op de Ubuntu server, R-Pi met Volumio in de woonkamer, wifi speaker in de keuken.

Ik zou LMS kunnen testen met een geschikte speaker, en als dat niet goed werkt alsnog overstappen naar WiiM. Welke speaker zou goed in dit systeem passen, voor zowel WiiM als LMS? Ik vind zo snel een Denon Home 150 bijvoorbeeld, die lijkt me best prima als die goed integreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Je zou een A10 MKII WiiM Edition kunnen overwegen dan sluit je niets uit voor de toekomst, heeft ook nog een aux input.

Of de WiiM sound die ieder moment kan uitkomen.

https://forum.wiimhome.co...-room-filling-audio.7168/

Dan kan je eigenlijk beide proberen WiiM ecosysteem , of gewoon direct streamen of wat je maar wil.

De discussie of DAC's is een lastige daar zullen de meningen over verschillen ik heb ook losse DAC's in huis maar ik hoor het verschil niet of nauwelijks.

Als je zou kiezen voor een WIiM pro dan hoef je er niet een Wifi speaker bij aan te zetten dat handeld de WiiM af, het mag dan een simpele actieve speakers zijn. Of een passieve met mini Amp bijvoorbeeld een kleine van fosi audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
KernelPanic schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:26:
Als je zou kiezen voor een WIiM pro dan hoef je er niet een Wifi speaker bij aan te zetten dat handeld de WiiM af, het mag dan een simpele actieve speakers zijn. Of een passieve met mini Amp bijvoorbeeld een kleine van fosi audio.
De wifi luidspreker is als tweede punt, in de keuken. In de woonkamer heb ik al een goede versterker met luidsprekers. De WiiM Pro is daar enkel de bron.

De A10 MKII WiiM Edition is een goed idee. Die zou ook Squeezelite ondersteuning moeten hebben voor integratie met LMS (https://forums.lyrion.org...kii-and-c10-mkii-speakers).

Audio Pro A10 mkII vs. Denon Home 150: hoe verschillen deze in geluidskwaliteit?
Qua integratie met WiiM en LMS lijkt de A10 WiiM Edition makkelijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul M. op 13-08-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Je hebt eventueel ook nog de grotere de C10 MKII WiiM Edition, zelf heb ik met beiden geen ervaring.

Ben zelf wel de C10 aan het overwegen als extra flexibeler speaker om bij te plaatsen maar ik wacht even de release van de WiiM Sound speaker af, dit zou dan hun eigen echte eigen luidspreker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
KernelPanic schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:26:
Je zou een A10 MKII WiiM Edition kunnen overwegen dan sluit je niets uit voor de toekomst, heeft ook nog een aux input.

Of de WiiM sound die ieder moment kan uitkomen.

https://forum.wiimhome.co...-room-filling-audio.7168/
Bedankt dat je me in de richting van WiiM hebt gestuurd, dat heeft de doorslag gegeven.
De luidspreker gaat in ieder geval een A10 of WiiM Sound worden. Ik heb geen haast, dus wacht nog even tot de WiiM Sound er is.

Voor de aansturing mik ik op LMS en alternatief volledig over op WiiM. Ik heb inmiddels LMS met Volumio geprobeerd, dat gaat heel soepel - zo soepel zelfs dat ik deze aansturing prefereer boven de UI van Volumio. Als multiroom goed gaat met LMS, Volumio en de speaker, blijf ik op LMS. Zo niet, dan komt er een WiiM Pro in plaats van Volumio. Ik bedacht me later dat mijn versterker ook een vrij serieuze DAC aan boord heeft, dus dan hoef ik me daar voorlopig geen zorgen over te maken.

Ik zal t.z.t. laten weten wat de opstelling is geworden en hoe het werkt.
Pagina: 1