Maar zelf de accu aan moeten schaffen denk ik. 100 euro PM vergoeding is echter wel nice!
Gaat de ROI snel mee naar beneden
Gaat de ROI snel mee naar beneden
hoe kun je nu een vaste vergoeding krijgen van 'tot 100€'.
Is het nu 100€ of niet?
Is het nu 100€ of niet?
dat lijkt me niet zo moeilijk, vermoedelijk zijn er verschillende capaciteiten of kun je bijvoorbeeld 1, 2 of 3 accu's kopen/afnemen.BobvdW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:58:
Is het nu 100€ of niet?
Daar hangen natuurlijk allemaal schimmige voorwaarden aan, mooie marketingBobvdW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:58:
Is het nu 100€ of niet?
Ik zou hier eerst heel goed over nadenken.
Vooral de stelling dat je de BTW terug kan krijgen is te kort door de bocht.
Dat is namelijk alleen mogelijk voor een handelssyteem met daarnaast nog enkele andere voorwaarden. Dit is op de site van de belastingsdienst terug te vinden.
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Vooral de stelling dat je de BTW terug kan krijgen is te kort door de bocht.
Dat is namelijk alleen mogelijk voor een handelssyteem met daarnaast nog enkele andere voorwaarden. Dit is op de site van de belastingsdienst terug te vinden.
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
Belastingdienst : Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
En over de hoge prijzen maar niet te spreken.
even voor mijn beeldvorming gezien de woordkeuze daar.CrankyGamerOG schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:34:
Belastingdienst : Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen.
Met "privé"...wordt daar mee bedoelt dat je alleen voor jezelf opslaat en dus vanuit de batterij niet teruglevert?
Of kan geen enkele particulier met een thuisbatterij de BTW terugkrijgen?
Ik ga even uit van het eerste maar Ik zit nog niet zo goed in de materie maar probeer me wat in te lezen voor onze nieuwe woning.
[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 13-08-2025 13:56 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Heb je de voorwaarden van de Belastingdienst gelezen. Vooral de eerste 3 zijn belangrijk.Fraggert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
even voor mijn beeldvorming gezien de woordkeuze daar.
Met "privé"...wordt daar mee bedoelt dat je alleen voor jezelf opslaat en dus vanuit de batterij niet teruglevert?
Of kan geen enkele particulier met een thuisbatterij de BTW terugkrijgen?
Ik ga even uit van het eerste maar Ik zit nog niet zo goed in de materie maar probeer me wat in te lezen voor onze nieuwe woning.
Je kan als particulier dus wel de BTW terugkrijgen maar je zal er dan in principe niet zelf zeggenchap over de batterij hebben. Dat wordt dan door het management systeem van de leverancier geregeld. Als dat een deel van de tijd niet actief is valt dat onder prive gebruik en komen de aanvullende voorwaarden over BTW aangifte in het spel.
Er is ook nog een andere adder onder het gras. Vanaf 01-01-2027 wordt de EB niet meer gesaldeerd met als gevolg dat als de batterij van het net geladen wordt daar de volle belasting over betaald moet worden, terwijl je bij teruglevering aan het net dat niet terug krijgt.
Het handels concept is dan voor een particulier na die datum zo goed als onmogelijk rendabel te maken.
ja ik heb die voorwaarden gelezen, en dat lijkt duidelijk....tot ze ineens gaan beginnne over "prive' en daar dan geen omschrijving en/of definitie aanhangen en dan ben ik ff de weg kwijt wat er nu precies bedoelt wordt.hanev001 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Heb je de voorwaarden van de Belastingdienst gelezen. Vooral de eerste 3 zijn belangrijk.
Je kan als particulier dus wel de BTW terugkrijgen maar je zal er dan in principe niet zelf zeggenchap over de batterij hebben. Dat wordt dan door het management systeem van de leverancier geregeld. Als dat een deel van de tijd niet actief is valt dat onder prive gebruik en komen de aanvullende voorwaarden over BTW aangifte in het spel.
Er is ook nog een andere adder onder het gras. Vanaf 01-01-2027 wordt de EB niet meer gesaldeerd met als gevolg dat als de batterij van het net geladen wordt daar de volle belasting over betaald moet worden, terwijl je bij teruglevering aan het net dat niet terug krijgt.
Het handels concept is dan voor een particulier na die datum zo goed als onmogelijk rendabel te maken.
Het vervelende is dat ik dagelijks bezig ben met richtlijnen en wetgeving en dat steekt wat beter in elkaar dan goedbedoelde tekst op een website...zellfs die van de BD
maar goed......ik weet genoeg...hartelijk dan ook voor de heads-up voor 2027
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Tot 100 euro is niet altijd 100 euro natuurlijk (en zal dat waarschijnlijk vaker niet dan wel zijn).BobvdW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:58:
Is het nu 100€ of niet?
Marketing heet zoiets.
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 13-08-2025 14:48 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Bedankt voor de informatie allemaal. Genoeg redenen om geen afspraak te maken.
Ik heb de mail ook gehad.
Ben wel aan het uitzoeken want volgens als je zonnepanelen hebt moet je wat.
Ik heb wel advies gesprek ingepland, kan geen kwaad.
Essent neemt je batterij soms over om te helpen bij het stabiliseren van het StroomNet, Daar zit het verdien model op. Op die manier handel je en geeft je dan het recht op BTW teruggave. Wel rekening houden met KOR, die je waarschijnlijk ook voor je zonnepanelen hebt gebruikt.
Ik heb wel advies gesprek ingepland, kan geen kwaad.
Essent neemt je batterij soms over om te helpen bij het stabiliseren van het StroomNet, Daar zit het verdien model op. Op die manier handel je en geeft je dan het recht op BTW teruggave. Wel rekening houden met KOR, die je waarschijnlijk ook voor je zonnepanelen hebt gebruikt.
nee hoor je moet helemaal niets, en al helemaal geen thuisbatterij.Flintstones schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:00:
Je bent echt gek als je 6300 euro voor een accu gaat betalen in 2025! De Dyness Powerbox G2 is 1700 euro voor 10.2 kWh.
Die max 100 euro moeten ze dus 46 maanden uitkeren om alleen het verschil al goed te maken. Dat is bijna 4 jaar. Als je echt een 10 kWh accu nodig hebt is in die 4 jaar die accu waarschijnlijk al terugverdiend.
En volgens mij is die BTW teruggave ook een leugen want het gros met panelen zal de KOR al gebruikt hebben en dus niet nog een keer kunnen gebruiken komende jaren.
Daarnaast is deze accu dus mogelijk ontladen op het moment dat jij het nodig heb of volgeladen met stroom die niet uit jouw panelen komt. Dat maakt het hele plaatje onnodig complex en moeilijk na te berekenen.
Lijkt mij een uitzonderlijk slechte deal. Als ze nou een gratis accu gaven met een vaste vergoeding voor iedere kWh die de accu in gaat (contractprijs per kWh incl belasting of wel een vorm van salderen) is het misschien het overwegen waard voor mensen die geen accu kunnen betalen. Elke andere constructie lijkt gewoon een win win voor Essent en de consument komt er slecht vanaf.
Dan kan je beter een vergroening lening nemen en die in 3 jaar afbetalen en daarna pure winst hebben.
Die max 100 euro moeten ze dus 46 maanden uitkeren om alleen het verschil al goed te maken. Dat is bijna 4 jaar. Als je echt een 10 kWh accu nodig hebt is in die 4 jaar die accu waarschijnlijk al terugverdiend.
En volgens mij is die BTW teruggave ook een leugen want het gros met panelen zal de KOR al gebruikt hebben en dus niet nog een keer kunnen gebruiken komende jaren.
Daarnaast is deze accu dus mogelijk ontladen op het moment dat jij het nodig heb of volgeladen met stroom die niet uit jouw panelen komt. Dat maakt het hele plaatje onnodig complex en moeilijk na te berekenen.
Lijkt mij een uitzonderlijk slechte deal. Als ze nou een gratis accu gaven met een vaste vergoeding voor iedere kWh die de accu in gaat (contractprijs per kWh incl belasting of wel een vorm van salderen) is het misschien het overwegen waard voor mensen die geen accu kunnen betalen. Elke andere constructie lijkt gewoon een win win voor Essent en de consument komt er slecht vanaf.
Dan kan je beter een vergroening lening nemen en die in 3 jaar afbetalen en daarna pure winst hebben.
Die heeft geen omvormer, dus is geen compleet systeem, en daarmee ook geen eerlijke vergelijking. (OK, dan is 6300 nog steeds teveel, maar die 1700 euro is ook niet de hele waarheid)computerjunky schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:58:
Je bent echt gek als je 6300 euro voor een accu gaat betalen in 2025! De Dyness Powerbox G2 is 1700 euro voor 10.2 kWh.
Dit is natuurlijk een marketing verhaal van Essent en de (technische) details ontbreken zoals gewoonlijk in deze folder. De ANWB rekende onlangs nog voor dat een thuisbatterij van 7.500 euro pas na 14 jaar quitte speelt. Bron: https://www.anwb.nl/energie/thuisbatterij-zonnepanelen
Dat was me even niet opgevallen maar dan nog kan je afhankelijk van je panelen setup al voor 300-550 bijbetalen na verkoop omvormer euro een accu ready omvormer kopen.phYzar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:04:
[...]
Die heeft geen omvormer, dus is geen compleet systeem, en daarmee ook geen eerlijke vergelijking. (OK, dan is 6300 nog steeds teveel, maar die 1700 euro is ook niet de hele waarheid)
Deze route ga ik waarschijnlijk zelf volgen omdat stekker accu's nog veel te duur zijn voor wat je krijgt en je bijna dubbele capaciteit kan krijgen voor hetzelfde of zelfs minder geld als je je omvormer vervangt.
En ook voor niet paneelhouders zijn er tal van opties onder de 2600 wat alsnog flink goedkoper is.
Vergis je niet, Essent doet hier als energieleverancier natuurlijk aan marketing, maar jouw link is ook niet de "échte" ANWB, maar ANWB Energie, wat ook een energieleverancier is die niet objectief is. Met een quote als:Taatort schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:09:
Dit is natuurlijk een marketing verhaal van Essent en de (technische) details ontbreken zoals gewoonlijk in deze folder. De ANWB rekende onlangs nog voor dat een thuisbatterij van 7.500 euro pas na 14 jaar quitte speelt. Bron: https://www.anwb.nl/energie/thuisbatterij-zonnepanelen
...belichten ze een niet zo interessant punt over hoeveel stroom je teruglevert. Belangrijker is, indien je een batterij hebt: hoeveel importeer je nog (tegen hoge prijzen) van het net? Prachtig als je je eigen zonnestroom affakkelt om de eerste statistiek op te voeren (of gewoon maar 1 paneeltje nemen, altijd 100% gebruik!). Veel meer autonomie en besparing heb je als je op de piek-prijs-momenten kunt zeggen: ik draai op m'n accu en heb het net ff niet nodig.Met een batterij van ongeveer 10 kWh kan een gemiddeld huishouden ongeveer 60% in plaats van 30% van de zelf opgewekte zonnestroom direct gebruiken.
Maar goed, dan nog is 6300 7600 incl btw stevig, voor 5500 heb je een Sessy 10kWh als je een NL product zoekt, en mocht Chinees geen bezwaar zijn heb je 10kWh aan Marstek stekkerbatterijen voor 2800 euro. En dat is allemaal incl. btw, want @computerjunky 's punt over btw/kor is zeker relevant.
Het is natuurlijk niet de ANWB wegenwacht die ik hier als bron hanteer maar hun energie tak, zoals je aan de link kon zien. Je hebt gelijk dat ANWB energie niet onafhankelijk is. Milieu centraal (volgens mij wel onafhankelijk) gaat zelfs nog een stapje verder: quote" ... een thuisbatterij is zo duur dat je hem op dit moment hoogstwaarschijnlijk niet terugverdient met die besparing op je stroomrekening unquote. Bron: https://www.milieucentraa...ij-zonne-energie-opslaan/phYzar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:29:
[...]
Vergis je niet, Essent doet hier als energieleverancier natuurlijk aan marketing, maar jouw link is ook niet de "échte" ANWB, maar ANWB Energie, wat ook een energieleverancier is die niet objectief is. Met een quote als:
[...]
...belichten ze een niet zo interessant punt over hoeveel stroom je teruglevert. Belangrijker is, indien je een batterij hebt: hoeveel importeer je nog (tegen hoge prijzen) van het net? Prachtig als je je eigen zonnestroom affakkelt om de eerste statistiek op te voeren (of gewoon maar 1 paneeltje nemen, altijd 100% gebruik!). Veel meer autonomie en besparing heb je als je op de piek-prijs-momenten kunt zeggen: ik draai op m'n accu en heb het net ff niet nodig.
Maar goed, dan nog is 6300 7600 incl btw stevig, voor 5500 heb je een Sessy 10kWh als je een NL product zoekt, en mocht Chinees geen bezwaar zijn heb je 10kWh aan Marstek stekkerbatterijen voor 2800 euro. En dat is allemaal incl. btw, want @computerjunky 's punt over btw/kor is zeker relevant.
Ik zoek nog een bankstel waarbij ik na 14 jaar de aankoopprijs terugkrijg.Taatort schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:09:
Je kan het proberen met de juiste accu en daar dan op te gaan zitten.Jan Workum schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:08:
[...]
Ik zoek nog een bankstel waarbij ik na 14 jaar de aankoopprijs terugkrijg.
Is nogal appels met eieren vergelijken.
De meeste mensen doen investeringen in accu's (en zonnepanelen en warmtepompen, etc) om hun kosten daar mee te verlaging en die verlaging staat dan tegenover de investering, om die te rechtvaardigen en terug te verdienen.
Op een bankstel zit je. Verder niks. Kan ook een investering zijn, maar die is niet bedoeld om kosten te verlagen. Daarbij, zitten is het nieuwe roken, dus beter dat je geen bankstel koopt, heb je ook de investering niet.
Je kunt hier een hele boom over opzetten maar focussen op terugverdientijden bij zaken die zich daadwerkelijk terugverdienen maar de vraag niet stellen bij andersoortige aankopen die zich niet terugverdienen slaat nergens op.Truus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:31:
[...]
Je kan het proberen met de juiste accu en daar dan op te gaan zitten.
Is nogal appels met eieren vergelijken.
De meeste mensen doen investeringen in accu's (en zonnepanelen en warmtepompen, etc) om hun kosten daar mee te verlaging en die verlaging staat dan tegenover de investering, om die te rechtvaardigen en terug te verdienen.
Op een bankstel zit je. Verder niks. Kan ook een investering zijn, maar die is niet bedoeld om kosten te verlagen. Daarbij, zitten is het nieuwe roken, dus beter dat je geen bankstel koopt, heb je ook de investering niet.
Tuurlijk wel, zoals ik uitleg in die post. Want het is echt appels met eieren vergelijken, niet eens appels met peren.Jan Workum schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:26:
[...]
Je kunt hier een hele boom over opzetten maar focussen op terugverdientijden bij zaken die zich daadwerkelijk terugverdienen maar de vraag niet stellen bij andersoortige aankopen die zich niet terugverdienen slaat nergens op.
Maar goed, laten we die discussie maar laten voor wat die is. Hoort niet direct in dit topic.
Pagina: 1