Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 17:50
Ik heb al een tijdje 2 KwH meters voor mijn twee omvormers van mijn zonnepanelen. Al van in het begint staat één van de meters "omgekeerd", ondanks dat ze op dezelfde manier aangesloten zijn. Als het apparaat in de app instel als "zonnepanelen" krijg ik geen waardes, stel ik het in als verbruiker, dan krijg ik wel waardes.

Ik gebruik de gegevens enkel in Home Assistant dus daar was het snel opgelost met een helper aan te maken die er gewoon een positief getal van maakt.
Maar nu heb ik de Home Wizard P1 meter en daar wringt het schoentje een beetje. De grafieken kloppen nu niet meer omdat de ene omvormer als verbruiker aanziet.

Ik zou natuurlijk de KwH meter omgekeerd aansluiten maar ik vroeg me af of er een manier is om in de app in te stellen dat de waarde "omgekeerd" moet zijn? Scheelt me een tripje naar de zolder en veel vloeken omdat dat kabeltje natuurlijk weer niet wil blijven zitten ;)

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
geen idee hoe je dit oplost maar het is kWh.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Kenhas schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
Ik zou natuurlijk de KwH meter omgekeerd aansluiten maar ik vroeg me af of er een manier is om in de app in te stellen dat de waarde "omgekeerd" moet zijn? Scheelt me een tripje naar de zolder en veel vloeken omdat dat kabeltje natuurlijk weer niet wil blijven zitten ;)
Als 'dat kabeltje' de stroomkabel van je omvormer is, gaat er sowieso al iets niet goed als deze 'niet wil blijven zitten'.

Ik zou toch even voor de weg kiezen om de kWh meter op de juiste manier aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 17:50
No Hands schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:06:
geen idee hoe je dit oplost maar het is kWh.
helemaal gelijk. Weet niet waarom ik het nu zo verkeerd schreef. Maar ik ga het zo laten staan anders heeft jouw post geen zin meer ;)
Schumaster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Als 'dat kabeltje' de stroomkabel van je omvormer is, gaat er sowieso al iets niet goed als deze 'niet wil blijven zitten'.

Ik zou toch even voor de weg kiezen om de kWh meter op de juiste manier aan te sluiten.
Ik bedoelde meer dat ik gewoonweg altijd worstel met electriciteitskabels. Heb apart zekeringkastje waar een paar kWh-meters inzitten (beter zo @No Hands ? ;) ). Dus kleine zekeringskastje met de zekeringen met daaronder een zekeringkastje met de meters. En ik weet niet hoe het komt maar als ik daar in zo'n klein kastje zit te prutsen zitten alle kabels op één of andere manier altijd in mekaars weg. Als ik iets vastdraai, blijkt dan dat het kabeltje er eigenlijk niet juist inzit. Ik ben zeker dat er veel mensen zich hierin herkennen :+
Nooit begrepen waarom iemand electricien wordt om ganse dagen met weerbarstige kabels te werken O-)

[ Voor 62% gewijzigd door Kenhas op 12-08-2025 15:16 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215