Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als mijn eerste thuisserver, ik heb geen ervaring met zelfbouw, maar zie hier wel de lol van in.
Ik heb het idee met Proxmox te gaan werken en verscheidene VMs. De volgende dingen moet de thuisserver gaan voldoen:
Ik hoop onder de € 1000 (incl. BTW) klaar te zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
5x 4TB Seagate HDD ST4000VN006
Momenteel zijn er 3 in gebruik in RAID 5, dat is niet meer mijn gewenste RAID, dus meteen aanpassen met de migratie naar de thuisserver. Niet alle 5 de schijven moeten gebruikt, 3 of 4 is ook prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een zwak voor overkill, zo heeft mijn nieuwe laptop waar ik niet op compileer een ULTRA 7 en 64 GB RAM... Hierbij het lijstje wat ik nu bijeen heb gezocht:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, leuk als het er een beetje strak uitziet, maar zal toch op zolder o.i.d. komen te staan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen, stil zou fijn zijn, energiegebruik mag zo laag mogelijk, maar geen harde eis gezien overproductie van zonnepanelen.
Ik verwacht niet heel veel capaciteit op mijn NAS nodig te hebben, enkel backup van foto's (kiekjes, geen professionele fotograaf hier), en documenten voor mijn bedrijf.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Bevestiging dat mijn opgestelde lijstje gaat werken en aan mijn eisen voldoet. Uiteraard sta ik open voor feedback, al mag "een beetje overkill" van mij wel!
Gebruiken als mijn eerste thuisserver, ik heb geen ervaring met zelfbouw, maar zie hier wel de lol van in.
Ik heb het idee met Proxmox te gaan werken en verscheidene VMs. De volgende dingen moet de thuisserver gaan voldoen:
- Vervanging van mijn Synology DS414 waar nu 3 bays gebruikt zijn met 4 TB elk. (nog geen idee welke VM, bijv. TrueNAS)
- Vervanging van de RPi3 voor Home Assistant
- (interne) Licentie server voor mijn bedrijf
- In de toekomst wellicht wat software compileren voor mijn bedrijf
Ik hoop onder de € 1000 (incl. BTW) klaar te zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
5x 4TB Seagate HDD ST4000VN006
Momenteel zijn er 3 in gebruik in RAID 5, dat is niet meer mijn gewenste RAID, dus meteen aanpassen met de migratie naar de thuisserver. Niet alle 5 de schijven moeten gebruikt, 3 of 4 is ook prima.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een zwak voor overkill, zo heeft mijn nieuwe laptop waar ik niet op compileer een ULTRA 7 en 64 GB RAM... Hierbij het lijstje wat ik nu bijeen heb gezocht:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core Ultra 5 225 Boxed | € 187,99 | € 187,99 |
1 | Moederborden | ASRock B860M Pro-A | € 140,95 | € 140,95 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio S400 | € 85,65 | € 85,65 |
1 | Processor koelingen | Arctic Freezer 36 | € 33,60 | € 33,60 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV564G560C40K 64 GB (2x 32 GB) | € 154,95 | € 154,95 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Behuizingen | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 158,99 | € 158,99 |
Totaal | € 861,60 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, leuk als het er een beetje strak uitziet, maar zal toch op zolder o.i.d. komen te staan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen, stil zou fijn zijn, energiegebruik mag zo laag mogelijk, maar geen harde eis gezien overproductie van zonnepanelen.
Ik verwacht niet heel veel capaciteit op mijn NAS nodig te hebben, enkel backup van foto's (kiekjes, geen professionele fotograaf hier), en documenten voor mijn bedrijf.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Bevestiging dat mijn opgestelde lijstje gaat werken en aan mijn eisen voldoet. Uiteraard sta ik open voor feedback, al mag "een beetje overkill" van mij wel!
[ Voor 36% gewijzigd door rw1994 op 12-08-2025 15:47 ]