Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Vraag
Alle reacties
Je bedoelt een malwarescanner? Commerciële scanners zijn vaak niet gratis.
Er is een open source scanner: ClamAV. Die heeft ook een on-access scanner.
De kans op een malware infectie als je voorzichtig(*) bent is klein op Windows en nog kleiner onder Linux. Dat laatste simpelweg omdat Linux desktop gebruikers een kleine doelgroep vormen. Er zijn online scannersites zoals https://virustotal.com waar je bestanden kunt uploaden. Let wel dat Linux malware soms tamelijk lang onder de radar blijft. Non detectie betekent niet dat iets geen malware bevat. Aan de andere kant is veel malware specifiek gericht op servers, bijvoorbeeld bots en websites.
(*) Altijd security updates installeren, geen willekeurig gedownloade code uitvoeren, voorzichtig met third party repositories, betrouwbaarheid van de makers van software inschatten.
Zorin doet me denken aan Zorin Industries, van de boef in de film A View to a Kill.
Er is een open source scanner: ClamAV. Die heeft ook een on-access scanner.
De kans op een malware infectie als je voorzichtig(*) bent is klein op Windows en nog kleiner onder Linux. Dat laatste simpelweg omdat Linux desktop gebruikers een kleine doelgroep vormen. Er zijn online scannersites zoals https://virustotal.com waar je bestanden kunt uploaden. Let wel dat Linux malware soms tamelijk lang onder de radar blijft. Non detectie betekent niet dat iets geen malware bevat. Aan de andere kant is veel malware specifiek gericht op servers, bijvoorbeeld bots en websites.
(*) Altijd security updates installeren, geen willekeurig gedownloade code uitvoeren, voorzichtig met third party repositories, betrouwbaarheid van de makers van software inschatten.
Zorin doet me denken aan Zorin Industries, van de boef in de film A View to a Kill.
Updates, Voorzichtigheid… allemaal check en voor voor mijzelf kan ik best met een online scanner aan de slag.
Ik wil ook bij oudere familieleden Win10 vervangen en die doen geen gekke dingen, maar een slip of the mouse in een phishing-mail kan gebeuren en dan nog is het leeuwendeel gericht op Windows, maar… risico = kans x gevolg dus ik hou het gevolg liever zo klein mogelijk.
Ik wil ook bij oudere familieleden Win10 vervangen en die doen geen gekke dingen, maar een slip of the mouse in een phishing-mail kan gebeuren en dan nog is het leeuwendeel gericht op Windows, maar… risico = kans x gevolg dus ik hou het gevolg liever zo klein mogelijk.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Als iemand die ZorinOS ook gebruikt (heeft), je moet wel effe de firewall aanzetten als je de OS in gebruik neemt. Standaard stond deze bij mij uit, dus dat zal ook wel zo zijn als je het nu installeert.GeeBee schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:07:
Updates, Voorzichtigheid… allemaal check en voor voor mijzelf kan ik best met een online scanner aan de slag.
Het meest voor de hand liggend is om Clamav te installeren. Hier kun je lezen over zowel Clamav als over gratis alternatieven voor Clamav.GeeBee schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:24:
Mijn vraag
Binnenkort ga ik beginnen met de overstap van Win10/11 naar ZorinOS.
Zit in ZorinOS een Defender zoals in Windows en zo nee, is het nodig en welke (liefst ook FOSS) is dan aan te bevelen?
Ik ben zelf niet zo'n fan van Clamav omdat de grafische interface ervoor al lang niet meer is bijgewerkt en enorm beperkt is.
Ikzelf heb echter helemaal geen anti-malware geïnstalleerd op Linux na het lezen van dit artikel.
Wat ik wel doe om de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen:
1. Firewall inschakelen en alle inkomend verkeer blokkeren (standaard instelling voor ufw).
2. Browser extensie Bitdefender TrafficLight installeren tegen phising websites.
3. Van websites gedownloade .deb bestanden uploaden naar virustotal.com en daar laten scannen voordat ik ze installeer.