Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, voor nu op 1440p, misschien in de toekomst naar een ultrawide (voornamelijk voor de race games), dit is nu echter ivm ruimtegebrek op mijn bureau / kamer niet goed mogelijk.
Games die ik nu regelmatig speel:
Anno 1800, Assetto Corsa Competizione, Forza Horizon 4, Expedition 33, Cities Skylines, Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy, Horizon ZD / FW, Planet Coaster 2, XCOM 2, Stellaris en Fallout 4.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst onder de €4000, ik zal deels in NL en deels in DE bestellen afhankelijk van waar wat goedkoper is. Voor de Duitse prijzen gebruik ik https://geizhals.de/
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijst hieronder.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst geen Asus, zie Gamers Nexus: YouTube: The ASUS Dumpster Fire
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stil systeem. Het liefst niet teveel RGB, in mijn lijst hebben alleen het moederbord en de GPU RGB geloof ik, dit heb ik in mijn huidige systeem ook en veel meer vind ik niet nodig.
Ga je overklokken?
De GPU wil ik undervolten en misschien dat ik wat met de PBO instellingen speel voor de CPU, maar dit is niet vereist.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil de overstap gaan maken naar Linux, ik weet nog niet precies welke distro ik ga gebruiken maar dit zal (zeker in eerste instantie) een redelijk kant en klaar systeem zijn zoals Bazzite of Nobara. Mocht het niet bevallen kan ik altijd nog naar W11, ik heb nog een W11 laptop dus ik kan de tijd nemen om Linux te proberen.
Ik weet dat drivers voor AMD beter zijn dan voor Nvidia, helaas heeft AMD geen high end opties deze generatie.
Ook heb ik gezien dat de meeste games die ik speel Gold of Platinum ondersteuning hebben en dus redelijk goed draaien out of the box, zie bijvoorbeeld: https://www.protondb.com/search?q=anno%201800
Zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden met mijn build voor Linux? Componenten die niet ondersteund worden oid?
Voor audio heb ik de Logitech Z-5500. Nu heb ik deze tot nu toe altijd gebruikt met 3x 3.5mm plugs. Echter lijkt het erop dat op deze generatie moederborden deze output meestal ontbreekt.
Ik weet niet zo goed wat nu de beste optie is, via S/PDIF of via een SoundCard?
Nog een andere mogelijkheid die ik over het hoofd zie?
Build (prijzen DE op moment van posten, inclusief verzendkosten)
- Op dit moment heb ik 2 SSDs, 1 voor OS en applicaties, 1 voor games.
- De GPU heeft een stevige meerprijs over bijvoorbeeld de Ventus, hier twijfel ik nog over, ik heb deze gekozen omdat ik verwacht dat deze vrij stil is door de enorme heatsink. En deze ziet er wat leuker uit (persoonlijk).
- Ik had begrepen dat een goede 1000W PSU voldoende is, of is het beter om toch naar 1200W of hoger te gaan?
Gamen, voor nu op 1440p, misschien in de toekomst naar een ultrawide (voornamelijk voor de race games), dit is nu echter ivm ruimtegebrek op mijn bureau / kamer niet goed mogelijk.
Games die ik nu regelmatig speel:
Anno 1800, Assetto Corsa Competizione, Forza Horizon 4, Expedition 33, Cities Skylines, Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy, Horizon ZD / FW, Planet Coaster 2, XCOM 2, Stellaris en Fallout 4.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst onder de €4000, ik zal deels in NL en deels in DE bestellen afhankelijk van waar wat goedkoper is. Voor de Duitse prijzen gebruik ik https://geizhals.de/
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijst hieronder.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst geen Asus, zie Gamers Nexus: YouTube: The ASUS Dumpster Fire
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stil systeem. Het liefst niet teveel RGB, in mijn lijst hebben alleen het moederbord en de GPU RGB geloof ik, dit heb ik in mijn huidige systeem ook en veel meer vind ik niet nodig.
Ga je overklokken?
De GPU wil ik undervolten en misschien dat ik wat met de PBO instellingen speel voor de CPU, maar dit is niet vereist.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil de overstap gaan maken naar Linux, ik weet nog niet precies welke distro ik ga gebruiken maar dit zal (zeker in eerste instantie) een redelijk kant en klaar systeem zijn zoals Bazzite of Nobara. Mocht het niet bevallen kan ik altijd nog naar W11, ik heb nog een W11 laptop dus ik kan de tijd nemen om Linux te proberen.
Ik weet dat drivers voor AMD beter zijn dan voor Nvidia, helaas heeft AMD geen high end opties deze generatie.
Ook heb ik gezien dat de meeste games die ik speel Gold of Platinum ondersteuning hebben en dus redelijk goed draaien out of the box, zie bijvoorbeeld: https://www.protondb.com/search?q=anno%201800
Zijn er nog dingen waar ik specifiek rekening mee moet houden met mijn build voor Linux? Componenten die niet ondersteund worden oid?
Voor audio heb ik de Logitech Z-5500. Nu heb ik deze tot nu toe altijd gebruikt met 3x 3.5mm plugs. Echter lijkt het erop dat op deze generatie moederborden deze output meestal ontbreekt.
Ik weet niet zo goed wat nu de beste optie is, via S/PDIF of via een SoundCard?
Nog een andere mogelijkheid die ik over het hoofd zie?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Speakers | Logitech Z-5500 Digital | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 0,- |
Build (prijzen DE op moment van posten, inclusief verzendkosten)
- Op dit moment heb ik 2 SSDs, 1 voor OS en applicaties, 1 voor games.
- De GPU heeft een stevige meerprijs over bijvoorbeeld de Ventus, hier twijfel ik nog over, ik heb deze gekozen omdat ik verwacht dat deze vrij stil is door de enorme heatsink. En deze ziet er wat leuker uit (persoonlijk).
- Ik had begrepen dat een goede 1000W PSU voldoende is, of is het beter om toch naar 1200W of hoger te gaan?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal | Prijs DE |
---|---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 459,90 | € 459,90 | € 455,06 |
1 | Moederborden | ASRock B850 Riptide WiFi | € 202,99 | € 202,99 | € 201,30 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5090 32G Vanguard SOC | € 2.690,01 | € 2.690,01 | € 2.507,30 |
1 | Behuizingen | Antec Flux Pro Zwart | € 179,- | € 179,- | € 205,28 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | € 41,53 | € 41,53 | € 41,53 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 | € 116,34 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 1000W | € 161,55 | € 161,55 | € 154,38 |
1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 214,90 | € 214,90 | € 220,79 |
1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 99,- | € 99,- | € 95,99 |
Totaal | € 4.158,78 | ||||
Totaal NL+DE inclusief verzendkosten | € 3.963,31 |