Hoe handelen bij een probleem tijdens BOVAG-garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DD123
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-08 15:23
Hi allemaal! Ik heb in november vorig jaar mijn elektrische auto gekocht met 12 maanden BOVAG-garantie. Nu hoor ik vandaag ineens een raar schokkerig, een soort van tollend geluid, in eerste instantie bij het door de bochten gaan en sturen maar nu ook duidelijk bij het optrekken vanuit stilstand en het afremmen.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen: meteen aankloppen bij de verkoper van de auto in de hoop dat ze het eerlijk zullen aangeven als het iets is dat zij onder de BOVAG-garantie gratis moeten repareren? Of eerst op eigen kosten naar een onafhankelijk autobedrijf gaan om te kijken wat zij zeggen en dan eventueel later aankloppen bij de verkoper als het iets blijkt te zijn dat onder de BOVAG-garantie valt?

Tips voor wat het zou kunnen zijn en of ik zelf iets kan checken zijn ook altijd welkom (ik heb er niet zoveel verstand van dus ik ga het liefst goed voorbereid naar een garage) 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:06
Ik zou direct contact opnemen met de garagebedrijf je hem gekocht hebt.
Second opinion kan altijd nog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:40
Optie 3: eerst op een niet-auto forum om advies vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoor je het links en rechts in de bocht het zelfde?
Als het bv een wiellager zou zijn, dan hoor je een verschil in toon in de bochten (na gelang het gewicht van de auto wel of niet rust op die hoek)

en waar hebben we het over?
merk/type/ bouwjaar/ fabrieksgarantie?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

upje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:26:
Als het een (Ex-)Lease is: De radio harder zetten helpt dan vaak het béste 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

upje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:26:
Beter dan op Reddit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOI8T-Dx2U-U0qslyXmrPvQTpEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rm6akLf2hDZdQJDY096RSmxG.png?f=fotoalbum_large

Ik vind de vraagstelling van de OP niet onredelijk. Persoonlijk zou ik het ook een verstandige stap vinden om jezelf in te dekken en eventueel een onafhankelijke partij naar de situatie te laten kijken. Het is immers verstandig om transparantie te creëren en eventuele onduidelijkheden weg te nemen.

Dat gezegd hebbende, is het in Nederland doorgaans gebruikelijk en ook wettelijk verplicht om eerst de verkoper of leverancier de kans te geven het probleem op te lossen. Pas als dat niet lukt, kun je overwegen om vervolgstappen te nemen, zoals het inschakelen van een onafhankelijke instantie of juridische maatregelen. Dit voorkomt onnodige escalatie en geeft de verkoper de gelegenheid om het probleem naar tevredenheid af te handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Terug gaan naar de garage waar je de auto gekocht heb je heb niet voor niks BOVAG-garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:15
Altijd eerst terug naar de verkoper en voorleggen wat je opmerkt. Als de verkoper enigszins in de buurt zit maak je een afspraak om langs te komen of als de verkoper ver weg zit kun je afspreken dat je een diagnose laat stellen bij een garage in de buurt voordat je over gaat op herstel en vergoeding van kosten.
Pagina: 1