google scholar academic software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09 21:26
Dag mensen,

Ik ben student aan Hogeschool Gent. Als we op de campus zijn kunnen we automatisch gebruik maken van google scholar. Waardoor we linken krijgen naar volledige artikels.

Als we dit vanuit thuis doen dan moeten we inloggen in Academic Software. Dit lukt en ik kan veel databanken nagaan Enkel google scholar lukt niet.

Als ik google scholar wil gebruiken dan moet ik ofwel eindeloos afbeeldingen aanduiden (bijlage 1) of krijg ik een melding (bijlage 2).

Ik heb reeds Academic Software zelf gecontacteerd en kreeg volgende tips. Dit werkte jammer genoeg niet.

- vpn uitzetten
- incognito modus in browser
- werken via hotspot ipv wifi router thuis
- 3 browsers geprobeerd: firefox, chrome, safari
- cache/cookies leegmaken
- extensies uitzetten (zoals adblockers)

Binnenkort begint mijn bachelorproef. Iemand een idee wat ik kan doen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L7HDNrlaW3uzblE5vTt6BZ5Hc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kKQGNbSnFT5FJa7MJzE8pJ3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSvV734PoA8GX7KyURCJLQbjQfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5LZBqjlY4UdUHk6F4pjrhslA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door dellete op 11-08-2025 18:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Deze vraag moet je bij je Hogeschool aan de IT afdeling stellen. De school heeft een overeenkomst met diverse databanken om jullie toegang te geven tot wetenschappelijke artikelen. Google Scholar is zelf geen databank maar een zoekmachine die in die databanken graaft. Het is mogelijk dat je buiten het schoolnetwerk niet ingelogd bent (of niet op de juiste manier) om in de gevonden databanken bij de artikelen te komen.

Elk ander antwoord wat je hier kan verwachten neigt naar het omzeilen van een beveiliging, dat is volgens mij hier niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33

Maximus

There is no substitute

Werkt het niet als je 'gewoon' naar scholar.google.com gaat? Voor mijn PhD maak ik daar veelvuldig gebruik van, pas op moment dat je dan wilt doorklikken naar de papers moet ik mijn universiteits ID ingeven om in te loggen en echt toegang te krijgen tot repositories.

[ Voor 6% gewijzigd door Maximus op 12-08-2025 07:26 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Archer_VC10 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:49:
Deze vraag moet je bij je Hogeschool aan de IT afdeling stellen. De school heeft een overeenkomst met diverse databanken om jullie toegang te geven tot wetenschappelijke artikelen. Google Scholar is zelf geen databank maar een zoekmachine die in die databanken graaft. Het is mogelijk dat je buiten het schoolnetwerk niet ingelogd bent (of niet op de juiste manier) om in de gevonden databanken bij de artikelen te komen.

Elk ander antwoord wat je hier kan verwachten neigt naar het omzeilen van een beveiliging, dat is volgens mij hier niet de bedoeling.
Omzeilen is zeker niet de bedoeling. Als betalend student heb ik toegang tot de databanken, dit lukt. Enkel als ik via de hogeschool naar google scholar wil gaan krijg ik deze rare melding. Ik heb dit al voorgelegd aan de IT van Hogent en de klantendienst van Academic Software zelf. Geen oplossing tot nu toe.

Vandaar de vraag hier.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat Google Scholar zo reageert omdat die vanaf een beperkt aantal IP adressen (een firewall of proxy ofzo) of vanaf een enkel account (academic software) heel veel requests ziet. Dat is vrij logisch natuurlijk, aangezien het om een hogeschool gaat. Het lijkt me dat dit vanuit de hogeschool aangepakt moet worden, al dan niet in het contract met academic software. De technische beperking komt vanuit Scholar, maar misschien heeft academic software afspraken gemaakt voor X queries per dag en blijken het er Xy ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Er zijn hier twee issues:
1. Je krijgt soms een verzoek om een Captcha op te lossen. Dat heeft met de access beperkingen van Google Scholar te maken en kan komen doordat je binnen een beperkte range adressen zit of op een specifieke proxy vanwaar je de verzoeken doet. Dat is een Google issue.
2. De 'We're Sorry' pagina is iets anders, maar ook dat is een toegangsissue en zoals hierboven al aangegeven kan dat door de afspraken van Academic Software met Google komen.

Alleen (2) zorgt er voor dat je Google Scholar niet kan gebruiken, helaas is bij (1) eigenlijk gewoon de normale service beschikbaar, alleen moet je er wat meer moeite voor doen.

Controleer voor de zekerheid ook of je niet per ongeluk iets geks op je computer hebt staan waardoor Google denkt dat je constant verzoeken stuurt. Even een Malware scan (met een gerenommeerd pakket, niet een online service) is een goede verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor de volledigheid: welke versie van macOS gebruik je? Heb je iets van iCloud Private Relay aanstaan? Wat krijg je als je op "Google Help" klikt in je eerste screenshot?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Daedalus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:21:
Voor de volledigheid: welke versie van macOS gebruik je? Heb je iets van iCloud Private Relay aanstaan? Wat krijg je als je op "Google Help" klikt in je eerste screenshot?
iCloud Private Relay was ook het eerste waar ik aan dacht. Google vindt het sowieso niet leuk dat je via Private Relay gaat zoeken. Je kunt dit gedrag ook nabootsen door een incognito venster te openen en via Google een zoekopdracht te doen. Intens irritant. :(

@dellete: Probeer eens via een hotspot van je eigen telefoon Scholar te gebruiken als je op de hogeschool bent. Op deze manier test je of het aan het netwerk van de hogeschool ligt. Werkt het nu wel? Dan heb je de oorzaak (zoals hierboven al omschreven) te pakken.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Dag mensen,

Ik heb contact gehad met iemand van Hogent. Het probleem ligt bij Google Scholar en Academic Software en kan niet opgelost worden. 
Hogent kijkt intussen uit naar een ander platform voor de databanken.

Toch bedankt!!!
Pagina: 1