Zonnepanelen verdelen over 3 fasen of op 1 fase?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonex
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-09 09:04
Goedemiddag,

We krijgen binnenkort 10 zonnepanelen 450 WP glas-glas 4500 WP totaal. Met 3 Evo micro omvormers, ivm schaduw door bosrijke omgeving (3-3-4 panelen per omvormer). Meterkast is 3-fase.

Hoe sluit ik eea het beste aan in de meterkast, elke omvormer op een eigen groep op een eigen fase, zodat eea verdeeld is over de 3 fasen? Of alles op 1 (a2) groepen op 1 aardlek die aan 1 van de fasen hangt?

(Er komt ook nog een all electric warmtepomp 11 kw en een inductiekookplaat die beide nog niet zijn aangesloten)

Dank voor jullie reacties :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wp doet niet ter zake voor de net kant. Hoeveel W doen de omvormers max?

Maar gezien je de mogelijkheid hebt zou ik ze zelf lekker over de fases verdelen. Tenzij je nog meer PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15
Zonneplan evo… 1800W per stuk. Kunnen dus sowieso niet allemaal op 1 fase. Dus dan gewoon verdelen over 3

Datasheet doet me denken dat het hoymiles zouden kunnen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 11-08-2025 19:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:56
Even kijken hoeveel volt elke fase nu heeft rond 13u40 op een dag met volop zonneschijn.

Zit er één fase beduidend hoger dan de andere twee, kun je overwegen om op die fase geen omvormer aan te sluiten. En dan op de fase met de laagste spanning twee omvormers aansluiten.

Wanneer alle drie de fasen min of meer gelijk voltage hebben (om 13u40 bij volle zon), dan lekker de omvormers over 3 fasen verdelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.