Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Hallo allemaal, eerst een lijstje met items die ik gebruik;

uitvoering: Apple iPad Air (2025) 13", Wi-Fi, 128GB opslag Blauw
uitvoering: LaCie Rugged SSD Pro5 4TB Blauw
uitvoering: Ugreen Revodok USB-C 6-IN-1 Hub met 4K HDMI

Het probleem is dat wanneer ik de SSD aan de dongle aansluit, de Ipad deze niet ziet/herkent. De dongle zit netjes aan de stroom, de SSD geformatteerd in ExFAT. Ik heb verschillende allocation unit sizes geprobeerd, noppes. Ook verschillende kabels om de SSD te verbinden met de dongle hielp niet.

Ik vraag me nu af - heb ik wel de juiste dongle? Ik vermoed een beetje dat dat het probleem is, maar voordat ik (weer) een dongle aanschaf zou het eerst aan jullie willen vragen.

Is het probleem de dongle, en zo ja welke dongle moet ik dan aanschaffen? We willen op reis en hebben geen internet. Een lading films/audiobooks/series beschikbaar hebben zou voor ons heel fijn zijn.

Dank jullie wel, ik hoor graag van jullie :)

Team anti-scalp - wauw..

Beste antwoord (via 5pë©ïàál_Tèkén op 11-08-2025 19:15)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Nee dat werkt ook niet. Je hebt ten minste thunderbolt 4 nodig. Of een speciale toolkit. Dat heeft een Air niet.
iPad
De Rugged SSD Pro5 moet op een M-gebaseerde iPad Pro worden aangesloten op:

Een Thunderbolt-poort
iPadOS 18 of recentere versie
Dat komt waarschijnlijk omdat dit geen USB Mass Storage class is, maar een PCIe apparaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zo te zien gebruikt je SSD Thunderbolt 5, terwijl je iPad Air alleen USB 3 heeft. Alleen de iPad Pro's ondersteunen Thunderbolt. Gok dat daar je probleem zit.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
@Daedalus thanks for the reply! :) Is er iets wat ik kan doen om dat toch werkend te krijgen?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Daedalus schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:37:
Zo te zien gebruikt je SSD Thunderbolt 5, terwijl je iPad Air alleen USB 3 heeft. Alleen de iPad Pro's ondersteunen Thunderbolt. Gok dat daar je probleem zit.
Volgens de specs zou die schijf ook met USB moeten praten
Werkt met USB-C-host: USB 40Gbps, USB 20Gbps, USB 10Gbps, Thunderbolt™ 5,Thunderbolt™ 4
https://www.seagate.com/n...o/lacie-rugged-ssd-pro-5/

@5pë©ïàál_Tèkén Als je de schijf rechtstreeks aan de iPad hangt werkt het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
MicGlou schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Volgens de specs zou die schijf ook met USB moeten praten

[...]

https://www.seagate.com/n...o/lacie-rugged-ssd-pro-5/

@5pë©ïàál_Tèkén Als je de schijf rechtstreeks aan de iPad hangt werkt het wel?
Nee, dan gebeurd er niets.

Kleine update - ik heb zojuist 2 USB sticks aan de dongle gehangen, de Ipad vindt deze wel. :s

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
5pë©ïàál_Tèkén schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:45:
[...]

Nee, dan gebeurd er niets.

Kleine update - ik heb zojuist 2 USB sticks aan de dongle gehangen, de Ipad vindt deze wel. :s
Heb je het al eens met een andere kabel geprobeerd? Krijgt de SSD wel stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En ik lees 4TB, geen idee, maar ondersteunt een iPad dat wel?

Edit, 4TB lijkt te moeten kunnen via Google AI. Echter waarschuwen ze wel dat is teveel stroom zou kunnen trekken. Heeft die hub power pass through?

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 11-08-2025 18:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
@MicGlou Het lijkt er inderdaad op dat de SSD geen stroom krijgt. Het lampje zie ik nooit knipperen als deze aan de dongle hangt.
@franssie Ik zie hier (YouTube) dat dat geen issue zou moeten zijn.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat de hub geen power pass through heeft? Wat is "dat"? Ga geen yt kijken sorry

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Mogelijk vereist deze schijf meer vermogen of een hogere spanning? Jouw iPad kan tot 7.5 W geven.
Volgens TomsHardware is dat niet genoeg
Not supported at all over Thunderbolt 3 in Windows, or USB ports with < 15W power delivery
https://www.seagate.com/n...Nw-IvoZDFM0eHRthEGNtUbnRg

Edit: die video die je deelt is gewoon een snelle USB schijf, niet Thunderbolt. Deze heb ik en werkt bijvoorbeeld wel.

[ Voor 35% gewijzigd door jeroen3 op 11-08-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is lastig te zien welke dock je precies hebt, omdat deze niet te vinden is op de Ugreen website, en gelinkte shops hebben allemaal een ander type. Als je bij Ugreen kijkt naar docks met een enkele USB-C aansluiting staat er expliciet bij dat deze alleen voor power delivery is, niet voor gegevensoverdracht:
HINT: De USB-C aansluiting op de Dock kan alleen worden gebruikt om op te laden en ondersteunt geen gegevensoverdracht. Gebruik voor het opladen een voedingsadapter die voldoet aan het PD-protocol.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Daedalus schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:22:
Het is lastig te zien welke dock je precies hebt, omdat deze niet te vinden is op de Ugreen website, en gelinkte shops hebben allemaal een ander type. Als je bij Ugreen kijkt naar docks met een enkele USB-C aansluiting staat er expliciet bij dat deze alleen voor power delivery is, niet voor gegevensoverdracht:

[...]
https://nl.ugreen.com/col...ng-station/products/45363

Dat is 100% zeker de gene die ik heb. Op die pagina lees ik het een en ander aan bestanden overdracht. Ik snap je verwarring, de hub die hier ligt kan gegevens overdragen via zijn USB C kabel. Het aansluiten van de USB sticks bevestigd dit (insanity test 7(8)7 ).

________

Het verhaal van @jeroen3 komt het overeen met wat ik ervaar. Ik denk dat de lader die ik aan de dongle heb hangen niet krachtig genoeg is om de SSD van stroom te voorzien. De USB sticks vereisen bijna geen stroom, daarom doen die het wel (misschien?) maar de SSD niet.
Ik heb zojuist deze besteld, hopelijk is het daarmee opgelost. Zo niet, dan zoeken we verder.

BEdankt voor de input allemaal, ik houd jullie op de hoogte :)

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Nee dat werkt ook niet. Je hebt ten minste thunderbolt 4 nodig. Of een speciale toolkit. Dat heeft een Air niet.
iPad
De Rugged SSD Pro5 moet op een M-gebaseerde iPad Pro worden aangesloten op:

Een Thunderbolt-poort
iPadOS 18 of recentere versie
Dat komt waarschijnlijk omdat dit geen USB Mass Storage class is, maar een PCIe apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Bedankt allemaal, en @jeroen3 voor de laatste push :). De LaCie gaat de deur uit en we lossen het op met een aantal losse USB sticks. De voedingsadapter hebben we geannuleerd.

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1