Advies voor led controller voor in inbouw doos (220v in)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-08 11:23
Hoi, ben op zoek naar een led driver voor in achter een lichtschakelaar voor een strip van max 2 meter.
Enkele gezien, maar hebben een neutral draad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:21
Leg 's wat preciezer uit wat je wil bereiken? Je hebt een lichtschakelaar in een inbouwdoos met alléén "fase" (en een schakeldraad, uiteraard)? Ik zie niet direct hoe een leddriver dan uberhaupt zou kunnen functioneren op die plek. Maar misschien mis ik iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
dfijma schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:22:
Leg 's wat preciezer uit wat je wil bereiken? Je hebt een lichtschakelaar in een inbouwdoos met alléén "fase" (en een schakeldraad, uiteraard)? Ik zie niet direct hoe een leddriver dan uberhaupt zou kunnen functioneren op die plek. Maar misschien mis ik iets
Wil een ledstrip plaatsen en de ledcontroller wegwerken achter een bestaande lichtschakelaar van een lamp die hier los van staat. Alle led controllers die ik tegenkom hebben de nul draad nodig (shelly). In principe zou het af kunnen met een simpele controller zoals deze: https://www.athom.tech/bl...slim-led-strip-controller, maar die hebben ene input van 12-24v of usb wat mogeijk niet te doen in in een inbouwdoos.
Of kan ik een nuldraad trekken van een nabij gelegen stopcontact (is een gipsplaat waar ik dat wel heen kan vissen). Het is dan wel een nul draad van een andere groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Nul van een andere groep nemen is uit den boze..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je iets echt wilt voeden, zoals een ledstrip) heb je een N nodig, punt. Van een andere groep is een heeeeeele grote no-go.

Maar denk niet dat je een smart controller + voeding gaat vinden die nog achter een schakelaar gaat passen. Dat is gewoon te veel / te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
Septillion schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:41:
Als je iets echt wilt voeden, zoals een ledstrip) heb je een N nodig, punt. Van een andere groep is een heeeeeele grote no-go.

Maar denk niet dat je een smart controller + voeding gaat vinden die nog achter een schakelaar gaat passen. Dat is gewoon te veel / te groot.
Was er wel bang voor.
Dat nuldraad bijtrekken was een last resort gedachte en dat het mogelijk wel kon als de groepen achter dezelfde aardlek zitten, maar goed, eens met de reacties hier. Gewoon niet doen, slaapt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
Een andere vraag, zou onderstaande oplossing werken met een serie ikea leds in een verlaagd plafond. De capacitor aan de eerste led lamp in de serie? Is zo'n capacitor veilig want lees hier en daar dat ze vrij warm kunnen worden.

https://www.bseed.com/pro...itch-wireless-wifi-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
Septillion schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:41:

Uh, lijkt dodgy https://aliexpress.com/item/1005008064326234.html

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 12-08-2025 20:15 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 14:43

BaRF

bijna kerst

Als je de nuldraad van een ander stopcontact zou kunnen doortrekken, kun je dan niet gewoon van dat zelfde stopcontact nul én fase doortrekken? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat ding is al erg matig ja. En dat is dan ook alleen nog maar een 5V voeding.... Geen 12V, geen controller, niets.

@BaRF Dat kan wel, mits het netjes gebeurd. Maar dan mag het weer niet in de doos van de schakelaar want je mag niet mengen.

• spectator
BaRF schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:54:
Als je de nuldraad van een ander stopcontact zou kunnen doortrekken, kun je dan niet gewoon van dat zelfde stopcontact nul én fase doortrekken? :P
Haha, niet aan gedacht, totaal focused op die nul draad. Toch maar anders opgelost en de ledstrip kabel doorgetrokken naar de zolder. 5 meter kabel voor een 2 meter ledstripje.

Dank allen voor de do's en donot's
Pagina: 1