Wat betekent deze gele lijn op Klic kaart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:56

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Voor het laten weghalen van een paar flinke bomen heb ik ooit een Klic melding gedaan.

In kan niet meer inloggen maar heb nog wel wat documenten van destijds bewaart.
Nu zie ik op de kaart een gele lijn staan. Als ik ga zoeken op Google lijkt dit een Lage Druk Gasleiding te zijn.
Maar als je de lijn volgt zou deze dan onder het grotere gebouw rechtsonder door gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffln31dYyeehHmFzB9DkS1QdbQc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jKsPmb6Shi66nFPb8eWNbSNV.png?f=user_large

Of hier de gele diagonale lijn onder de woningen. Veelal later geplaatste aanbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVVOz74w4wc9DD3isWEzI9tWSAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uCnmaQKWR8Cnj9qvWsCspexT.png?f=user_large

Is de gele lijn wel de weergave van een Lage Druk Gasleiding?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Geel is altijd in de KLIC een gasleiding. Aangezien deze naar aanliggende gebouwen gaat: Een distributieleiding en die is altijd lage druk. Normaal krijg je bij de KLIC een zip-bestand met daarin alle leidinggegevens. Ook de brieven van de kabel en leiding-beheerders met of ze een belang hebben in het gebied of niet. En welk belang is vaak aangegeven zitten in die ZIP. Samen met een XML-bestand.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 11-08-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@RonnieKo Maar gaat die distributieleiding dan onder gebouwen door? Ik zou verwachten dat die het stratenplan volgt, zodat je er altijd goed bij kan. Maar nu lijkt het of er een huis bovenop de leiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:58

Punkrocker

Mostly harmless

RonnieKo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:33:
Geel is altijd in de KLIC een gasleiding. Aangezien deze naar aanliggende gebouwen gaat: Een distributieleiding en die is altijd lage druk. Normaal krijg je bij de KLIC een zip-bestand met daarin alle leidinggegevens. Ook de brieven van de kabel en leiding-beheerders met of ze een belang hebben in het gebied of niet. En welk belang is vaak aangegeven zitten in die ZIP. Samen met een XML-bestand.
Is dit geen deelkaart uit de KLIC? Ik zie, naast die gele lijn, alleen een groene langs de straat lopen. Meestal een datakabel. Naar geen blauwe voor het water of een rooie van de elektra.

@Rzaan
Staat er geen legenda? Meestal bovenin.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je een klicmelding doet krijg je een pdf met alle tekeningen, inclusief legenda, brieven van netbeheerders e.d. Wat je hier post is minimaal t.o.v. van wat je hebt gekregen. Heb je de originele mail/download niet meer? Want daar vindt je echt alles in wat je zoekt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:44:
Als je een klicmelding doet krijg je een pdf met alle tekeningen, inclusief legenda, brieven van netbeheerders e.d. Wat je hier post is minimaal t.o.v. van wat je hebt gekregen. Heb je de originele mail/download niet meer? Want daar vindt je echt alles in wat je zoekt.
Nee, die heb ik niet meer. Maar je kijkt blijkbaar met een link. En die link is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Punkrocker schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Is dit geen deelkaart uit de KLIC? Ik zie, naast die gele lijn, alleen een groene langs de straat lopen. Meestal een datakabel. Naar geen blauwe voor het water of een rooie van de elektra.

@Rzaan
Staat er geen legenda? Meestal bovenin.
Het zal inderdaad wel een deelkaart zijn. Ook geen legenda te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Nee, die heb ik niet meer. Maar je kijkt blijkbaar met een link. En die link is verlopen.
Die link zal een download link zijn, staat die pdf echt niet meer ergens in je download map? Het format is iets als LP_<klicnummer>.pdf.
En anders doe je gewoon even een nieuwe melding voor 11 euro of zo en sla je de levering nu wel gelijk goed op. Dan heb je een redelijk beeld van wat er in je tuin ligt (m.u.v. huisaansluitingen, die zijn notoir afwezig op de klic).

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Die link zal een download link zijn, staat die pdf echt niet meer ergens in je download map? Het format is iets als LP_<klicnummer>.pdf.
En anders doe je gewoon even een nieuwe melding voor 11 euro of zo en sla je de levering nu wel gelijk goed op. Dan heb je een redelijk beeld van wat er in je tuin ligt (m.u.v. huisaansluitingen, die zijn notoir afwezig op de klic).
Krijg het niet meer gevonden.
Ik ga over een tijdje een sleuf graven vanuit de achterdeur naar de achtertuin. Wilde misschien zo'n sleuvengraver huren. Het is iets van 30 meter of zo.
Dan ga ik voor die € 11 wel een nieuwe aanvraag doen.
Ik dacht dat het € 45 kostte. Dat zag ik gisteren staan (zal wel verkeerd gekeken hebben)

Maar ik was (en ben) nog steeds benieuwd of zo'n Lage Druk Gasleiding door onze achtertuin loopt en ook onder het huis van de buren doorgaat. Best eng idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Krijg het niet meer gevonden.
Ik ga over een tijdje een sleuf graven vanuit de achterdeur naar de achtertuin. Wilde misschien zo'n sleuvengraver huren. Het is iets van 30 meter of zo.
Dan ga ik voor die € 11 wel een nieuwe aanvraag doen.
Ik dacht dat het € 45 kostte. Dat zag ik gisteren staan (zal wel verkeerd gekeken hebben)

Maar ik was (en ben) nog steeds benieuwd of zo'n Lage Druk Gasleiding door onze achtertuin loopt en ook onder het huis van de buren doorgaat. Best eng idee.
Ja, er zijn bedrijven die dat voor 45 of meer euro voor je doen maar bij het Kadaster zelf is het iets van 11 euro. Er is echt geen enkele reden om een tussenpersoon te gebruiken, kun je makkelijk zelf bij het Kadaster.

Let op dat huisaansluitingen slecht zijn aangegeven op de klic dus zorgvuldig graven. Ook al heb je een machine, dan nog handmatig voorsteken.

[ Voor 8% gewijzigd door evilution op 11-08-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:18
Het lijkt me een fout in de KLIC. Dat zie je wel eens vaker vaak na de vectorisatie van de oude analoge bestanden. Op beide afbeeldingen loopt nog een gasleiding langs de weg. Zoals eerder al aangegeven is dit een onvolledige KLIC-melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMJGtchu1v-1TuaYM_lQ4COBKbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62t2xbcMrM6CUWwGQVGWveBr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtdsC0pA11DbxT15wJq3BojE_qM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDy1iDWcUPPEA14lMUfkDYkD.jpg?f=fotoalbum_tile

Vraag een nieuwe KLIC aan en neem contact op met de graafschade preventie afdeling van de desbetreffende NUTS beheerder. Die kunnen dan in het systeem met je mee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
evilution schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Let op dat huisaansluitingen slecht zijn aangegeven op de klic dus zorgvuldig graven. Ook al heb je een machine, dan nog handmatig voorsteken.
Huisaansluitingen zitten toch in 99% van de gevallen aan de voorzijde van het huis tot trottoir of straat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
plattie83 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:00:
Het lijkt me een fout in de KLIC. Dat zie je wel eens vaker vaak na de vectorisatie van de oude analoge bestanden. Op beide afbeeldingen loopt nog een gasleiding langs de weg. Zoals eerder al aangegeven is dit een onvolledige KLIC-melding.

Vraag een nieuwe KLIC aan en neem contact op met de graafschade preventie afdeling van de desbetreffende NUTS beheerder. Die kunnen dan in het systeem met je mee kijken.
\

Hij is zeker niet volledig. Ik ga ook tzt een nieuwe aanvragen.
Maar nog steeds snapte ik niet goed wat die gele lijn onder de bebouwing doet. Jij denkt dus dat de ene gele lijn gewoon (die onder de bebouwing gaat) een fout is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:49
Rzaan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Huisaansluitingen zitten toch in 99% van de gevallen aan de voorzijde van het huis tot trottoir of straat?
Bij moderne huizen wel. Maar de huisaansluitschets van de netbeheerder heeft die redelijk precies.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Cyriel85 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Bij moderne huizen wel. Maar de huisaansluitschets van de netbeheerder heeft die redelijk precies.
Ons huis is uit 1980.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:18
Rzaan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:17:
[...]
\

Hij is zeker niet volledig. Ik ga ook tzt een nieuwe aanvragen.
Maar nog steeds snapte ik niet goed wat die gele lijn onder de bebouwing doet. Jij denkt dus dat de ene gele lijn gewoon (die onder de bebouwing gaat) een fout is?
Ja dat denk ik (maar geen garantie natuurlijk 😉 )

Het is één lange rechte lijn zonder tussenpunten of bochten oid.
Andere aanwijzing kan zijn om te kijken naar de aanlegdatum van de leiding, deze wordt als hij bekend is meegegeven met de KLIC of staat bij de annotatie in relatie met de bouw van de woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Er zijn altijd een paar reacties gegeven.
Rzaan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:11:
@RonnieKo Maar gaat die distributieleiding dan onder gebouwen door? Ik zou verwachten dat die het stratenplan volgt, zodat je er altijd goed bij kan. Maar nu lijkt het of er een huis bovenop de leiding staat.
Het aardige van KLIC-gegevens is dat het vaak oude gedigitaliseerde handmatig getekende kaarten zijn. Nieuwe leidingen e.d. zijn wel nieuwe digitale gegevens. Bij huisaansluitingen kan het nog wel eens door nieuwe bebouwing of verbouwingen verkeerd gaan. Huisaansluitingen kunnen daardoor nog wel eens "verkeerd" liggen. Dan is in praktijk wel of niet aanwezig. Dat is namelijk altijd het grootste probleem met kabels en leidingen.

Zelf vaak de klic-meldingen handmatig in de juiste digitale CAD tekening moeten zetten. Ook het buiten met proefsleuven mogen controleren of alle kabels er wel aanwezig waren. Altijd groot feest. Zeker als je een rode dikke kabel tegenkomt die niet op de KLIC stond. Iedereen aangeeft "niet van mij" totdat de aannemer zegt "dan zetten we de bak erin", dan blijkt het ding wel een eigenaar te hebben. Of kabels op tekening staan die je niet kan vinden. Die 5 meter verderop blijken te liggen.

Wil je het zeker weten: Dan maak je een proefsleuf op een paar punten waar je wil graven. Dwars op de leidingen die er zouden moeten liggen. Huisaansluitingen liggen meestal zo maximaal rond 60 tot 80cm diep. Bij onze infraprojecten laat ik altijd proefsleuven maken. Zeker als er veel in de buurt gebeurd is kan ik niet altijd op een KLIC-melding af gaan.

Bij huisaansluitingen geldt 8 van de 10 keer: Vanuit de voorgevel naar de straat toe. Kijk in de kruipruimte waar deze de gevel verlaat. Bij oudere woningen kan het nog wel eens vanaf de zijkant zijn. Elektra kan soms een "doortikker" zijn vanaf de buren. Dan loopt een kabel van woning naar woning onder het huis door. Riolering wil soms bij oudere wijken in de buurt van de gevel liggen. Zeker als het voormalige gemeentelijk woningcorporatie woningblokken zijn.

Bij het aanvragen van een klic-melding bij het kadaster krijg je dus een download link voor een ZIP-bestand. Deze open je. Daar in staan alle brieven en gegevens van de netbeheerders. Ook het gebied wat je hebt aangevraagd. De tekeningen staan vaak ook in XML. De PDF heeft meerdere pagina's met kaarten van de netbeheerders in zich

Over de gele gasleidingen door huisblokken heen getekend: Denk een fout bij het genereren van de PDF.

Succes ermee!

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 12-08-2025 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:12
Hier kun je de E en G leidingen zien zoals die bij Enexis bekend zijn.

Even spelen met de layers. En soms is de refresh traaaaag…

https://www.arcgis.com/ap...467a34df9bcc61d97946a7dad
Pagina: 1