Er zijn altijd een paar reacties gegeven.
Het aardige van KLIC-gegevens is dat het vaak oude gedigitaliseerde handmatig getekende kaarten zijn. Nieuwe leidingen e.d. zijn wel nieuwe digitale gegevens. Bij huisaansluitingen kan het nog wel eens door nieuwe bebouwing of verbouwingen verkeerd gaan. Huisaansluitingen kunnen daardoor nog wel eens "verkeerd" liggen. Dan is in praktijk wel of niet aanwezig. Dat is namelijk altijd het grootste probleem met kabels en leidingen.
Zelf vaak de klic-meldingen handmatig in de juiste digitale CAD tekening moeten zetten. Ook het buiten met proefsleuven mogen controleren of alle kabels er wel aanwezig waren. Altijd groot feest. Zeker als je een rode dikke kabel tegenkomt die niet op de KLIC stond. Iedereen aangeeft "niet van mij" totdat de aannemer zegt "dan zetten we de bak erin", dan blijkt het ding wel een eigenaar te hebben. Of kabels op tekening staan die je niet kan vinden. Die 5 meter verderop blijken te liggen.
Wil je het zeker weten: Dan maak je een proefsleuf op een paar punten waar je wil graven. Dwars op de leidingen die er zouden moeten liggen. Huisaansluitingen liggen meestal zo maximaal rond 60 tot 80cm diep. Bij onze infraprojecten laat ik altijd proefsleuven maken. Zeker als er veel in de buurt gebeurd is kan ik niet altijd op een KLIC-melding af gaan.
Bij huisaansluitingen geldt 8 van de 10 keer: Vanuit de voorgevel naar de straat toe. Kijk in de kruipruimte waar deze de gevel verlaat. Bij oudere woningen kan het nog wel eens vanaf de zijkant zijn. Elektra kan soms een "doortikker" zijn vanaf de buren. Dan loopt een kabel van woning naar woning onder het huis door. Riolering wil soms bij oudere wijken in de buurt van de gevel liggen. Zeker als het voormalige gemeentelijk woningcorporatie woningblokken zijn.
Bij het aanvragen van een klic-melding bij het kadaster krijg je dus een download link voor een ZIP-bestand. Deze open je. Daar in staan alle brieven en gegevens van de netbeheerders. Ook het gebied wat je hebt aangevraagd. De tekeningen staan vaak ook in XML. De PDF heeft meerdere pagina's met kaarten van de netbeheerders in zich
Over de gele gasleidingen door huisblokken heen getekend: Denk een fout bij het genereren van de PDF.
Succes ermee!
[
Voor 12% gewijzigd door
RonnieKo op 12-08-2025 18:59
]