Gezondheid dragen Apple Watch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Ik vraag mij het volgende af: een smartwatch (in mijn geval een Apple Watch 5) straalt zeer regelmatig licht op je huid/bloedbaan. Wat doet dat in jullie optiek met je lichaam? En wat voor effect heeft een smartwatch verder op je lichaam/geest? Een uitgebreide zoektocht hiernaar heeft mij bijzonder weinig resultaat opgeleverd. Behalve veel halleluja-verhalen over inzicht in bijv. fysieke gesteldheid.
Terwijl ik me ook zou kunnen verstellen dat er een keerzijde zou moeten zijn.
Ik ben daarom zeer benieuwd naar jullie visie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het voornaamste gezondheidsrisico van het dragen van een Apple Watch (of welke andere horloge of sieraad) is huidirritatie of allergie/overgevoeligheid. De oplossing daarvoor is regelmatig je Apple Watch schoonmaken en niet te strak dragen.

Daarnaast zijn er de psychologische risico's door het hebben van (meer) gezondheidsdata klachten kan veroorzaken, omdat bijvoorbeeld je horloge zegt dat je slecht hebt geslapen.

Buiten dat ben ik niet bekend met de eventuele schadelijkheid van (langdurige) optische hartslag- en saturatiemeter. Zonlicht is waarschijnlijk schadelijker.
Waarom?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Daedalus schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:11:
Het voornaamste gezondheidsrisico van het dragen van een Apple Watch (of welke andere horloge of sieraad) is huidirritatie of allergie/overgevoeligheid. De oplossing daarvoor is regelmatig je Apple Watch schoonmaken en niet te strak dragen.

Daarnaast zijn er de psychologische risico's door het hebben van (meer) gezondheidsdata klachten kan veroorzaken, omdat bijvoorbeeld je horloge zegt dat je slecht hebt geslapen.

Buiten dat ben ik niet bekend met de eventuele schadelijkheid van (langdurige) optische hartslag- en saturatiemeter. Zonlicht is waarschijnlijk schadelijker.

[...]
Waarom?
Dank voor de uitgebreide beantwoording!

Waarom is een goede vraag. Omdat ik sinds 6 jaar een drager ben van de watch, en ik het idee heb dat ik me anders voel ik als 'm draag. Toen ben ik mezelf gaan afvragen of dit wellicht komt door (evt. schadelijke?) straling. Je hebt immers toch 24/7 bijv. bluetooth-straling op je lijf.
Maar wellicht dat dit dan veroorzaakt wordt door ongewenste meldingen. (hoewel ik het merendeel al uitgeschakeld heb)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:17
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor nadelige invloeden van bluetooth straling op je lijf. Meestal wordt dit trouwens bekeken in relatie tot bluetooth oortjes en de invloed op hersenen, evenwichtsorganen en gehoor. Er zijn natuurlijk wel diverse theorieën, maar laten we het even bij de feiten houden.

Als je je minder prettig voelt met zo'n horloge om, doe hem dan af en kijk of het helpt. Het kan ook te maken hebben met je aandachtsverdeling, met het constant monitoren van lichaamsparameters en hoe je daarop reageert. We zijn mensen, geen machines, dus als je constant naar je bloeddruk, je hartslag of je zuurstofpercentage gaat kijken dan zal je soms variaties zien. Dat kan stress veroorzaken in sommige mensen en daar worden die parameters niet altijd beter van (geldt niet in het algemeen en voor al deze parameters).

Bedenk wat je nodig hebt. Als je alleen de tijd wilt weten dan zijn er goedkope en effectieve alternatieven die je ook om je pols kan dragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vic83 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:41:
straalt zeer regelmatig licht op je huid/bloedbaan. Wat doet dat in jullie optiek met je lichaam?
Dat kleine beetje “licht” doet helemaal niets met je lichaam.

Edit: ah berichtje verder heb je het ineens over Bluetooth, zoals al beantwoord hierboven is er geen bewijs dat deze straling wat met je lichaam doet maar los daarvan is het zoveel om ons heen, ook van de apparaten van andere dat als het wat zou doen het waarschijnlijk geen verschil maakt als je zelf het horloge af doet en de rest van de wereld Blue-tooth, wifi, radio, etc gewoon blijft gebruiken.
Vic83 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:41:
Een uitgebreide zoektocht hiernaar heeft mij bijzonder weinig resultaat opgeleverd. Behalve veel halleluja-verhalen over inzicht in bijv. fysieke gesteldheid.
Ik ben daarom zeer benieuwd naar jullie visie.
De “halleluja-verhalen” wegen wat mij betreft zwaarder dan de eventuele te verzinnen nadelen ervan, ben je iemand die het mentaal niet kan hebben dat het horloge af en toe zegt dat je vaker moet staan of moet bewegen dan zet je dat uit of moet je het product niet kopen. If you can't stand the heat stay out of the kitchen

[ Voor 17% gewijzigd door Donstil op 11-08-2025 15:19 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 14:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Vic83 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Dank voor de uitgebreide beantwoording!

Waarom is een goede vraag. Omdat ik sinds 6 jaar een drager ben van de watch, en ik het idee heb dat ik me anders voel ik als 'm draag. Toen ben ik mezelf gaan afvragen of dit wellicht komt door (evt. schadelijke?) straling. Je hebt immers toch 24/7 bijv. bluetooth-straling op je lijf.
Maar wellicht dat dit dan veroorzaakt wordt door ongewenste meldingen. (hoewel ik het merendeel al uitgeschakeld heb)
Als je je zorgen maakt over de straling met zeer laag vermogen van BT, dan zou ik me maar niet meer buiten vertonen, als ik jou was. Zeker op een zonnige dag als vandaag krijg je een HEEL STUK meer straling te verduren in schadelijkere frequenties dan die van BT :+

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Het hebben van meer data kan je inderdaad onrustig maken als je daar gevoelig voor bent. Was laatst bij de huisarts en die vroeg of ik afwijkende dingen zag op mijn swartwatch. Ik antwoordde dat ik daar nooit naar keek, waarop ik de opmerking kreeg "prima, houden zo" :P

offtopic:
Waarom dan toch een smart watch? Navigatie en stappenteller. Stappenteller vind ik leuk omdat et eigenlijk niet echt overeen kwam met mijn beleving - als ik een paar keer naar de supermarkt loop en wat andere dingen tikt dat soms meer aan dan een redelijke wandeling. Achteraf nagedacht en nagerekend en het klopt dus wel, maar het voelt niet zo .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1