combineren TPlink Mesh + Devolo Dlan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-09 18:12
Goedemorgen,

Sinds enkele jaren maak ik tot volle tevredenheid gebruik van de TPlink Mesh Deco om het netwerk door mijn huis te verdelen. De hoofdmodem is een Genexis glasmodem. Nu heb ik WIFI nodig achter op het terrein en ik heb hier geen dekking met de TPlink Deco's. Mijn idee was om een Devolo op een van de Deco's aan te sluiten en het internet door de stroomkabel naar achter op het terrein te voeren, en daar een Devolo wifi unit te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqWkadNqtVdFxDC7dCYDaOtiJvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxOOzWiJub0JPTxmDyNK0UrF.png?f=fotoalbum_large

Als ik een laptop bedraad op de Deco aansluit dan heb ik hier goed bedraad internet. Zodra ik hier een Devolo op aansluit dan heb ik op de WIFI Devolo geen internet. De connectie tussen beide Devolo's is goed.

Ik heb met Devolo Cockpit software gekeken en op de 'hooft Devolo' is eigenlijk weinig in te stellen...

Voor mijn gevoel gaat er iets niet helemaal lekker met DHCP ofzo. Als ik een laptop op de DECO aansluit dan heeft de laptop internet, maar als ik hier een Devolo aansluit dan wordt het internet niet doorgegeven.

Wie kan mij hier op weg helpen? Is het een doodzonde om de 'hoofd Devolo' op een andere groep aan te sluiten als de groep achter op het terrein? Ik zou de 'hoofd Devolo' dan namelijk op de Enexis glasmodem kunnen aansluiten... Ik wil echter eerst kijken of ik bovenstaande configuratie werkend kan krijgen.

Alvast bedankt voor de reacties,
met vriendelijke groet Hendrik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
heze schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:46:
Als ik een laptop bedraad op de Deco aansluit dan heb ik hier goed bedraad internet. Zodra ik hier een Devolo op aansluit dan heb ik op de WIFI Devolo geen internet. De connectie tussen beide Devolo's is goed.
En als je de laptop bedraad op de Devolo unit(s) aansluit?
Eventueel even WiFi laptop uitschakelen om te verifiëren.
Heb je dan wel verbinding?
Kan je dan de Devolo AP Web Configuratie pagina bereiken en configureren?
Als test dan het Devolo AP even een ander SSID geven.
Op de "hoofd" (dus niet AP) units bij DLan/Powerline is inderdaad niets/weinig in te stellen
En staat je Deco systeem in router of AP mode?

Ik heb hier ook diverse Powerline modules waaronder ook een Devolo (dLAN 1200+ WiFi ac)

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 11-08-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 15:43
Ik zou vooral eerst even de vragen van @The_Doman bekijken, zijn goede vragen om wat meer te weten over de situatie. Maar toch om je vraag even te beantwoorden.
Is het een doodzonde om de 'hoofd Devolo' op een andere groep aan te sluiten als de groep achter op het terrein?
Het is geen "doodzonde" maar het is wel zeker af te raden. Ethernet of Power (EoP, Powerline, niet te verwarren met PoE) gaat het meest ideaal over een zo vrij en kort mogelijke lijn. Aangezien je op dezelfde groep vaak de minste fysieke afstand over de elektrische lijn gaat, is dit zeker aan te raden. Vaak is het al vrij prima als je op dezelfde phase zit, maar ik zou zeker aanraden dezelfde groep te gebruiken. Al is het alleen al maar om de afstand te verminderen en zo min mogelijk weerstand te voelen over deze lijn.

Realistisch gezien heb je met EoP altijd veel verlies in snelheid, dus hou hier wel rekening mee. Je gaat op geen enkele manier gigabit over EoP halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heze
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-09 18:12
Goedenavond allemaal,

bedankt voor het meedenken. Het lijkt zo te zijn dat de ethernet kabel tussen de Deco en de Devolo niet helemaal goed meer is. Ik heb een nieuwe kabel gekocht en we zullen zien of het nu allemaal stabiel blijft werken!

Nogmaals bedankt!
Groeten Hendrik