Kokend water boiler blijft verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:37
Goedemorgen,

Een aantal dagen geleden zag ik op mijn watermeter dat die langzaam draaide zonder dat er water gebruikt werd.

Op onderzoek uitgegaan en uiteindelijk erachter gekomen dat de inlaatcombinatie van de kokendwaterboiler het probleem was. Deze druppelde niet maar er kwam een klein straaltje uit.
Deze vervangen en het lekken was over.

De afgelopen dagen alles in de gaten gehouden en het werkt zoals het hoort...

Alleen ik kan zien dat de boiler om het uur aan het verwarmen is. Dit zie ik in de energy app gekoppeld aan de slimme meter. Ook snachts als er niets gebruikt wordt.
Als ik de stekker eruit haal zie ik geen stroompieken in de app van de boiler.
Het is een Solitaire SOW8000000 plintboiler

Is mijn boiler stuk?

[ Voor 3% gewijzigd door Smeerkeezz op 11-08-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Wat was het gedrag voor de ellende?

Is hij niet gewoon water op temperatuur aan het houden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Vrij normaal gedrag voor een kokend water boiler. Hoe denk je anders dat je binnen een paar seconden kokend water kan tappen?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Dracula schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:36:
Wat was het gedrag voor de ellende?

Is hij niet gewoon water op temperatuur aan het houden?
Deed gewoon wat ie moest doen. Geen klachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Boilers hebben best veel warmteverlies, dus als je een exact verbruik weet voor warmhouden (en hoeveel water enzovoorts) dan kunnen mensen vast wel oordelen of het binnen de verwachtingen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Fanta schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:39:
Vrij normaal gedrag voor een kokend water boiler. Hoe denk je anders dat je binnen een paar seconden kokend water kan tappen?
Je zou toch zeggen dat het een redelijk geisoleerd vat is waar het water in verwarmd wordt? En dat het opwarmen daardoor niet elk uur hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
grasmanek94 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:48:
Boilers hebben best veel warmteverlies, dus als je een exact verbruik weet voor warmhouden (en hoeveel water enzovoorts) dan kunnen mensen vast wel oordelen of het binnen de verwachtingen valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL1t4x5zwdE7hRCCeFXIUnLY0kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66Fvrc8WIqdmXdzxJistcHb2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Deel het standby verbruik uit de app eens?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
4.7L warm houden met hoeveel kWh in de nacht (8u?) om dit warm te houden?

Verder zijn er veel verliezen naar bijvoorbeeld de koudwaterleiding, dus tenzij er een ontkoppelingssysteem is (heb er nog nooit een gezien in consumenten panden, als dat überhaupt bestaat voor zulke kleine formaten), wordt er ook nog veel koud water opgewarmd buiten de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
franssie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:53:
Deel het standby verbruik uit de app eens?
Standby verbruik is lastig.
Actuele verbruik van afgelopen nacht heb ik wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjpDGSl_vR86s4S5gDABLNRyu94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngTcz26nrJdRyMGeb4v26f0L.jpg?f=fotoalbum_large

Al die pieken zijn dus van de boiler

[ Voor 3% gewijzigd door Smeerkeezz op 11-08-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
grasmanek94 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

4.7L warm houden met hoeveel kWh in de nacht (8u?) om dit warm te houden?

Verder zijn er veel verliezen naar bijvoorbeeld de koudwaterleiding, dus tenzij er een ontkoppelingssysteem is (heb er nog nooit een gezien in consumenten panden, als dat überhaupt bestaat voor zulke kleine formaten), wordt er ook nog veel koud water opgewarmd buiten de boiler.
Als de boiler gevuld is en er wordt niets gebruikt hoe kan er dan koud water buiten de boiler opgewarmd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Dat valt reuze mee hoor. Water tegen de 100 graden houden kost nou eenmaal wat energie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Dat lijkt je totale energieverbruik te zijn (inclusief zonnepanelen die rond 7 uur beginnen met opbrengst).
Is die piek die je bedoelt niet gewoon je koelkast?

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
Smeerkeezz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Als de boiler gevuld is en er wordt niets gebruikt hoe kan er dan koud water buiten de boiler opgewarmd worden?
Zoek maar eens op eenpijps-circulatie. Door de verschil in temperatuur wil het water zelf al gaan verplaatsen in de leidingen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Saeverix schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:04:
Dat lijkt je totale energieverbruik te zijn (inclusief zonnepanelen die rond 7 uur beginnen met opbrengst).
Is die piek die je bedoelt niet gewoon je koelkast?
Zoals ik in het begin van de post al aangaf heb ik dit getest door de stekker er uit te halen snachts en dan zijn de pieken weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Smeerkeezz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Zoals ik in het begin van de post al aangaf heb ik dit getest door de stekker er uit te halen snachts en dan zijn de pieken weg.
Uit die pieken kan niet door ons worden afgeleid hoeveel kWh dat enkel (en alleen dat) apparaat verbruikt om water heet te houden. Verliezen zijn normaal, en dat kost energie om water op een hete temperatuur te houden. Of je energie verbruik voor zo'n apparaat normaal is of abnormaal kan alleen worden bepaald als het exacte verbruik bekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zie ook dit topic, lijkt niets heel vreemds aan de hand te zijn
Athome in "Ervaringen met kokendwaterkranen"

Wil je het echt meten dan zal je de boiler op een energy sochet van HW moeten hangen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
[...]

Als je wil weten wat je boiler nu acht gebruikt dan kan je beter een tussen stekker er tussen doen die het verbruik meet. Als je dan ook nog 1 neemt met relais kan je in de nacht hem ook nog uitzetten kijken of dat zuiniger is dan aan laten staan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
[...]

Ah daar heb ik overheen gelezen. De pieken zijn dan weg, maar het basis verbruik blijft wel lijkt me. De uiteindelijke piek (en dus verbruik) van de boiler is dus kleiner dan wat je in de grafiek ziet.

Ik heb een Quooker boiler, en die slaat ook ieder uur aan. Die lijkt een zo'n 60-80 watt piek te geven, voor die korte periode stelt dat weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
SkullboyNL schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Zoek maar eens op eenpijps-circulatie. Door de verschil in temperatuur wil het water zelf al gaan verplaatsen in de leidingen.
Op deze manier zou ik dus warmte moeten voelen aan de aanvoerleiding van de boiler naar de kokend waterkraan? Andere manier is er niet lijkt me.

Net gevoeld maar die is niet warmer dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Saeverix schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Ah daar heb ik overheen gelezen. De pieken zijn dan weg, maar het basis verbruik blijft wel lijkt me. De uiteindelijke piek (en dus verbruik) van de boiler is dus kleiner dan wat je in de grafiek ziet.

Ik heb een Quooker boiler, en die slaat ook ieder uur aan. Die lijkt een zo'n 60-80 watt piek te geven, voor die korte periode stelt dat weinig voor.
Ik heb een piek van ongeveer 450 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Saeverix schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

60W is wel heel weinig, hoe lang duurt zo’n piek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Wolly schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

60W is wel heel weinig, hoe lang duurt zo’n piek?
Dat is moeilijk te zeggen, er zitten namelijk ook vergelijkbare pieken tussen van de koelkast. Dus het is wel natte vinger werk qua inschatting. Dan zou ik er ook een energiermeter tussen moeten hangen (die ik niet heb) Het gaat om een PRO 3 met slechts 3 liter inhoud, 10 minuten opwarmtijd (1600 watt verbruik) en 10 watt stand-by.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
franssie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:07:
Zie ook dit topic, lijkt niets heel vreemds aan de hand te zijn
Athome in "Ervaringen met kokendwaterkranen"

Wil je het echt meten dan zal je de boiler op een energy sochet van HW moeten hangen
Dit lees ik daar ook:

Hij springt meestal 1 of 2 per dag "extra" aan (dus om het water warm te houden), maar dat is meestal niet op vol verbruik.

Dat is wat anders dan 24 keer toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Smeerkeezz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Dit lees ik daar ook:

Hij springt meestal 1 of 2 per dag "extra" aan (dus om het water warm te houden), maar dat is meestal niet op vol verbruik.

Dat is wat anders dan 24 keer toch??
Om terug te komen op de vraag van @Dracula, deel ook eens een grafiek van je energieverbruik van de dagen (ruim) voor je lekkende inlaatcombinatie.
Ik zeg met zin ruim ervoor, omdat dat lek wel eens voor een heel andere grafiek kan zorgen. Mogelijk is heeft door het lek wel heel lang uit gestaan, omdat hij alleen op zal warmen bij een volle boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Saeverix schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Om terug te komen op de vraag van @Dracula, deel ook eens een grafiek van je energieverbruik van de dagen (ruim) voor je lekkende inlaatcombinatie.
Ik zeg met zin ruim ervoor, omdat dat lek wel eens voor een heel andere grafiek kan zorgen. Mogelijk is heeft door het lek wel heel lang uit gestaan, omdat hij alleen op zal warmen bij een volle boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-6ZZQjJeMFhtspc0krSlOqqu6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHUD1QJgJbIdMJoI52XsfHaN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is van bijna een jaar geleden, ook hier zie je de pieken van ongeveer 450/500 watt om het uur.

[ Voor 5% gewijzigd door Smeerkeezz op 11-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

Mijn Quooker zit op een stekker van HW, die springt in standby ongeveer iedere 30 min even aan. In de grafiek van HW is het een piek van +/-75 watt. Lees ik het echter af van het nu-scherm is het een hele korte piek van ongeveer 2000watt, dit duurt voor mijn gevoel een seconde of 30.

Grafiek van HW geeft dat niet als zodanig weer, volgens mij heeft dat te maken dat HW in de standaard weergave per 5 min weergeeft en korte pieken daardoor worden afgevlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Smeerkeezz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]

Dit is van bijna een jaar geleden, ook hier zie je de pieken van ongeveer 450/500 watt om het uur.
Lastig te zeggen omdat de schaal van de grafiek anders is, maar dan lijkt het erop dat dit dus normaal is voor je boiler. Je gaf eerder aan dat je namelijk nu ook pieken hebt van 450 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:09
Dat is perfect normaal gedrag. De boiler verliest warmte die aangevuld wordt.
- Wil je minder standby-verbruik, dan kan je de boiler extra isoleren (let op dat de electronica dan niet te heet wordt), ook een metertje isolatie aan de waterleidingen die er aan hangen helpt.
- Wil je het standbyverbruik verder minimaliseren, dan kan je de boiler uitschakelen als de zon niet schijnt (hoe verder de boiler afkoelt hoe minder warmteverlies. Het opnieuw opwarmen is altijd minder dan het verlies als ie uitgeschakeld was). Dan warmt ie enkel op met "gratis" zonnestroom. Let op, voor kokend water kan het zijn dat je stroom nodig hebt om te kunnen tappen (then again, waarom heb je 's nachts kokend water nodig).

Een tussenstekker die stroom meet en kan schakelen (of een Shelly 1 PM, als je die in de inbouwdoos achter het stopcontact krijgt) geeft je de mogelijkheid om het verbruik te meten en slim te schakelen zodat je enkel als de zon schijnt de boiler opwarmt. Wellicht kom je er op uit dat je jaarlijks 2€ bespaart met een tussenstekker van 20€; dus doe het niet voor het geld (maar we zijn tweakers, dus waarom niet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
Het gaat me nu niet om de besparing, toch stroom genoeg.
Twijfelde aan de efficiëntie van de boiler.
Wellicht in de toekomst zonder het salderen wel maar dat is voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je een efficiëntere boiler overweegt, Quooker is behoorlijk goed geïsoleerd, zie ook dat topic waar ik eerder naar linkte.
Maar het verschil is niet zo groot dat ik het zelf nu zou vervangen als ik jou was, maar bij vervanging kanje het wel in overweging nemen.
Als je nog geen HW socket plugs hebt, zijn die wel het overwegen waard om zo nu en dan eens een apparaat een maandje te meten, en dan wisselen bijvoorbeeld. Heb er zelf veel inzocht in mijn verbruikers mee gekregen (en een defecte Cube van Quooker gevonden, die continue 70w verbruikte)

https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

edit: Mocht je al een IKEA Tradfri hub hebben, dan heeft IKEA ook een dergelijk product dat veel goedkoper is, je mist dan wel de HW intergratie
https://www.ikea.com/nl/n...t-stroommonitor-00569836/

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 11-08-2025 13:06 ]

Pagina: 1