Wifi-kaart voor in PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-08 14:48
Ik zoek een?
Een wifi-kaart voor in de PC.

De wifi op zolder is niet denderend, maar mijn werk laptop (een recent HP Elitebook) heeft er geen moeite mee. De ingebouwde wifi op mijn moederbord van mijn PC (een MSI B550) heeft dat wel. Om dat op te lossen wil ik een kwalitatief goede wifi-kaart plaatsen.

Wat is je budget?
Dat is in dit geval niet zo'n issue denk ik, maar als het onder de 75 euro blijft dan ben ik wel happy.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maakt me weinig uit. Al heb ik thuis wel wifi 6E systeem draaien (een TP-Link Deco XE75), dus het lijkt me dat de kaart in ieder geval minimaal wifi 6E moet ondersteunen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd, de kaart moet in een PC komen te hangen op het MSI B550 moederbord.

Wat heb je zelf al gezien?
Ik zit zelf al een tijdje te kijken naar de Gigabyte GC-WBAX210, dat is een 6E kaart met (volgens mij) goede reviews. Al is daar volgens mij ook een nieuwe versie van, die ondersteunt ook wifi7. Maar daar zijn minder reviews van beschikbaar, dus ik weet niet goed welke kaart in de praktijk beter is. En wat zou op deze kaart nog een ander (beter?) alternatief zijn.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno_R
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-08 00:38
Hoe heb je de accesspoints staan?
Staan je antenne van je moederbord goed?

Ik denk niet dat dit perse een netwerkkaart probleem is maar meer hoe je de wifi in huis op hebt gezet.
Wat zijn je problemen? Lage snelheden, hoge latency of wifi die weg valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Menno_R schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:38:
Hoe heb je de accesspoints staan?
Staan je antenne van je moederbord goed?

Ik denk niet dat dit perse een netwerkkaart probleem is maar meer hoe je de wifi in huis op hebt gezet.
Wat zijn je problemen? Lage snelheden, hoge latency of wifi die weg valt?
Ik snap waar je op doelt. En inderdaad, de wifi naar zolder kan beter, maar dat zou inhouden dat ik een 3e 'station' van de TP-Link Deco XE75 die ik nu heb staan (en die 3e heb ik ook, zit nog in de doos) in de buurt van het bedje van één van onze kinderen moet plaatsen. En dat geeft mij geen fijn gevoel. Hoogstwaarschijnlijk onzin, maar toch ga ik daar niet aan beginnen.

En aangezien de wifi van mijn laptop het op zolder wel prima doet (in de zin van fatsoenlijke snelheid over t.o.v. de basis snelheid 'beneden'), wil ik het graag zoeken in het upgraden van de wifi van de PC. Een duidelijk geval van symptoombestrijding, maar voor mij momenteel wel de juiste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 11:58
Het verschil met de laptop is waarschijnlijk de plaats en afmeting van de antenne.
Staan je PC ergens onder of achter?

Een pci-e wifi kaart zit nog steeds op dezelfde plaats als waar de PC staat, en zal waarschijnlijk niets helpen.

Je zou een andere antenne aan je mobo kunnen doen, die vrijer kan staan, op je bureau ofzo.

Mocht je toch een pci-e kaart willen nemen, zoek er dan 1 met een antenne aan een langere draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:48
Kun je in dat geval niet beter naar een WiFi bridge zoeken?
Die maakt verbinding met een WiFi netwerk en sluit je met een (USB) kabel aan op je PC / laptop.

Dan kun je die op een plek zetten waar je genoeg ontvangst hebt (op je bureau i.p.v. er onder, waar je kast staat).
Werkt denk ik beter, want die staat dan op een open plek.
Kast staat waarschijnlijk onder je bureau waardoor je minder ontvangst hebt.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
neem de XE75, verbind deze met je netwerk, parkeer deze op zolder bij je PC en sluit je PC er met een kabel op aan? :)
kosten: 0,-

[ Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 11-08-2025 11:00 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Tnx voor alle input!

@SiErRa de kaarten die ik op het oog hebben, beschikken over een 'externe antenne' welke ik inderdaad op mijn bureau kan zetten. Precies om de reden die je omschrijft.

@Rensjuh zie het bovenstaande ;) Ik denk toch dat dat een beter oplossing is, dan nog een apparaat er tussen (die bridge), al ben ik daarin geen ervaringsdeskundige.

@SMSfreakie jeetje, dat is eigenlijk een even simpel als praktisch idee. Wat onwijs suf dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Vanavond meteen even proberen :Y

Pagina: 1