Meerlagenbuis verwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball3000
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 19:47
Beste mede-tweakers,

Ik ben toe aan stalen leidingen vervangen door meerlagenbuis in de kruipruimte.
De leidingen zijn verroest / aangetast.

Leidingen in de muren naar de rest van het huis zijn nog ok. Vorig jaar badkamer gerenoveerd en daarbij enkele leidingen verwarming aangepast.
Daarbij was te zien dat de verwarmingsbuizen in de vloer / muur nog goed zijn, geen roest te zien aan binnenkant.

Onze nieuwe waterleidingen zijn van Henco dus ik wil bij dat merk blijven.

32mm wil ik vooral doen met het oog op de toekomst / een warmtepomp. Momenteel werkt de ketel op gas.
Ook zijn de hoofdleidingen in de muren 1", wat overeenkomt met Henco 32mm (DN25 binnendiamter).

Maar als ik kijk naar verdelers dan is dit steeds 1" (ingang) naar 3/4" (uitgang).
Dit is op zich logisch, maar hoe sluit je dan 32mm Henco buis aan?

Er zijn in totaal 4 'kringen':
1) 1x 32 mm hoofdleiding voorkant huis (3 radiatoren +-7000W)
2) 1x 32 mm hoofdleiding achterkant huis (4 radiatoren +- 8000W)
3) 1x 26 mm (2 radiatoren +- 4000W)
4) 1x 26 mm (1 radiator dichtbij ketel +- 2500W)

Aan de ketel zie ik 2 opties:

- Verdeler met 4 aansluitingen:
Kring 1: 3/4e verloop naar 1" naar 32mm Henco
Kring 2: 3/4e verloop naar 1" naar 32mm Henco
Kring 3: 3/4e verloop naar 26 mm Henco
Kring 4: 3/4e verloop naar 26 mm Henco

- T-stukken gebruiken

T-stukken na de ketel in serie plaatsen, dit zou dan om 3 T-stukken gaan.
Kring 1: 32 - 32 - 32: Aftakking 32 mm naar voorkant
Kring 3: 32 - 26 - 32: Aftakking 26 mm voor 2 radiatoren
Kring 2 + 4: 32 - 26 - 32: Aftakking 26 mm (1 radiator) + 32 mm naar achterkant

Ik zou de PVDF (kunststof) persstukken gebruiken, hierbij valt de vernauwing van binnen diameter mee voor zover ik in de documentatie kan kijken. (Binnendiameter van bvb 32 90° bocht is ook DN25)

Mijn voorkeur gaat uit naar de verdeler, zal het beter uit zien.
Maar ik wil er zeker van zijn dat er ook niet teveel problemen i.v.m. debiet of weerstand geeft bij een warmtepomp.

PS: Zelf bereid ik alles voor in de kelder (nieuwe beugels, buis leggen), afpersen en aansluiten aan ketel komt een professional doen zodat het goed is.

Vraag gerust extra info, ik ben allicht wel wat vergeten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 18:49

cobo

I’m not make it, I create it

Als je perse een verdeler wilt gebruiken. Dan zou ik per radiator een groep op de verdeler gebruiken. En dan hoef je buis ook niet dikker te zijn dan henco 20. Dit geeft niet zoveel weerstand. Wel zorgen dat je zo min mogelijk pers knieën gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
cobo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
Als je perse een verdeler wilt gebruiken. Dan zou ik per radiator een groep op de verdeler gebruiken. En dan hoef je buis ook niet dikker te zijn dan henco 20. Dit geeft niet zoveel weerstand. Wel zorgen dat je zo min mogelijk pers knieën gebruikt.
mits de TS dit nog kan realiseren zou ik hier ook voor gaan..

imo ook fijner met inregelen van het geheel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball3000
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 19:47
Bedankt voor de reacties.

De 32 buis gaat de muur en vloer in dus die dien ik te behouden / daarop aan te sluiten. Enige optie om per radiator te leggen is de kring 3 en 4. Deze zijn op gelijkvloers en dus bereikbaar vanaf de kruipruimte.

Ik wil / moet niet perse een verdeler gebruiken. Diegene die komt afpersen enz. heeft T-stukken voorgesteld.
Buiten weerstand denk ik dat het debiet ook belangrijk is op lagere termparatuur? Het zijn geen hele lange trajecten, max. rond 15m tot de laatste radiator.

Het lijkt me ook handig om een bepaalde kring af te kunnen sluiten.
Al kunnen we na de T-stukken ook kraantjes plaatsen om zo alles in 32mm / Henco meerlagenbuis te behouden.

De verdeler zou ik zo doen (weet niet of ik links mag plaatsen, van random sites geplukt):
https://www.toolstation.b...-met-afsluitkranen/p70749
+
https://www.verwarming-sh...ie-Messing-Plat-4/4M-3/4F
+
https://www.desco.be/nl-b...of-pers-henco?qpid=132092

Zo kunnen we van de verdeler naar 32 mm. En bij de stukken die 26mm zijn ga ik uiteraard van 3/4" buitendraad naar meerlagenbuis zonder verloop.

De 26mm buis heb ik reeds gekocht (50m met 10mm isolatie). De 32mm (Plan deze met 13mm isolatie te kopen) en koppelstukken moet ik nog kopen.

I.v.m. knieën, ik ga deze enkel gebruiken voor 2 90° bochten die in het zicht hangen in de garage. Daar kan ik moeilijk een 32mm kort genoeg buigen om er deftig uit te zien (toch snel 20cm buigradius). De rest van de bochten in de kruipruimte zijn in 1 stuk, daar heb ik plaats om langzame bochten te maken. Aftakking naar radiator is uiteraard wel een pers T-stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 18:49

cobo

I’m not make it, I create it

Ik zou de 32mm apart doen en dan deze inregelventiel https://www.heiz24.de/Cal...nceerklep-20-70lmin-Nieuw.

Maar als je goed wilt inregelen moet je de retour van de ring op de zelfde locatie laten uitkomen.

En voor de rest van je groepen zou ik z’n verdeler gebruiken https://www.heiz24.de/Vlo...uwe-verwarmingskringlopen