Tussenwand plaatsen in Slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:06

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Twee linkerhanden en een huis uit 1890. Het is niet altijd een goede combinatie, maar met Youtube en Tweakers kom ik er meestal wel. Vandaag is het tijd voor een scheidingswand die ik de slaapkamer wil zetten. Met als doel om een inloopkast te creëren in onze slaapkamer. Omdat het authentieke plafond niet wil beschadigen, is het wandje maar 240 hoog ipv tot het plafond.

Ik heb een paar vragen, waar ik hoop dat jullie mee kunnen helpen.

1) Opbouw: Ik heb nu een houtskelet neergezet a 270cm bij 240cm. In in eerste instantie wilde ik hier aan de kan van het bed 9mm OSB tegenaanzetter, en daarover gisplaten AK, en tot slot het geheel laten stucen. Ik vraag mij echter af of die OSB platen wellicht wat overdreven zijn; aangezien de enige dingen die ik aan de wand ga monteren, twee wand lampjes en twee zwevende nachtkastjes zijn. Misschien kan ik op de plaats van de nachtkastjes nog wat horizontale balkjes tussen de staanders zetten voor extra stevigheid.

Wat raden jullie aan?

2) Electra.

Ik wil graag ook electra in de muur. in totaal 6 stopcontacten en 2 schakelaars. Helaas zit het dichtstbijzijnde WCD aan de andere kant van de muur waar de scheidingswand komt. De muur is een draagmuur, dus ik voel er niet veel voor om over de volle 3 meter een horizontale sleuf te maken. Mijn idee is dan ook om de inbouw doos die ik nu heb te vervangen voor een opbouwdoos, en met een kabelgoot tegen of op de plint stroom naar de muur te brengen. Is dit een goede oplossing? Of stel ik mij aan en moet zo'n horizontale gleuf prima kunnen? Een andere oplossing zie ik niet echt, want ik zou niet weten hoe ik bij de centraaldoos moet komen zonde het plafond te slopen (Alleen via de vloer van de verdieping daarboven, maar dat is mij net iets te veel gedoe). Foto voor de duidelijkheid. En ja het is eentroep. Ik heb vandaag alles 10x van zijn plaats moeten halen om dat wandjes neer te zetten (ik ben geen gestructureerde klusser)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alI3mzTq_CuHtqGT-x2xK2YiNdI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xqyCgmegtC4knpIoC0mIYxPM.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33cdZAGRjIFXyoqx6h0ohtWev64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JETke4T3FXQI1iNUXsJ9rBR4.png?f=fotoalbum_large

Nu weet ik echt helemaal niks van electra, dus ook zeker niet hoe dit netjes hoort te lopen. Ik heb nu dit uitgetekend aan plekken waar holle wanddozen en flex pijpen moeten lopen. Het witte vierkantje linksonder is een stopcontact wat aan de andere kant van de muur moet zitten (voor de lichten van de kast). De twee stopcontacten daarnaast zijn voorde motoren van het bed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhpMTJO_Tx7WOVWzEjid9BkXo2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2krLB4pcffmUp47KDwFhJDR.png?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, kan dit zo? Of is er een veel handigere/betere wijze om dit aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19

orf

Niet heel toevallig op de overloop een stopcontact waar je de achterkant van door kunt boren naar de slaapkamer?

Je huis lijkt enorm op mijn huis. Bij mij zit er ruim 2cm stucwerk op de muren. Dan is het helemaal geen probleem om horizontaal een sleuf te maken en die weer dicht te smeren. Kun je uitvinden hoe dik de stuclaag bij jou is?

In zo’n stokkenwandje heb je veel vrijheid voor je elekta. Zoals je tekent kan prima.

Ik vind aan 2 kanten osb wel fijn. Dat geeft enorm veel stijfheid aan zo’n wandje en dat is fijn als het wandje niet bovenaan vast staat.

[ Voor 25% gewijzigd door orf op 10-08-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
orf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:26:
Niet heel toevallig op de overloop een stopcontact waar je de achterkant van door kunt boren naar de slaapkamer?

Je huis lijkt enorm op mijn huis. Bij mij zit er ruim 2cm stucwerk op de muren. Dan is het helemaal geen probleem om horizontaal een sleuf te maken en die weer dicht te smeren. Kun je uitvinden hoe dik de stuclaag bij jou is?
Overloop zit daar ook geen stroom helaas. Maar wel een goed punt over dat stucwerk, toen ik de slagpluggen voorboorde duurde het lang voordat ik in baksteen kwam. Ik kan wel eens even op de plek waar ik een stukje plint heb weggehaald geen testen. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:09
@Don Quijote
Je muurtje staat bijna helemaal vrij, dus ik zou zeker OSB erop schroeven om het muurtje stijf te maken. Het prijsverschil tussen 18mm of 9mm is vaak nihil, dus zou dan lekker voor 18mm gaan.

Wil je geld besparen, ipv stucen zou je ook prima renovlies erop kunnen plakken. Is makkelijk zelf aan te brengen en is na een mooie laag latex bijna niet van stuc te onderscheiden.

De elektra, je gaat erg weinig vermogen vragen, dus je zou prima met een normaal snoer je muurtje kunnen aansluiten vanaf de wcd.
Anders heb je nog de optie om het via een holle plint te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank voor de tips. Heb er 18mm plaat tegen aan geschroefd aan 1 kant. Maar het blijft redelijk wiebelig. Denk niet dat het met nog eens 18mm aan de andere kant is opgelost. Ik zit er nu aan te denken om aan de kant waar het open is, nog 60cm aan muurtje naar achter te laten lopen zodat de kast als het ware een inbouwkast wordt.

Is dat de beste wijze om het goed stabiel te krijgen of nog andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZKQznvSUmqXHuQIoZ_z4OmyRHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s06aJOBXLIsCUfpsJgM5krAu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-08 19:11
Don Quijote schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:58:
Dank voor de tips. Heb er 18mm plaat tegen aan geschroefd aan 1 kant. Maar het blijft redelijk wiebelig. Denk niet dat het met nog eens 18mm aan de andere kant is opgelost. Ik zit er nu aan te denken om aan de kant waar het open is, nog 60cm aan muurtje naar achter te laten lopen zodat de kast als het ware een inbouwkast wordt.

[Afbeelding]
Dat is de beste oplossing als je de wand niet aan de bovenkant kunt koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-08 19:50
Don Quijote schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:58:

Ik zou de platen liggend plaatsen. Je schroeven zitten nu op de rand van de platen en van de balken. Liggend kun je vol in de platen en balken schroeven. En gebruik veel meer schroeven dan je nu hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:35
creo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

Ik zou de platen liggend plaatsen. Je schroeven zitten nu op de rand van de platen en van de balken. Liggend kun je vol in de platen en balken schroeven. En gebruik veel meer schroeven dan je nu hebt gedaan.
Inderdaad je osb (hoewel dit underlayment lijkt) liggend (horizontaal) plaatsen, en daarna je gipsplaten staand (verticaal). Als je dan je houtskelet met slagpluggen aan de onderzijde en wandzijde vast hebt gemaakt, is het stug genoeg. Eventueel kun je ook nog wat dwarsbalken in het midden van je skelet doen (met een balkdikte verspringend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank allen. Ik had er nog niet veel schroeven in gedraaid omdat ik al dacht dat het mogelijk weer los moest. Ik zal ze horizontaal plaatsen en eens kijken wat dat doet. Wellicht doe ik het extra stukje wand toch nog, omdat het er ook wel mooi uit ziet. Twee vliegen in 1 klap.

Slagpluggen zitten alleen in de muur. de vloer is hout op hout en stro :').

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf

orf

Aan twee kanten platen maakt veel uit. Dan wordt het een torsiebox. Een boarddeur heeft ook maar twee laagjes hardboard met karton ertussen en een latten frame, maar is toch heel stijf. Bij dit soort vrij staande muurtjes ben ik altijd wel onder de indruk hoe stijf dit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:32
Ja, het grootste risico daarna is dat de muur in zijn geheel om gaat als er iemand tegenaan valt ofzo.

Een stuk dwars erop helpt daar zeker voor, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Don Quijote
Klopt het dat er aan de andere kant kasten tegenaan komen te staan?
Zo ja, probeer die dan ook vast te schroeven aan het muurtje. Op de hoogte van de schroeven kan je dan nog extra balken in het frame maken. Dan worden de kasten ook onderdeel van het geheel. Als je dan een stukje er dwars op maakt wordt het nog sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Don Quijote schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Overloop zit daar ook geen stroom helaas. Maar wel een goed punt over dat stucwerk, toen ik de slagpluggen voorboorde duurde het lang voordat ik in baksteen kwam. Ik kan wel eens even op de plek waar ik een stukje plint heb weggehaald geen testen. Dank!
Ik zou hier gewoon een kabelgootje toepassen. Kun je integreren in een plint. Hooguit vanuit de WCD uithakken naar de plint. Er komen 2 lampjes op en wat WCD's die hooguit een telefoonlader of zo gaan voeden.

Mooi plafond trouwens!

Ik zou ook overwegen om een trekschakelaar in het midden van je bed op te nemen in een hotelschakeling met die kroonluchter. Het is super om vanuit je bed het licht aan en uit te kunnen doen.

[ Voor 13% gewijzigd door evilution op 11-08-2025 20:57 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
chrisborst schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:36:
@Don Quijote
Klopt het dat er aan de andere kant kasten tegenaan komen te staan?
Zo ja, probeer die dan ook vast te schroeven aan het muurtje. Op de hoogte van de schroeven kan je dan nog extra balken in het frame maken. Dan worden de kasten ook onderdeel van het geheel. Als je dan een stukje er dwars op maakt wordt het nog sterker.
Ja slim. Authentieke Ikea Pax kasten. Met een ander frontje. Heel even nadenken hoe ik het precies ga doen. Want ik kan de kasten niet strak tegen de muur zetten in het huidige ontwerp omdat er nog een stekker en trafo achter moet aangesloten in WCD.
evilution schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:51:
[...]

Ik zou hier gewoon een kabelgootje toepassen. Kun je integreren in een plint. Hooguit vanuit de WCD uithakken naar de plint. Er komen 2 lampjes op en wat WCD's die hooguit een telefoonlader of zo gaan voeden.

Mooi plafond trouwens!
Een van de voordelen van een pand als dit :). Maar er komen ook een hoop nadelen bij kijken... (iemand al opgevallen hoe niet strak/waterpas de muren zijn... er lijkt wel een golfslag in te zitten).
Ik zou ook overwegen om een trekschakelaar in het midden van je bed op te nemen in een hotelschakeling met die kroonluchter. Het is super om vanuit je bed het licht aan en uit te kunnen doen.
Ik overzien niet helemaal hoe ik daar bij kan komen. De schakelaar zit nu net aan de andere kant van de deur.

De rode stip. En gelijk maar even het extra stukje wand wat ik er bij ga zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91XOsOEAehCLAEAIQXrP0BwS1Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2cPLdHyIaKYKvbQhmx3rM2Sx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Don Quijote schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:08:

Een van de voordelen van een pand als dit :). Maar er komen ook een hoop nadelen charmes bij kijken... (iemand al opgevallen hoe niet strak/waterpas de muren zijn... er lijkt wel een golfslag in te zitten).
FTFY. Ik woon zelf ook in een 100+ jaar woning. Alles is meet- en maatwerk.
Ik overzien niet helemaal hoe ik daar bij kan komen. De schakelaar zit nu net aan de andere kant van de deur.
Beetje de juiste draden trekken via centraaldoos naar waar nu de wcd zit. Of iets als Hue of zo.

[ Voor 21% gewijzigd door evilution op 11-08-2025 21:18 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
evilution schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

FTFY. Ik woon zelf ook in een 100+ jaar woning. Alles is meet- en maatwerk.
Haha ik zou niet anders willen hoor.

Nog on-topic. Omdat ik het wandje nog wil laten stucen, het beste maar stucplaat met ronde kant kopen? En gezien ik overal hout onder heb zal 9,5MM ook wel voldoen ipv 12,5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Don Quijote schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Nog on-topic. Omdat ik het wandje nog wil laten stucen, het beste maar stucplaat met ronde kant kopen? En gezien ik overal hout onder heb zal 9,5MM ook wel voldoen ipv 12,5?
Je hebt speciale stucplaten (grijs karton). Daar kan je direct overheen stucen zonder primer.
Maar ik zou nog eens overwegen om renovlies te gebruiken: https://www.hornbach.nl/c.../renovlies-behang/S22747/
Erg makkelijk om te doen, zelfs met 2 linker handen.

Je moet namelijk bedenken dat stucen van zo'n klein muurtje enorm duur gaat worden. Ze zullen vrolijk 1000 euro vragen, want ze zijn gewoon een halve dag bezig.

Je kan je pax-kast vastschroeven door een extra lat op de muur te schroeven, dan blijft er een mooie kier over. En de stroom kan je direct combineren met de rest van de stroompunten in de muur, wel zo makkelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 11-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
[...]

9,5 en 12,5 zijn even duur
Ik zou voor 12,5 gaan
Je kunt eventueel ook gipsplaten nemen en hiervan de naden zelf dichtsmeren en dan een dunne laag (1-2 mm) over de gehele plaat. Maar dat is wel even oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Bobmeister schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

9,5 en 12,5 zijn even duur
Ik zou voor 12,5 gaan
Je kunt eventueel ook gipsplaten nemen en hiervan de naden zelf dichtsmeren en dan een dunne laag (1-2 mm) over de gehele plaat. Maar dat is wel even oefenen.
Dan kan je beter enkel de naad en de schroeven dichtsmeren, beetje schuren en dan latex erover. Kan er netjes worden, helemaal als je nog een structuurtje in de latex zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
chrisborst schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:31:
[...]

Dan kan je beter enkel de naad en de schroeven dichtsmeren, beetje schuren en dan latex erover. Kan er netjes worden, helemaal als je nog een structuurtje in de latex zit.
Mijn ervaring is dat als je de hele plaat smeert met 1-2 mm finish je minder last hebt van strijklicht en geen enkele naad meer ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
[...]

Ik heb normale AK-platen 12,5mm gebruikt, en deze laten stucen. Ziet er heel strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

MarcoC schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Ik heb normale AK-platen 12,5mm gebruikt, en deze laten stucen. Ziet er heel strak uit.
Maar niet nodig als het gestuct wordt. Studplaten hoeven geen primer, AK platen wel. Voor de stevigheid hoeft het ook niet, want daar zorgt de OSB wel voor. stucplaten zijn ook nog eens veel handzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Vandaag mijn Electra materiaal binnen gekregen. Ik dacht slim te zijn en een malletje mee te bestellen. Nu zie ik alleen dat de mal het over 82mm gatenboor heeft. Terwijl mijn hollewanddozen 76mm zijn.

Ik dacht. “Dom. Je hebt de mal voor inbouwdozen besteld die zijn wel 82; bestel alsnog de goede.” Echter kan ik nergens een mal voor hollewanddozen vinden van ABB. Is deze stiekem toch universeel? Kan ik niet zoeken? Of bestaat het gewoon niet voor holle wand dozen?

-edit ja het is een beetje niveau help mijn man is klusser. Maar ik ga het wel afmaken 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoVYrruax578ZB5f0vfBFJCxATQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfBqHSYgKqbfmEGjvKy3qQtN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Don Quijote op 12-08-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Don Quijote schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:44:
Vandaag mijn Electra materiaal binnen gekregen. Ik dacht slim te zijn en een malletje mee te bestellen. Nu zie ik alleen dat de mal het over 82mm gatenboor heeft. Terwijl mijn hollewanddozen 76mm zijn.

Ik dacht. “Dom. Je hebt de mal voor inbouwdozen besteld die zijn wel 82; bestel alsnog de goede.” Echter kan ik nergens een mal voor hollewanddozen vinden van ABB. Is deze stiekem toch universeel? Kan ik niet zoeken? Of bestaat het gewoon niet voor holle wand dozen?

-edit ja het is een beetje niveau help mijn man is klusser. Maar ik ga het wel afmaken 😅[Afbeelding]
Volgens mij niet, maar zo moeilijk is het toch niet?
Horizontale lijn en om de 71mm een streepje. Dat is het midden van je doos, gaatje erin boren en daarna gatenzaag en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:34

Wuursj

want worst is al bezet

Idd, gewoon een (waterpas) lijntje zetten en boren maar. Werkt ook nog eens nauwkeuriger dan de mal (wat ook wel moet met holle wand dozen).

Voor wandjes gebruik het recept
- 12mm OSB met mes/groef: net wat strakker te bouwen dan 9mm en lichter dan 18mm.
- laagje 10mm rechte kant fermacell met de lijm-voeg methode. Veel robuuster dan normaal gips en gemakkelijker strak krijgen dan AK.
- beetje uniflott over de naden / affilmen net fill&finish.

Je hebt dan met relatief weinig moeite een wandje die tegen een stootje kan en de stucadoor kan je afzeggen.

[ Voor 60% gewijzigd door Wuursj op 12-08-2025 23:52 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-08 17:01
chrisborst schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Volgens mij niet, maar zo moeilijk is het toch niet?
Horizontale lijn en om de 71mm een streepje. Dat is het midden van je doos, gaatje erin boren en daarna gatenzaag en klaar.
Dit is hoe ik het heb gedaan, met een kleine toevoeging: Gatenzaag iets kleiner dan je wcd. Dus als de binnenmaat 74mm is een gatenzaag van 70mm gebruiken.

Als je ietsjes minder nauwkeurig bent heb je daardoor iets meer speling, terwijl je zat ruimte overhoud voor je inbouwmateriaal. Denk bijvoorbeeld als je 3 op een rij hebt (eg 2 stopcontact + 1 schakelaar), als je dat iets wilt draaien kan dat nog zonder dat je gat 'doorlekt' buiten je afdekrooster (ask me how I know :9).

Gaat er wel van uit dat je de doosjes er nog in krijgt. Bij mij kwam de gips ná het monteren van wcd.

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-08-2025 13:26 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:48
Don Quijote schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:30:
[...]

Heb je nog ruimte langs de vloer voor een plint?

https://www.plintenfabrie...asy/8105-linge/16-x-65-mm

Overzet, voorzet, holle plint, er is van alles mogelijk met .. een plint! Doe je daar de stroomdraad in.

Heb zolderkamer verbouwd en rondom netjes holle plinten gelegd, daarin inmiddels alle kabels weggewerkt. Ideaal.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Martijn.C.V schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Dit is hoe ik het heb gedaan, met een kleine toevoeging: Gatenzaag iets kleiner dan je wcd. Dus als de binnenmaat 74mm is een gatenzaag van 70mm gebruiken.

Als je ietsjes minder nauwkeurig bent heb je daardoor iets meer speling, terwijl je zat ruimte overhoud voor je inbouwmateriaal. Denk bijvoorbeeld als je 3 op een rij hebt (eg 2 stopcontact + 1 schakelaar), als je dat iets wilt draaien kan dat nog zonder dat je gat 'doorlekt' buiten je afdekrooster (ask me how I know :9).

Gaat er wel van uit dat je de doosjes er nog in krijgt. Bij mij kwam de gips ná het monteren van wcd.
Achterop de dozen van ABB staat keurig welke maten je moet aanhouden. Voor standaard hollewand, 74mm gatenzaag en dan 71mm onderlinge afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Achterop de dozen van ABB staat keurig welke maten je moet aanhouden. Voor standaard hollewand, 74mm gatenzaag en dan 71mm onderlinge afstand.
Gouden tip. Ik was al bijna met een 76mm boor in de weer…
Wuursj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:45:
Idd, gewoon een (waterpas) lijntje zetten en boren maar. Werkt ook nog eens nauwkeuriger dan de mal (wat ook wel moet met holle wand dozen).

Voor wandjes gebruik het recept
- 12mm OSB met mes/groef: net wat strakker te bouwen dan 9mm en lichter dan 18mm.
- laagje 10mm rechte kant fermacell met de lijm-voeg methode. Veel robuuster dan normaal gips en gemakkelijker strak krijgen dan AK.
- beetje uniflott over de naden / affilmen net fill&finish.

Je hebt dan met relatief weinig moeite een wandje die tegen een stootje kan en de stucadoor kan je afzeggen.
Kan je zo’n fermacell plaat ook zo makkelijk op lengte krijgen als een gipsplaat? Ik heb geen zaag materiaal thuis, dus wel gecharmeerd van het idee dat een gipsplaat gewoon met een breekmes op maat te krijgen is

—-
Het stukje wand wat naar achter loopt zit er nu ook. Boven en beneden. Daar ook nog 1,8mm tegenaangezet en nu staat het als een huis. Ik denk er aan om achter de kasten geen hout meer te plaatsen maar gewoon gips/fermacell. Voor de stevigheid hoeft het niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1J80d7Vg22qT_Mse2cQfsZZLUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYTlgVYr1aTmyVb5BpmEJxQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Don Quijote op 13-08-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:34

Wuursj

want worst is al bezet

Don Quijote schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

[...]

Kan je zo’n fermacell plaat ook zo makkelijk op lengte krijgen als een gipsplaat? Ik heb geen zaag materiaal thuis, dus wel gecharmeerd van het idee dat een gipsplaat gewoon met een breekmes op maat te krijgen is.
Het schijnt te kunnen maar dan hou je de rafelrandje. Dat is niet handig met de lijm-voeg methode dus gebruik ik de invalzaag.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Don Quijote schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

[...]

Kan je zo’n fermacell plaat ook zo makkelijk op lengte krijgen als een gipsplaat? Ik heb geen zaag materiaal thuis, dus wel gecharmeerd van het idee dat een gipsplaat gewoon met een breekmes op maat te krijgen is

—-
Het stukje wand wat naar achter loopt zit er nu ook. Boven en beneden. Daar ook nog 1,8mm tegenaangezet en nu staat het als een huis. Ik denk er aan om achter de kasten geen hout meer te plaatsen maar gewoon gips/fermacell. Voor de stevigheid hoeft het niet meer.
[Afbeelding]
Als je vaker dit soort klussen hebt kan het het waard zijn te investeren in een kleine cirkelzaag.

Ziet er netjes uit trouwens.

Pagina: 1