Advies gevraagd (Nieuwbouw)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Ik ben net in een nieuwbouwwoning getrokken en mag het thuisnetwerk gaan aanleggen.

Alle kamers (begane grond, 1e verdieping en zolder) zijn voorzien van een loze leiding (Woonkamer heeft een voorgepatchde poort en de slaapkamer ook).

Mijn idee: Router in de meterkast en via de loze leidingen CAT6 kabels trekken en deze vervolgens aansluiten aan de TP-Link Deco X50's óf Asus ZenWifi Mini CD6's. Deze vervolgens instellen als AP.

Volgens mij kan ik zo de Deco's ook gebruiken om een directe bekabelde verbinding te maken met mijn pc/ps5 alsmede om een goed wifi signaal te ontvangen.

Is dit voldoende of mis ik iets? Graag jullie tips en ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:14
Mbt tot je kabel:

Als je toch een nieuwe netwerkkabel moet trekken, waarom kies je er dan niet voor om meteen cat6a te trekken?

Mbt accespoints:

Mocht je ap meerdere poorten hebben, dan kan je op die manier zeker een bekabelde verbinding maken voor je pc/ps5.

Off topic:

Net als jij ben ik bezig met mijn netwerk in een nieuwbouwwoning. Omdat ik ook een slimme deurbel en camera's wil, en niet veel verschillende merken wil hebben, ben ik nu aan het kijken naar producten van Ubiquiti. Mocht je dit ook ( in de toekomst) willen, dan kan ik een lijstje sturen met de producten die je nodig hebt om een Ubiquiti netwerk op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
kaassouflé schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:44:
Mbt tot je kabel:

Als je toch een nieuwe netwerkkabel moet trekken, waarom kies je er dan niet voor om meteen cat6a te trekken?
Ik was in de veronderstelling dat een cat6 eigenlijk voldoende zou zijn, maar je hebt wel een punt. Wellicht met het oog op de toekomst kan ik beter een cat6a trekken. Volgens mij scheelt het qua wandcontactdozen ook nauwelijks. Wel nog even opzoek naar goede toolless connectoren :P
Mbt accespoints:

Mocht je ap meerdere poorten hebben, dan kan je op die manier zeker een bekabelde verbinding maken voor je pc/ps5.
Check, fijn om te horen dat ik m'n research enigszins goed heb gedaan.
Off topic:

Net als jij ben ik bezig met mijn netwerk in een nieuwbouwwoning. Omdat ik ook een slimme deurbel en camera's wil, en niet veel verschillende merken wil hebben, ben ik nu aan het kijken naar producten van Ubiquiti. Mocht je dit ook ( in de toekomst) willen, dan kan ik een lijstje sturen met de producten die je nodig hebt om een Ubiquiti netwerk op te stellen.
Graag! Heb wel nu 2x een Eufy S330 camera + een Eufy deurbel aangeschaft maar kan de rest zeker o.b.v. Ubiquiti inregelen. Had wel gelezen dat Ubiquiti wel het nodige configureerwerk vereist, klopt dit nog of is het redelijk plug&play zoals TPLink en Asus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 15:43
Had wel gelezen dat Ubiquiti wel het nodige configureerwerk vereist, klopt dit nog of is het redelijk plug&play zoals TPLink en Asus?
Zover mijn ervaring met Ubiquiti gaat, is het allemaal vrij plug & play. Er is wel wat configuratiewerk nodig, vooral als een router van hun gebruikt (zoals de Cloud Gateway Ultra) en daarachter de TV-box van o.a. KPN hebt staan. Hier zijn wel geautomatiseerde scripts voor om dit standaard te laten werken. Zie hiervoor https://github.com/fabianishere/udm-iptv.

De AP's an sich zijn met de app heel makkelijk in te stellen, en zijn praktisch plug en play.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:28
Cat6A voegt voor een thuissituatie niets toe tenzij je kabellengtes groter dan 55m hebt, dan haal je daar geen 10Gbps meer, 1Gbps haal je gewoon tot 100m kabel lengtes.

Cat6a is ook nog eens meestal afgeschermd wat niets toevoegt en alleen maar potentiële aarding problemen oplevert en de kabel ook nog eens dikker en dus lastiger te verwerken maakt.

Advies:
Gebruik Cat6 U/UTP met stugge aders awg24 en full koper.
Monteer in de meterkast af op een patchpaneel en in de ruimtes op een wcd, ga nooit prutsen met RJ45's aanknijpen.
Als je toch een RJ45 nodig hebt voor bijvoorbeeld een wifi AP die op de doos gemonteerd wordt gebruik dan de toolless versie met ingebouwde lsa connector.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:27:
Cat6A voegt voor een thuissituatie niets toe tenzij je kabellengtes groter dan 55m hebt, dan haal je daar geen 10Gbps meer, 1Gbps haal je gewoon tot 100m kabel lengtes.

Cat6a is ook nog eens meestal afgeschermd wat niets toevoegt en alleen maar potentiële aarding problemen oplevert en de kabel ook nog eens dikker en dus lastiger te verwerken maakt.

Advies:
Monteer in de meterkast af op een patchpaneel en in de ruimtes op een wcd, ga nooit prutsen met RJ45's aanknijpen.
Als je toch een RJ45 nodig hebt voor bijvoorbeeld een wifi AP die op de doos gemonteerd wordt gebruik dan de toolless versie met ingebouwde lsa connector.
Dank voor je advies!

Over het patchpaneel had ik nog niet nagedacht. Dacht dat het simpelste zou zijn om alles direct op de router te monteren.

Heb je een aanrader voor de toolless connectoren? Zie door de bomen het bos niet meer :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouflé
mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat een cat6 eigenlijk voldoende zou zijn, maar je hebt wel een punt. Wellicht met het oog op de toekomst kan ik beter een cat6a trekken. Volgens mij scheelt het qua wandcontactdozen ook nauwelijks. Wel nog even opzoek naar goede toolless connectoren :P

[...]

Check, fijn om te horen dat ik m'n research enigszins goed heb gedaan.

[...]

Graag! Heb wel nu 2x een Eufy S330 camera + een Eufy deurbel aangeschaft maar kan de rest zeker o.b.v. Ubiquiti inregelen. Had wel gelezen dat Ubiquiti wel het nodige configureerwerk vereist, klopt dit nog of is het redelijk plug&play zoals TPLink en Asus?
Hierbij mijn toekomstige setup van een unifi netwerk:

Router:

- Cloud gateway fiber
- Floating Mount 17 cm
- M.2 SSD Tray
- 10G Direct Attach Cable 2x

Switches:

- Switch Flex 2.5G PoE
- Switch Flex 2.5G

Accespoints:

- Access Point U7 Lite 2x

Camera's:

- G4 Doorbell Pro
- Camera G6 Bullet 2x
- Camera Compact Junction Box 2x

Ik moet het allemaal nog aanschaffen, omdat ons nieuwbouwwoning nog niet klaar is. Maar dit gaat wel mijn setup worden. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Dank voor je advies!

Over het patchpaneel had ik nog niet nagedacht. Dacht dat het simpelste zou zijn om alles direct op de router te monteren.

Heb je een aanrader voor de toolless connectoren? Zie door de bomen het bos niet meer :|
Maakt niet zoveel uit.
Deze is prima bijvoorbeeld
https://www.onlinekabelsh...ctor-met-netwerkplug.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:37
mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Dank voor je advies!

Deze toolless keystone heb ik gebruikt. Het super makkelijk UTP kabel te monteren.
https://www.elektrobode.n...utp-6-toolless-r280mod834

Patchkastje heb ik Attema ICT patchkast 1881 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
plizz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Deze toolless keystone heb ik gebruikt. Het super makkelijk UTP kabel te monteren.

Dank! Is die keystone ook makkelijk op een wcd te monteren?

Ik neem aan dat zo'n patchpaneel ook wel volstaat:
Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Linkje
Geen idee.
Ik heb die keystones gebruikt i.c.m. Attema patchkast. Voor wall-outlet heb ik RUTENBECK Netwerkelement ENKEL CAT.6A gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
plizz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Wat een geweldig idee van dat patchkastje! Kun je die keystones gewoon in dat lege kastje klikken of heb je nog wat meer ervoor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:18
Ben(V) schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:27:

Advies:
Ik heb exact dit 8 jaar geleden ook gedaan bij onze nieuwbouwwoning en werkt nog steeds feilloos. Volgens mij heb ik toen een LSA tangetje gebruikt om alles aan te sluiten, wat ook echt een fluitje van een cent was. Meeste werk was nog de CAT6 kabel door de (langste) buis naar zolder trekken, door wat bochten ging dit moeizaam, maar uiteindelijk gelukt. Ik zou daarom zeker niet voor dikkere kabels gaan.

Patchkastje in de meterkast. Daarop stugge netwerkkabels aangesloten en door de diverse loze leidingen naar de kamers getrokken. Daar aangesloten op een keystone en die in een daarvoor geschikte wandcontactdoos gedaan. Vanuit daar met een kant en klare UTP kabel naar het betreffende apparaat.

De stugge kabels in de meterkast ook met klemmen vastgezet zodat het er ook nog eens netjes uit ziet allemaal :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
Denman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Ik heb exact dit 8 jaar geleden ook gedaan bij onze nieuwbouwwoning en werkt nog steeds feilloos. Volgens mij heb ik toen een LSA tangetje gebruikt om alles aan te sluiten, wat ook echt een fluitje van een cent was. Meeste werk was nog de CAT6 kabel door de (langste) buis naar zolder trekken, door wat bochten ging dit moeizaam, maar uiteindelijk gelukt. Ik zou daarom zeker niet voor dikkere kabels gaan.

Patchkastje in de meterkast. Daarop stugge netwerkkabels aangesloten en door de diverse loze leidingen naar de kamers getrokken. Daar aangesloten op een keystone en die in een daarvoor geschikte wandcontactdoos gedaan. Vanuit daar met een kant en klare UTP kabel naar het betreffende apparaat.

De stugge kabels in de meterkast ook met klemmen vastgezet zodat het er ook nog eens netjes uit ziet allemaal :)
Maakt het in principe nog uit of je de kabel aansluit op een keystone en die in een WCD plaatst, of dat je de kabel direct op een LSA WCD aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:57

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Heb je geen homebase 3? Dat zou het een stuk eenvoudiger maken mbt netwerk.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
kaassouflé schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Wat een geweldig idee van dat patchkastje! Kun je die keystones gewoon in dat lege kastje klikken of heb je nog wat meer ervoor nodig?
Je hebt wel adapter plaatje nodig.
Attema AT1977 - adapter cl 19,4mm met labelvenster
Attema AT1976 - adapter c type 19,4mm zonder labelvenster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
Zondagskindje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Heb je geen homebase 3? Dat zou het een stuk eenvoudiger maken mbt netwerk.
Als het goed is zit er een homebase 3 in het pakket, heb echter nog niks aangesloten omdat ik ook nog geen internet heb afgesloten.

Hoe zou dit het een stuk eenvoudiger maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:57

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Als het goed is zit er een homebase 3 in het pakket, heb echter nog niks aangesloten omdat ik ook nog geen internet heb afgesloten.

Hoe zou dit het een stuk eenvoudiger maken?
Omdat de homebase een eigen netwerk met de camera's maakt

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
Zondagskindje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Omdat de homebase een eigen netwerk met de camera's maakt
Klopt, echter ben ik juist bezig om een "thuis"netwerk op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
mehmet_078 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Linkje
Maakt geen verschil of je een keystone in een wcd raam plaatst of een vaste wcd, kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
Heb nu dit ingetekend, klopt dit een beetje of zouden jullie het anders doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dEdNy4VBRDF1Mzd9C_-_rMKpwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8kdN3wewDb5xz9rIEaLIuWw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
De meeste routers hebben vier poorten, dan is die switch overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44
Ik zou die switch er wel tussen laten
Provider switches zijn vaak niet ieee1905.1 compatible (geen idee waarom) waardoor be deco stuk gaat. Met switch ertussr. Los je dat op

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 12-08-2025 20:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ook andere switches kunnen daar last van hebben.
Misschien gewoon geen mesh set kopen maar losse AP's aangezien die functionaliteit hier overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:59:
Ook andere switches kunnen daar last van hebben.
Misschien gewoon geen mesh set kopen maar losse AP's aangezien die functionaliteit hier overbodig is.
Ik was sowieso van plan om de mesh set in AP modus te laten draaien. Voorkeur voor mesh kit was in eerste instantie de prijs. Voor 199eu heb ik 3x een Deco X60. Terwijl 3x een AP ongeveer 250eu is. En vaak zit er op een AP maar 1 ethernet poort, zou juist graag een utp kabel willen doortrekken naar mijn devices.

• mehmet_078
  • Nu online
Hoi Tweakers,

Heb een bestellijstje gemaakt en zou graag nog een laatste check willen vanuit jullie of dit klopt, of dat ik nog iets mis.
  1. CAT6 Kabel 50M CU-Kern van https://www.allekabels.nl...rkkabel-per-rol-50-m.html
  2. 8 poorts CAT 6 patch paneel van https://www.allekabels.nl...8-poorts-patchpaneel.html
  3. 5 port gigabit switch TP Link LS1005G
  4. CAT 6 LSA WCD van https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html
Nu twijfel ik toch over welke mesh set ik moet nemen, ik dacht aan: https://www.coolblue.nl/p...link-deco-x60-3-pack.html om deze vervolgens via onderstaand diagram aan te sluiten en in AP modus te zetten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlWRux07nT7-C-UvxXZ0uq1765E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfTFbofNlcVkcrjbMybms0Nb.png?f=fotoalbum_large

Echter lees ik wat gemixte reviews erover.

Netwerk zal voor nu 1gbit ODIDO worden. Ik denk dat ik met deze setup een redelijk wifi bereik/snelheid overal in huis zal hebben. Mijn pc etc zal ik bedraad aansluiten op de deco's.

Dank alvast!
Pagina: 1