wat te doen met schoorsteen/rookkanaal na verwijderen kachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr1de
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:15
Beste lezers,

Ik ben van plan mijn houtkachel te verwijderen en een alternatief (elektrisch/bio-ethanol oid) te plaatsen.
Nou vraag ik mij af wat ik het beste kan doen met het rookkanaal en de schoorsteen (die dan geen functie meer heeft).

Het simpelst lijkt mij om hem dicht te maken. Maar ik twijfel of dit het beste van boven of onder (of beiden) kan. En mijn tweede vraag is: waarmee kan ik dit het beste doen? Mn. om condensvorming en een warmtelek tegen te gaan.

De bitumen zijn redelijk recent (3j terug) vervangen, anders had ik de schoorsteen helemaal weg laten halen.

Zie onderstaande afbeeldingen voor de schoorsteen en houtkachel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiVxN-8PcwGkJaJs4duOlu4Y45c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQiPopN36ORgMekjIEXmFjNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moaKlLf7xPrIH2K8weOnYHr1ZDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5FVN6sd1YLx025oJnD1VpG1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:33
Beste is hem bovenin weg te laten halen.
Anders hem bovenin dicht te metselen, anders hou je een koudebrug over. (Nu nog steeds als je niet isoleert)

Weet je zeker dat je geen houtkachel terug wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
99ruud99 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:50:
Beste is hem bovenin weg te laten halen.
Anders hem bovenin dicht te metselen, anders hou je een koudebrug over. (Nu nog steeds als je niet isoleert)

Weet je zeker dat je geen houtkachel terug wilt?
Houtkachels zijn over 5 jaar ongeveer verboden hier. Dus heb geen keuze helaas.

Als ik hem bovenin dicht metsel, kan ik dan het beste ook nog iets van isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Koop gelijk wat drain clips voor die panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Het eenvoudigste is alles laten zitten en boven en beneden afdichten tegen tocht en vogels.
Het mooiste is de hele schoorsteen weghalen zodat je geen schaduw hebt op je zonnepanelen.

Je kunt ook de bestaande schoorsteendoorvoer (gaten in plafonds en dak) later mogelijk gebruiken voor actieve balansventilatie of extra bekabeling. Weinig huizen hebben een mogelijk om extra iets aan te leggen zonder door vloeren heen te moeten boren, en dan is een oude schoorsteen wel handig. (Natuurlijk dient het eerst flink gereinigd of extra buizen in aangebracht te worden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39

BCC

Mijn aannemer wou mijne niet dichtmetselen omdat “zo’n oude schoorsteen moet kunnen drogen, anders vriest hij over een paar jaar kapot”.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
Wolly schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:46:
Koop gelijk wat drain clips voor die panelen.
Zal er ff naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
BCC schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:49:
Mijn aannemer wou mijne niet dichtmetselen omdat “zo’n oude schoorsteen moet kunnen drogen, anders vriest hij over een paar jaar kapot”.
Oke, dat staat dan enigszins haaks op het advies van anderen hier. Wat zeggen anderen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Houtkachel over 5 jaar verboden, maar geldt dat ook voor een pelletkachel of een andere vorm van straalwarmte waarbij wel enige afvoer van extra warmte en lucht wenselijk is?

Bij de meeste vormen van verbranding is het toch wel fijn als je een afzuiging hebt.

Vwb dichtmaken; als je 'm netjes tot onder het dak weghaalt en dat stukje dak doorlegt dan is er niks aan de hand. Kans op lekkages als ze daar een stukje dakleer aansluiten maar daar weet een dakdekker wel raad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04:29
Wat gebruikelijk is is om de aangesmeerde specie eraf te tikken watervast multiplex plaat erop met zinken lijstje erom heen.En daar bitumen op branden..In vaktermen een petje.
Beste is om de koudeval van het dak te halen . Let op soms zit er een dakbalk in verankerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:24
In sommige gemeenten krijg je subsidie als je hem eraf sloopt.
Ik zou hem eraf slopen tot onder het dakbeschot. Isoleren en dichtplakken. Ben je er vanaf, geen kans op lekkages meer. En als je beneden een keer gaat verbouwen kun je rustig het rookkanaal wegslopen zonder de schoorsteen te moeten ondersteunen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is een negatief gezondheideffect. Voor jezelf, alle medebewoners en de buurt in de wijde omtrek is het beter.

Als je op vloeibaar/gas brandstof gaat stoken heb je rookgasafvoer nodig. Dat valt af te raden.

Je kan de woning best gaan isoleren (met subsidie) en dan overschakelen op een warmtepomp. Isoleren is de belangrijkste stap. Vaak zijn huizen met een houtkachel tochtig. Daar haalt de oude kachel vaak zuurstof vandaan.

Isoleren dus. Glaswol is een optie, wel helemaal afdichten, dat spul wil je niet binnen krijgen of aanraken. (Let op asbest en andere schadelijke stoffen in de oude afvoer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
Oon schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:00:
Houtkachel over 5 jaar verboden, maar geldt dat ook voor een pelletkachel of een andere vorm van straalwarmte waarbij wel enige afvoer van extra warmte en lucht wenselijk is?

Bij de meeste vormen van verbranding is het toch wel fijn als je een afzuiging hebt.

Vwb dichtmaken; als je 'm netjes tot onder het dak weghaalt en dat stukje dak doorlegt dan is er niks aan de hand. Kans op lekkages als ze daar een stukje dakleer aansluiten maar daar weet een dakdekker wel raad mee.
Geldt ook voor een pallet kachel of andere houtgestookte alternatieven. En ik snap dat de schoorsteen helemaal weghalen het beste is. Maar dat wordt ook de duurste oplossing. Dat zou ik dan liever doen als het bitumen toch vervangen moet worden (over 15 jaar +/-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
Mjier schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:08:
In sommige gemeenten krijg je subsidie als je hem eraf sloopt.
Ik zou hem eraf slopen tot onder het dakbeschot. Isoleren en dichtplakken. Ben je er vanaf, geen kans op lekkages meer. En als je beneden een keer gaat verbouwen kun je rustig het rookkanaal wegslopen zonder de schoorsteen te moeten ondersteunen.
Heb ik uitgelopen. Helaas hier geen subsidie voor het verwijderen van de schoorsteen. Wel voor het onbruikbaar maken van de kachel en rookkanaal, maar het verwijderen van de schoorsteen valt daar helaas niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
weghakken tot net onder je dakbeschot, plaatje pir in het gat en een dakdekker vragen om dat hoekje dicht te branden. dat is de beste oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
mrmrmr schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:10:
Er is een negatief gezondheideffect. Voor jezelf, alle medebewoners en de buurt in de wijde omtrek is het beter.

Als je op vloeibaar/gas brandstof gaat stoken heb je rookgasafvoer nodig. Dat valt af te raden.

Je kan de woning best gaan isoleren (met subsidie) en dan overschakelen op een warmtepomp. Isoleren is de belangrijkste stap. Vaak zijn huizen met een houtkachel tochtig. Daar haalt de oude kachel vaak zuurstof vandaan.

Isoleren dus. Glaswol is een optie, wel helemaal afdichten, dat spul wil je niet binnen krijgen of aanraken. (Let op asbest en andere schadelijke stoffen in de oude afvoer.)
Isolatie in het huis is verder op orde (kan uiteraard altijd beter, maar dak/vloer/muur/glas zijn gedaan). Een warmtepomp staat in de toekomst op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
No Hands schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:38:
weghakken tot net onder je dakbeschot, plaatje pir in het gat en een dakdekker vragen om dat hoekje dicht te branden. dat is de beste oplossing.
Dat begrijp ik! Ik hoop alleen dat ik dat kan doen als er ook weer verder onderhoud aan het dak nodig is. Maar ik kan sowieso even een offerte opvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tr1de schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Dat begrijp ik! Ik hoop alleen dat ik dat kan doen als er ook weer verder onderhoud aan het dak nodig is. Maar ik kan sowieso even een offerte opvragen :)
als je bitumen drie jaar terug vervangen is duurt het wel weer 20 jaar voor je er wat mee moet, zolang wil je niet wachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
No Hands schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

als je bitumen drie jaar terug vervangen is duurt het wel weer 20 jaar voor je er wat mee moet, zolang wil je niet wachten toch?
Hangt van de voor/nadelen af. Als ik de schoorsteen nu van boven dicht kan maken en dat houdt het 20 jaar, dan is dat een prima oplossing m.i. Maar als dat grote nadelen heeft, dan niet.

Wat is het nadeel als ik de ingang van het kanaal dichtmaak en de schoorsteen verder in tact laat? In principe heb ik dan toch de zelfde situatie als ik nu heb, maar ipv een (dichte) kachel een plaat oid die het afdicht? Of kijk ik hier te simpel naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Tr1de schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Hangt van de voor/nadelen af. Als ik de schoorsteen nu van boven dicht kan maken en dat houdt het 20 jaar, dan is dat een prima oplossing m.i. Maar als dat grote nadelen heeft, dan niet.

Wat is het nadeel als ik de ingang van het kanaal dichtmaak en de schoorsteen verder in tact laat? In principe heb ik dan toch de zelfde situatie als ik nu heb, maar ipv een (dichte) kachel een plaat oid die het afdicht? Of kijk ik hier te simpel naar?
die stenen kolom is de grootste koudebrug die je kan bedenken. Die wordt in de winter stervenskoud en die kou komt via het steen zo je huis in.
Als dat gewoon wordt weggewerkt zoals ik eerder omschreef dan is dat natuurlijk 20 jaar lang probleemvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
No Hands schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

die stenen kolom is de grootste koudebrug die je kan bedenken. Die wordt in de winter stervenskoud en die kou komt via het steen zo je huis in.
Als dat gewoon wordt weggewerkt zoals ik eerder omschreef dan is dat natuurlijk 20 jaar lang probleemvrij.
Helder, ik ga wat offertes opvragen en eens kijken hoe duur dit grapje wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:46

odan

The dark side is within all!

Tr1de schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Geldt ook voor een pallet kachel of andere houtgestookte alternatieven. En ik snap dat de schoorsteen helemaal weghalen het beste is. Maar dat wordt ook de duurste oplossing. Dat zou ik dan liever doen als het bitumen toch vervangen moet worden (over 15 jaar +/-)
Ik weet dat utrecht vanaf 2030 een houtstook verbod wil/gaat invoeren. maar dat heeft geen effect op pelletkachels.

Dus weet je zeker dat je info correct is?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:52
Ik kan je aanraden om bij bio ethanol zeker nog een schoorsteen te gebruiken, ook al heb je zo'n klein brandertje.
Je luchtkwaliteit keldert aanzienlijk wanneer je een bio ethanol haardje aanzet in huis. :X

Die dingen zijn leuk voor bijvoorbeeld een overkapping (zonder ramen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
FabianGTI schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:04:
Ik kan je aanraden om bij bio ethanol zeker nog een schoorsteen te gebruiken, ook al heb je zo'n klein brandertje.
Je luchtkwaliteit keldert aanzienlijk wanneer je een bio ethanol haardje aanzet in huis. :X

Die dingen zijn leuk voor bijvoorbeeld een overkapping (zonder ramen).
Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
odan schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Ik weet dat utrecht vanaf 2030 een houtstook verbod wil/gaat invoeren. maar dat heeft geen effect op pelletkachels.

Goed punt. Pelletkachels kan ik niet zo expliciet vinden in het komende verbod. Ik zal daar nog eens extra naar kijken. Wat we ervoor terug willen is voornamelijk ter sfeer/decoratie, aangezien we vloerverwarming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:14
Hier ook nog een schoorsteen aansluiting in huis.
Ik heb mijn vektor airco uitgang er op aangesloten.
Enkele unit.
De lucht ingang haalt de lucht uit de kamer.
Huurhuis, mocht geen gaten boren.
Ideale oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr1de
De eerste offerte voor de hele klus binnen: €2400.
Dat vind ik iets veel van het goede. Heb nog een tweede uitstaan en ook de vraag wat het kost als ik de schoorsteen zelf sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
odan schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Utrecht kan van alles willen. Feit is dat een eerste levensbehoefte (verwarming) niet zomaar verboden kan worden. Zeker niet achter de voordeur van een particulier.

Let op ik zeg hiermee niet of houtstook wel of niet wenselijk is. Dat is een andere discussie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1