Kan ik aircobuis aansluiten op luchtcirculatie schacht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 12:08
Mijn vraag
Ik heb een luchtcirculatie schacht en die lijkt op deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKI3qpksCQgkfz7taZz0ZjHNgOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQd1exIaDMgBjaFF0iRTIJmb.jpg?f=fotoalbum_large

En die kan met de knop aangezet worden zodat de lucht circuleert naar buiten, geplaatst in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJlwy8I5k_NazRiRULSl8nF6i00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NToE5eS4AUl7hacPqzYi7sn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA1G4d4-5ZzyE48WnGUry2Ko4hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gN9tMFsMDpkPxqF9oNEqH1AV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik ook nog een mobiele airco unit en het idee was om de warmte afvoerbuis aan te sluiten op de schacht zodat de warmte naar buiten afgevoerd wordt.

Maar nu roeg ik mij af of dit verstandig met die electra in de schacht. Ik heb geen verstand van electriciteit/warmte maar ik dacht laat ik het eens navragen aan mensen die er wel verstand van hebben voordat er gekeken dingen gebeuren hier in huis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou meer vrezen voor condens (en kortsluiting daardoor) dan voor warmte. Maar bovenal is het geen vrije doorvoer. Nog even los van de vraag hoe je de afvoerslang op die doorvoerbuis gaat aansluiten, ga je in die buis een overdruk maken van heb ik jou daar.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05:24
Maak van waterdicht triplex een plaat groot genoeg voor een raamkozijn.Met een gat erin voor de afvoerslang.
Desnoods een plaat pir op het triplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:56
Klinkt mij alsjeblieft een goed plan @bleepie. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de raamafdichtingen. De airco zal waarschijnlijk wel wat meer moeite hebben om de warme lucht kwijt te raken door de afvoerbuis. Laat vooral weten hoe het bevalt.
Ik denk dat je er weinig condensproblemen op zullen treden. Er is toch een opvangbak voor condenswater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29
@bleepie Als de schacht echt zo kort is als op het plaatje dan verwacht ik weinig problemen. Ik zou wel de ventilator unit aan de binnenkant eruit halen dan heb je een vrije doorgang. Aan de buitenkant zit alleen een lamellenrooster verwacht ik. Als de ventilator unit eruit is met een mof de buis aansluiten en dan moet dat prima lukken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:40
Kanoet schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
Er is toch een opvangbak voor condenswater?
Dit is alleen voor de ontvochtigingsstand meestal. Anders raakt de airco zijn vocht gewoon kwijt via de uitlaat. (Wat dus best vochtige lucht is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dehardstyler schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:59:
[...]

Dit is alleen voor de ontvochtigingsstand meestal. Anders raakt de airco zijn vocht gewoon kwijt via de uitlaat. (Wat dus best vochtige lucht is)
Maar die lucht is warm, tegen heet aan. Dat gaat echt nergens condenseren in zo'n kleine schacht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
De buis is denk ik inderdaad zoals in het eerste plaatje zo'n 30 centimeter ofzo? Door de muur en direct naar buiten. Aan de buitenkant zit inderdaad zo'n lamellenrooster. Als ik de knop op ON zet op stand II dan hoor/voel je echt dat de lucht van binnen naar buiten gezogen wordt. Daarom was mijn idee om dat ding dan ook op die stand te zetten en de airco buis daar weer op aan te sluiten. De warmte lucht moet dan hooguit 60 centimeter afleggen om naar buiten afgevoerd te worden. Maar op zich zou ik ook die ventilator eruit kunnen halen aan de binnenkant en dan gewoon de lucht direct naar buiten laten afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Ik zou hem eruit halen.
Die ventilator is geschikt tot max. 40 graden. De lucht uit de airco is zo'n 60-70 graden. Die ventilator raakt dus oververhit en heeft daarnaast ook niet voldoende capaciteit voor de aircoflow.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
Heb de ventilator eruit gehaald, kwam ik tot de conclusie dat er halverwege de buis nog een soort van ventilator in zit die vast aan de buis zit. Enige optie om dat eruit te krijgen is om de hele buis eruit te halen, en dat was ik dan weer niet van plan. Dan maar iets anders bedenken. Bedankt voor de input allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 11:30
lijkt me een goed plan want je hebt geen ventilator maar een (decentrale) warmteterugwin unit. Er zit dus ook nog een soort warmtewisselaar in. Zonde als je de boel sloopt door het er verkeerd uit te halen of te veel warmte doorheen te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 17:25
Die warmtewisselaar zou je er wel uit moeten kunnen trekken.
Immers moet je hem ook jaarlijks reinigen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1