Beter beeldscherm zelfde fysieke afmetingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segert
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-08 22:16
Hallo Beste mensen

Ik zoek een beeldscherm die de zelfde fysieke afmetingen heeft dan mijn huidige beeldscherm. Maar die beter is in beeldkwaliteit. De afmeting is volgens mij 24 inch. Ik heb dit beeldscherm nu: uitvoering: Acer K242HQL (UM.UX6EE.B05) Zwart . Ik weet een beetje van computers. Maar totaal niks van beeldschermen.

Mijn huidige beeldscherm heb ik in 2016 gekocht. Dus ongeveer 9 jaar oud nu. Ik merk nu vaak dat hij wel eens knippert en een paar andere visuele bugs. Zoals bij YouTube waar er spontaan een lijn in het midden is die zich dan hersteld snel. Dit heb ik nu met mijn oude en nieuwe computer gehad. Dus weet vrijwel zeker dat dit aan het beeldscherm ligt. Hij is nog wel bruikbaar. Maar wil hem graag upgraden.

Mijn budget weet ik nog niet. Ik heb wel genoeg om ervoor uit te geven. 400 max? Hoeft niet de duurste te zijn. Kwaliteit is belangrijk. Het ding is ik weet niet zo goed waar ik naar zoek. Want ik heb een 4070 TI. Ik wil een beeldscherm die daar goed gebruik van kan maken. Maar ik wil niet een fysiek groter beeldscherm dan ik al heb. Omdat ik niet te veel met mijn hoofd wil draaien. De Acer beeldscherm die ik nu heb ik 24 inch heb ik begrepen.

Geen specifieke merk voorkeuren. Maar ik hoef niet per se het duurste merk. Het gaat er voor mij om dat het goed werkt. Dus vandaar dat ik hier kom bij de experts. Bij de mediamarkt. raden ze mij een 24 Inch LG aan met VA paneel of IPS black. Ik heb alleen geen idee wat dat is of wat dat betekend. Ik weet ook dat ze bij de winkel je makkelijk het duurste aanraden of het merk waar ze het meeste commissie op krijgen. Oh en ik wil ook geen gebogen beeldscherm.

Mijn system specificaties:
Processor: 13th Gen Intel(R) Core(TM) i7-13700F 2.10 GHz
Installed RAM: 64,0 GB (63,8 GB usable)
Storage: 1.82 TB SSD Samsung SSD 980 PRO 2TB
Graphics Card: NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti (12 GB)
System Type: 64-bit operating system, x64-based processor

TLDR:
Ik zoek een beeldscherm die fysiek 24 inch is. Maar beter. Nu is het aspect ratio 1920x1080. Dat mag beter. Zeker met mijn GPU.

Alvast bedankt voor jullie suggesties en hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:52

SomerenV

It's something!

Beetje een standaard vraag, maar wat heb je zelf al uitgevogeld behalve dat je 'een beter' scherm wilt? Zoek uit wat IPS, VA en OLED zijn, wat je voorkeur geniet, zoek wat schermen uit in de Pricewatch, en check wat voor refresh rate je wilt hebben. En wat je er mee wilt doen is ook belangrijk.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Momenteel heb je een budget TN monitor, dus eigenlijk elke monitor zal een goede upgrade zijn in beeldkwaliteit en features. TN is technisch gewoon niet in staat om écht goede kleuren of contrast te tonen. Er zijn wel wat sprongen gemaakt, maar de techniek loopt al langere tijd tegen z'n limieten aan.

OLED valt buiten je budget, dus je zal kiezen tussen een IPS en VA paneel. Beide hebben voor- en nadelen, waarbij ik persoonlijk de lichte voorkeur voor IPS zou hebben. Maar lees vooral even wat beide technieken inhouden.

Alles uit je 4070 TI halen en 24" staat wat haaks op elkaar. Je zou kunnen gaan voor een 24" IPS monitor met 2560x1440 resolutie, dat levert in de pricewatch slechts 33 opties op.

Deze resolutie is véél gangbaarder op 27" want dan heb je ineens 430 opties in de Pricewatch.

Je wil niet teveel met je hoofd draaien, dus dat houdt mogelijk in dat je monitor heel erg dichtbij je staat? Of heb je een bepaalde fysieke beperking? Ik zou toch eens in de winkel gaan vergelijken of 27" inderdaad te groot is. Het levert veel meer opties op en mogelijk meer waar voor je geld.

Eigenlijk moet je ook even in een winkel ervaren hoe 2560x1440 op een 24" monitor is en kijken of dit je bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segert
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-08 22:16
stin00 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:22:

Je wil niet teveel met je hoofd draaien, dus dat houdt mogelijk in dat je monitor heel erg dichtbij je staat? Of heb je een bepaalde fysieke beperking? Ik zou toch eens in de winkel gaan vergelijken of 27" inderdaad te groot is. Het levert veel meer opties op en mogelijk meer waar voor je geld.

Eigenlijk moet je ook even in een winkel ervaren hoe 2560x1440 op een 24" monitor is en kijken of dit je bevalt.
Nee geen fysieke beperking. Gewoon een arm lengte zit ik er vanaf. Ik wil alleen mijn beeldscherm niet verder hebben dan ik al heb. Ook is mijn buro ingericht op die afmeting van het beeldscherm. Ik wil dat niet aanpassen eigenlijk. Hoe ik het nu heb. Hoef ik mijn hooft niet te bewegen alleen mijn ogen. Vind ik makkelijk. En met het gamen ook.

Ik zal kijken naar de 2560x1440 op een 24" monitor. Dank je voor dat advies. Ik zag wel in de winkel een 27 inch scherm vond ik ietsje te groot. Maar kan het proberen.

Ene oled? Wat is dat precies? Ik kan mijn prijs punt rekken. Als het nodig is.
SomerenV schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:01:
Beetje een standaard vraag, maar wat heb je zelf al uitgevogeld behalve dat je 'een beter' scherm wilt? Zoek uit wat IPS, VA en OLED zijn, wat je voorkeur geniet, zoek wat schermen uit in de Pricewatch, en check wat voor refresh rate je wilt hebben. En wat je er mee wilt doen is ook belangrijk.
Sorry. Ik probeerde zoveel informatie te geven als ik kon. Ik weet alleen wat ik nu heb. Ik heb niet heel erg een probleem met de beeld kwaliteit. Alleen je merkt dat hij oud begint te worden. In de zin van kleine mankementjes.

Ik hoef niet het allerbeste te hebben. Zoals ik zei ik weet niks van beeldschermen. Ik moet zelfs evem googlen wat refresh rate is. Dus dat....

Op je vraag wat ik er mee wil doen? Ik game, Kijk films/series doe eigenlijk alles wel met mijn PC. Dus het beeldscherm word veel gebruikt. Dus robust is ook belangrijk. Dat hij lang mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLAKEL
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 16:50
I was in the same situation not long ago, and I’d definitely recommend looking at a 24" IPS monitor with 1440p resolution. The image quality is miles better than old 1080p TN/VA panels, and your 4070 Ti can handle it easily. Personally, I’d go for something like the Dell UltraSharp or ASUS ProArt series—great colors, sharpness, and no curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 08:36
wat voor spellen speel je? zijn het esports titels of voornamelijk singleplayer? of een mix?
Pagina: 1