Beste tweakers, ik heb een Asustor Nimbustor 2 gen 2 die ik gebruik als Plex server. Daar zit een 2tb m.2 SSD in, die begint ondertussen aardig vol te geraken dus heb er nog een 4tb bij ingeplugd. Beide schijven worden herkend door het Asustor besturingssysteem maar als ik bestanden wil kopiëren naar de m.2 zie ik enkel de 2tb als volume om bestanden op te slaan. Uit wat ik online al heb gevonden zou dit komen omdat er geen raid is ingesteld. Is eerste NAS, nog nooit raid gemaakt dus weet niet dat dit klopt laat staan dat ik weet hoe dit moet en als ik dan de twee schijven zou samenvoegen in een raid, ben ik dan mijn bestanden kwijt die nu op de NAS staan, heb ze nog op pc en kan ze opnieuw kopiëren maar als dit niet hoeft is dit tijd gespaard natuurlijk. Daarom mijn vraag, kan ik de tweede schijf ook laten herkennen als volume om media naar te kopiëren of ben ik verplicht de twee schijven in een raid te stoppen en hoe kan ik dat? Als ik in raid software naar Storage Manager ga zie ik de twee drives maar de optie voor raid is niet beschikbaar. Ik geef toe dat ik er te weinig van af weet dus alle hulpt is welkom. Alvast bedankt.
Als je die schijven in een raidset stopt krijg je een mirror die bedoelt is je te beschermen tegen uitval van een van zijn disken.
Je krijg dan geen extra ruimte tot je beschikking.
Geen enkel verstand van die Asustor prut, maar ofwel hij heeft er automatisch een mirror van gemaakt ofwel je moet nog een volume op die nieuwe storage aanmaken.
Je krijg dan geen extra ruimte tot je beschikking.
Geen enkel verstand van die Asustor prut, maar ofwel hij heeft er automatisch een mirror van gemaakt ofwel je moet nog een volume op die nieuwe storage aanmaken.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Sowieso kun je geen groottes van schijven mixen in RAID, de schijven behoren dezelfde grootte te hebben. Als je er een mirror van zou maken moet je daarna de 2TB moeten vervangen door nog een 4TB. Zonder RAID (bijv. JBOD) mits ondersteund kun je wel optellen.
Als de data waarde heeft, zorg sowieso voor een goede back-up.
Als de data waarde heeft, zorg sowieso voor een goede back-up.
I reject your reality and substitute my own
Je kunt bij de meeste Nassen wel een grotere disk toevoegen aan kleinere om een Raidset te krijgen, alleen wordt dan het deel van de disk dat groter is niet gebruikt.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Je vraag je af waarom mensen zich niet eerst inlezen voordat ze zo'n aanschaf doen ...
Waarom niet opnieuw beginnen met alle disks / volumes / etc en die dan weer vullen vanuitt je backup?
Even los van hoe/wat je nu in de NAS al hebt gedaan of, mogelijk simpel gezegd, jezelf in een deadlock hebt gemanouvreerd met de disks; ook als een disk uitvalt of de NAS defect raakt, neem ik aan dat je van de (belangrijkste) data een backup hebt die je dan weer kan terugzetten?
Ik lees in je startpost dat alles nog op je PC staat dus ik zou niet veel langer twijfelen: richt de NAS in (eerst 3x lezen, daarna opnieuw inrichten) en kopieer de spullen van je PC over.
Even los van hoe/wat je nu in de NAS al hebt gedaan of, mogelijk simpel gezegd, jezelf in een deadlock hebt gemanouvreerd met de disks; ook als een disk uitvalt of de NAS defect raakt, neem ik aan dat je van de (belangrijkste) data een backup hebt die je dan weer kan terugzetten?
Ik lees in je startpost dat alles nog op je PC staat dus ik zou niet veel langer twijfelen: richt de NAS in (eerst 3x lezen, daarna opnieuw inrichten) en kopieer de spullen van je PC over.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Wat bedoel je met volume? Een schijf aangemaakt op een storage pool.
Als je twee volumes op storage pool is het eenvoudigst om beide volumes in te stellen op dynamisch.
Als je dan move doet van volume A naar B dan past het gewoon omdat de A automatische kleiner wordt en B groter.
Je kan ze dus niet daadwerkelijk samenvoegen maar dit heeft hetzelfde resultaat.
Ps laat maar hij heeft Asusstor ipv een Qnap
Als je twee volumes op storage pool is het eenvoudigst om beide volumes in te stellen op dynamisch.
Als je dan move doet van volume A naar B dan past het gewoon omdat de A automatische kleiner wordt en B groter.
Je kan ze dus niet daadwerkelijk samenvoegen maar dit heeft hetzelfde resultaat.
Ps laat maar hij heeft Asusstor ipv een Qnap
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 11-08-2025 20:04 ]
Pagina: 1