Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:39
Hallo allen,

Wij hebben een LED-hanglamp boven de eettafel. Daarin zit een transformator die van 230V AC 12V DC maakt.
Na een tijdje gebruik gaat de trafo haperen en dat heeft tot gevolg dat de lamp niet meer normaal brandt maar knippert. Daarom heb ik de trafo 3 jaar geleden al eens vervangen door deze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGbjo9vRsxFB5seTO0J-Q_fhXnQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ih6n1DjPTVikSh88qGShNPCV.jpg?f=user_large
Dat heeft drie jaar probleemloos gewerkt en nu knippert de lamp weer dus heb ik een vervangende trafo besteld van exact hetzelfde type. Wat er nu gebeurt is dat, zodra ik de trafo heb aangesloten en de stroom inschakel in de groepenkast, de groep meteen weer afslaat, alsof er kortsluiting optreedt. Zet ik de oude trafo weer terug dan treedt het probleem niet op (maar heb ik alleen knipperlicht).
Omdat ik dacht dat de nieuwe trafo waarschijnlijk defect was heb ik een beroep gedaan op garantie en heb ik een nieuwe gekregen. Deze geeft hetzelfde probleem. Nu vraag ik me af of ik iets fout doe. :? Welke elektro-tweaker helpt me hiermee?

Beste antwoord (via reinouts op 16-08-2025 14:45)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gebruik een multimeter om te meten wat er uit de DC zijde komt.

De LED lamp kan overigens ook een kortsluiting hebben. Er zit electronica in die kapot kan gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:47
Dus je hebt exact de zelfde trafo, sluit hem ook exact het zelfde aan maar toch springt de groep eruit?

Of de leverancier heeft dezelfde retour gestuurd naar jou, of heeft een slechte batch. Ik zou hem terug sturen en ergens anders bestellen.

De groep springt er ook uit wanneer de led niet is aangesloten? Dus dc gedeelte ontkoppeld?

[ Voor 16% gewijzigd door flaskk op 10-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:20
Misschien geen gekke gedachte om ook eens uit te zoeken wáárom die transformators steeds voor een knipperende lamp zorgen?

Hoeveel Ampere heeft de lamp nodig?
Gebruik je een dimmer icm de led lamp?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Controleer even of het inderdaad de groep automaat is of misschien de aardlekautomaat. Sommige groep automaten hebben ook aardlek beveiliging, in dat geval kan het ook door aardlek worden veroorzaakt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
Ik weet nog dat de led trafo's di eik gebruikt vrij specifiek vermeld hadden dat de + en de - aan de DC zijde heel belangrijk waren om die goed te hebben. heb je daar op gelet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gebruik een multimeter om te meten wat er uit de DC zijde komt.

De LED lamp kan overigens ook een kortsluiting hebben. Er zit electronica in die kapot kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
Bedankt voor de tips, ik zal met die multimeter aan de slag gaan. En ja ik heb op de + en de - gelet :)

@remco_k het is het schakelaartje voor de groep die gelijk weer terugslaat als ik hem aan zet. Dat lijkt me duidelijk toch? Waardoor denk je dat het de aardlek zou kunnen zijn?

@FredvZ Er zit geen dimmer op de lamp.

@flaskk Ik heb de kapotte niet hoeven terugsturen, dus dat is het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door reinouts op 11-08-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

reinouts schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:17:

@remco_k het is het schakelaartje voor de groep die gelijk weer terugslaat als ik hem aan zet. Dat lijkt me duidelijk toch? Waardoor denk je dat het de aardlek zou kunnen zijn?
Omdat sommige consumenten niet in staat zijn om een standaard groep automaat of aardlek automaat van elkaar te onderscheiden. (Dat gebeurd regelmatig hier op Tweakers). Maar ook omdat er combi automaten zijn en daar hetzelfde bij kan gebeuren, de consument die niet weet dat het ook weleens een aardlek als oorzaak zou kunnen hebben.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
Probleem opgelost, het zat hem waarschijnlijk in de draadjes. Ik heb ze opnieuw gestript en aangesloten en nu werkt het gewoon weer.
Pagina: 1