Nostradamus: een fake of een geniune?

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26585

Topicstarter
Na de ramp in Amerika ben ik diezelfde avond op zoek gegaan naar voorspellingen van Nostradamus (een oud voorspeller uit frankrijk). En bij het zoeken op o.a. google en IRC, kwam ik een groot aantal quote's en teksten tegen van de meest beroemde waarzegger/profeet. Eén daarvan vertelde het verhaal van de ramp:

At five and forty degrees, the sky will burn,
Fire approaches the great new city,
Immediately a huge, scattered flame leaps up,
When they want to have verification from the Normans.

En nog een:

One who the infernal gods of Hannibal
Will cause to be reborn, terror of all mankind
Never more horror nor the newspapers tell of worse in the past,
Than will come to the Romans through Babel (Iraq).

Cheetham: Eternal gods of Hannibal means North Africa or the Middle East; there comes forth a man who will bring trouble to the whole world; the last line may refer to the collapse of the Catholic Church.

Hogue: Nostradamus may be hinting that the Third Antichrist [The first was Napoleon; the second was Hitler.] comes from a modern day region in North Africa or the Middle East; the concept of newspapers was unheard of in the time of Nostradamus; perhaps it refers to terrorism in the headlines.

Wat me nu aan het denken zette was het volgende: hoe kan een mens in staat zijn om dergelijke voorspellingen te doen?

(alle informatie komt van: http://www.dreamscape.com/morgana/antichri.htm )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:42
Ik denk dat als je ergens een leuk cryptisch verhaaltje van maakt, dat je dan alles wel kan voorspellen. De voorspellingen van Nostradamus zijn net als die van de Bijbel op verschillende manieren te intepreteren.
Wanneer je goed zoekt, vind je altijd wel iets wat er op slaat. Beetje als een horoscoop.

ps. Napoleon en Hitler als Antichrist? hmmmz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf109
  • Laatst online: 24-04 13:03
tjeez....de zoveelste Nostradamus topic :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
Op dinsdag 18 september 2001 00:38 schreef Narf het volgende:
tjeez....de zoveelste Nostradamus topic :r
de arrogantie blubbert van je post. alsof er nooit mensen zijn die zich aan jouw uitspattingen storen.
ik vind het een interessant verhaal en anders de topicstarter wel. dus als je niets te melden hebt, zeg dan ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf109
Op dinsdag 18 september 2001 00:40 schreef daFubar het volgende:

[..]

alsof er nooit mensen zijn die zich aan jouw uitspattingen storen.
is dat zo :?

zeg ben jij trouwens geen zoon van een leraar ? (serieus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
haha. yup
anders wonen wij even allebei in hetzelfde dorp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf109
Op dinsdag 18 september 2001 01:07 schreef daFubar het volgende:
haha. yup
dan heeft jouw ouwe mij nog les proberen te geven op een Commodore64 :9~ (way back...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
dat lijkt me stug, daar mijn pa dit jaar voor het eerst les geeft in Zwijndrecht en nog niet eens weet hoe je Commodore uitspreekt. Het kan wel dat ie je MSDos heeft gegeven, daar is ie master in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narf109
Op dinsdag 18 september 2001 01:14 schreef daFubar het volgende:
dat lijkt me stug, daar mijn pa dit jaar voor het eerst les geeft in Zwijndrecht en nog niet eens weet hoe je Commodore uitspreekt. Het kan wel dat ie je MSDos heeft gegeven, daar is ie master in :P
't was op de PJP (HIA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
dat kan ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
lekker ontopic by the way :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

:O
At five and forty degrees, the sky will burn,
Fire approaches the great new city,
Immediately a huge, scattered flame leaps up,
When they want to have verification from the Normans.
Over vaag gesproken.

Degrees: Lengte? Breedte? (Maar waarvan dan? New York ligt niet op 45 graden lengte, noch op 45 graden breedte. Of wacht: het was misschien wel de plek waar die Swissair kist is gecrasht!) Temperatuur? Celcius? Fahrenheit? Hoek? (En waarvandaan gemeten dan? En waarvan dan? De trapleuningen in het WTC misschien?) 45 graden? 40 graden en 5 graden? 40 graden op de 5e verdieping? 5e maand? 5e dag?

Burning sky: tja, dus geen brandende torens, als ik het goed begrijp? Goed, afweergeschut dan. (Maar wanneer? WO1, WO2, golfoorlog, WO3, of gaat het om zo'n grote zeeslag in de 18e eeuw?) Of wacht: het is een ontploffend vliegtuig! (Lockerby? TWA 800?) Of nee: een onweerswolk in de orkaan Andrew. De reflectie van de vulkaan Mt. St. Helen misschien? Of toch de komeet Hale Bobb? Het binnenhalen van de Mir?

Great new city: wat is nieuw? Brazilia? Rotterdam na de wederopbouw? New York? (Nou, zo nieuw is New York nu ook weer niet, of sloeg het op het het woordje 'new'? Maar New Delhi dan? En Nieuw Millingen?) Almere? Berlijn na 1989?

Fire approaches the city: fuck ja! Er zijn weer overal bosbranden uitgebroken die ook allerlei steden bedreigen! Probleem: elk jaar zijn er wel bosbranden die steden bedreigen. Was het misschien de brand in Griekenland in 2000, of Indonesië in 1999? Of gaat het hier toch om oorlogsvuur? Rotterdam in mei 1940, misschien? (Hee: mei 1940 -> mei '40 -> five and forty! En de degrees slaan dan natuurlijk op de inslaghoek van de duitse bommen!) Koeweit in 1990? Of sloeg het op de olympische vlam die een tijdje geleden Sydney werd binnengedragen? (Sidney is trouwens best een nieuwe stad, zo te zien.)

A huge, scattered flame leaps up: aha, de Challenger dus! Of Enschede vorig jaar? Of toch die brandende oliebronnen in Koeweit? Of de Etna, natuurlijk! Of de film Armageddon? Of was het die gruwelijke campingbrand in Spanje zo'n jaar of dertig geleden? Of toch die bosbranden?

When they want to have verification from the Normans. :? :? :? :? Who the fuck zijn de Normans? Waren dat geen vikingen? (Of is die gast uit Cheers soms gekloond?) En wie zijn 'they' eigenlijk? Wie willen verificatie van deze Normans? Wat valt er te verifiëren? De O-ringen van de Challenger, misschien? Heetten die NASA ingenieurs misschien Norman?

Ja, inderdaad: je vraagt je af hoe een mens in staat is zulke overal-voor-te-gebruiken voorspellingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

uhmm, je moet niet vergeten, dat iemand die met de techniek uit 14, of 1600hond4rd dacht ik de techniek uit 1900 moet zien uit te leggen!!!

8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Mx. Alba

hen/die/zij

Op dinsdag 18 september 2001 03:04 schreef hetisik het volgende:
uhmm, je moet niet vergeten, dat iemand die met de techniek uit 14, of 1600hond4rd dacht ik de techniek uit 1900 moet zien uit te leggen!!!
Vrij naar The Wheel of Time:

"Any requests?" the gleeman asked. "Yes, yes," shouted Egwene, "Tell us of Lenn and how he flew to the moon in an eagle made of fire! Tell us of Mosk the Giant with lances of fire that reached around the world!" "Old stories, those," replied the gleeman, "very old indeed."

Lenn = John Glenn. Eagle = "The Eagle has landed"
Mosk = Moskou. Lances of fire = raketten

Later wordt ook nog melding gemaakt van "Mosk and Merk, two giants who fought eachother with lances of fire that reached around the world" - Mosk en Merk. Moskou en Amerika.

Nou is het bovenstaande stukje natuurlijk geschreven door iemand die _wel_ kennis heeft van de moderne techniek, maar de personage weet dat niet, en dan krijg je dus van dat soort vervormingen. De hele Wheel of Time staat vol met dat soort referenties naar de moderne tijd. Nostradamus refereert in het verleden naar dingen van nu, terwijl Robert Jordan vanuit een verre toekomst refereert naar dingen van nu, als onze tijd vergaan is tot mythen en minder. En het effekt is grotendeels het zelfde.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Op dinsdag 18 september 2001 09:41 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Vrij naar The Wheel of Time:

"Any requests?" the gleeman asked. "Yes, yes," shouted Egwene, "Tell us of Lenn and how he flew to the moon in an eagle made of fire! Tell us of Mosk the Giant with lances of fire that reached around the world!" "Old stories, those," replied the gleeman, "very old indeed."

Lenn = John Glenn. Eagle = "The Eagle has landed"
Mosk = Moskou. Lances of fire = raketten

Later wordt ook nog melding gemaakt van "Mosk and Merk, two giants who fought eachother with lances of fire that reached around the world" - Mosk en Merk. Moskou en Amerika.

Nou is het bovenstaande stukje natuurlijk geschreven door iemand die _wel_ kennis heeft van de moderne techniek, maar de personage weet dat niet, en dan krijg je dus van dat soort vervormingen. De hele Wheel of Time staat vol met dat soort referenties naar de moderne tijd. Nostradamus refereert in het verleden naar dingen van nu, terwijl Robert Jordan vanuit een verre toekomst refereert naar dingen van nu, als onze tijd vergaan is tot mythen en minder. En het effekt is grotendeels het zelfde.
Ja, zelfde verhaal met oude Indische geschriften waar ze het over vliegende schijven etc. hebben ze wisten het niet anders te beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52

NightBird

DPC-Crew Coding
Nostradamus heeeft geen Engelse teksten geschreven ... elke vertaling is al een interpretatie op zich ... :)

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35255

Op dinsdag 18 september 2001 02:41 schreef MORA het volgende:
:O
[..]

Over vaag gesproken.

Degrees: Lengte? Breedte? (Maar waarvan dan? New York ligt niet op 45 graden lengte, noch op 45 graden breedte. Of wacht: het was misschien wel de plek waar die Swissair kist is gecrasht!) Temperatuur? Celcius? Fahrenheit? Hoek? (En waarvandaan gemeten dan? En waarvan dan? De trapleuningen in het WTC misschien?) 45 graden? 40 graden en 5 graden? 40 graden op de 5e verdieping? 5e maand? 5e dag?

Burning sky: tja, dus geen brandende torens, als ik het goed begrijp? Goed, afweergeschut dan. (Maar wanneer? WO1, WO2, golfoorlog, WO3, of gaat het om zo'n grote zeeslag in de 18e eeuw?) Of wacht: het is een ontploffend vliegtuig! (Lockerby? TWA 800?) Of nee: een onweerswolk in de orkaan Andrew. De reflectie van de vulkaan Mt. St. Helen misschien? Of toch de komeet Hale Bobb? Het binnenhalen van de Mir?

Great new city: wat is nieuw? Brazilia? Rotterdam na de wederopbouw? New York? (Nou, zo nieuw is New York nu ook weer niet, of sloeg het op het het woordje 'new'? Maar New Delhi dan? En Nieuw Millingen?) Almere? Berlijn na 1989?

Fire approaches the city: fuck ja! Er zijn weer overal bosbranden uitgebroken die ook allerlei steden bedreigen! Probleem: elk jaar zijn er wel bosbranden die steden bedreigen. Was het misschien de brand in Griekenland in 2000, of Indonesië in 1999? Of gaat het hier toch om oorlogsvuur? Rotterdam in mei 1940, misschien? (Hee: mei 1940 -> mei '40 -> five and forty! En de degrees slaan dan natuurlijk op de inslaghoek van de duitse bommen!) Koeweit in 1990? Of sloeg het op de olympische vlam die een tijdje geleden Sydney werd binnengedragen? (Sidney is trouwens best een nieuwe stad, zo te zien.)

A huge, scattered flame leaps up: aha, de Challenger dus! Of Enschede vorig jaar? Of toch die brandende oliebronnen in Koeweit? Of de Etna, natuurlijk! Of de film Armageddon? Of was het die gruwelijke campingbrand in Spanje zo'n jaar of dertig geleden? Of toch die bosbranden?

When they want to have verification from the Normans. :? :? :? :? Who the fuck zijn de Normans? Waren dat geen vikingen? (Of is die gast uit Cheers soms gekloond?) En wie zijn 'they' eigenlijk? Wie willen verificatie van deze Normans? Wat valt er te verifiëren? De O-ringen van de Challenger, misschien? Heetten die NASA ingenieurs misschien Norman?

Ja, inderdaad: je vraagt je af hoe een mens in staat is zulke overal-voor-te-gebruiken voorspellingen te doen.
sterke punten, nostranogwat = dikke fake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Honesty

kattenneus!

HOAX |:( |:(

Ik schrok eerst ook toen ik deze meldingen zag maar het blijken gewoon hele vrije vertalingen te blijken.

HOAX |:( |:(

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Laatst online: 23-01 06:50
mjah, zo werken de horoscopen dus ook ;). Een heel algemene tekst die op alles toepassing kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het kwatrijn 'Two brothers torn apart by Chaos' is niet van Nostradamus... dus idd een Hoax

Afgezien van dat zeggen de voorspellingen van Nostradamus mij toch al niets.. 944 kwatrijnen vol onduidelijk kletspraat, een mengeling van Frans, Provencaals, Italiaans, Latijn en Grieks, ook de tijdrekening is een chaos.

Het grootste deel van de voorspellingen wordt bedacht door de vertalers :)

Daarnaast greep Nostradamus in zijn kwatrijnen ook vaak terug naar het verleden.
Zoals ik ooit ergens heb gelezen:
Het verleden is er om het heden te waarschuwen voor de toekomst, dat is kort maar duidelijk de boodschap van zijn mysterieuze Profetieën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

mischien wel interessant voor sommige mensen: [ link ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Nostradamus, Nostradamus, Nostradamus met zijn strakke groene broek (die stond hem goed)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Fubaruba
Zijn naam was Nostradamus, hij kon heel goed voorspellen...
Daar kon je hem bij wijze van spreke, midden in de nacht voor bellen.
Ik weet dat dat niet waar is, bespaar mij dus uw hoon
want in de tijd van Nostradamus was er nog geen telefoon.

• barkey
  • Laatst online: 09-08-2022

barkey

runtime error, goed he....

met een dikke dikke bobbel.......in z'n strakke groene broek....

did not reach the following recipient(s):

• Narf109
Op donderdag 20 september 2001 00:40 schreef barkey het volgende:
.......in z'n strakke groene broek....
die stond hem goed ;)

• olafhartong
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-02-2023

olafhartong

Erm...