Check midrange game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjanssen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-08 18:27
Hallo experts

Ik heb een pc samengesteld in eerste instantie op basis van BBG 1440p.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Doel is met name casual gaming en daarnaast kantoorwerk, af en toe wat programmeren. Gaming hoeft niet op de mooiste settings, doel is 120 fps op 1440p widescreen (3440x1440). Maar dus zeker geen ultra of best settings nodig. Games zijn Fortnite, Rocket League, Minecraft, Roblox, Asetto Corsa, Forza Horizon 5 en straks 6, FC25 en straks FC26.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 1200 euro.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaand samengesteld. Aanpassingen t.o.v. BBG:
  • 9060 XT ipv 9070 XT vanwege budget
  • Asrock MB want geen wifi en andere extra's nodig
  • Fractal behuizing vanwege deze al eens gebruikt en bevalt goed
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 203,66€ 203,66
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 151,73€ 151,73
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 396,-€ 396,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Air RGB Black TG Clear€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 33,35€ 33,35
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 85,26€ 85,26
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,90€ 107,90
Totaal€ 1.185,70

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik een laatste check willen of ik hier niet iets heel geks van heb gemaakt. M.n. de vraag of moederbord, grafische kaart, processor en geheugen bij elkaar passen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Edit: kopjes en 4x 'Nee' toegevoegd.

[ Voor 12% gewijzigd door jjanssen op 10-08-2025 16:58 ]

Beste antwoord (via jjanssen op 11-08-2025 13:52)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
Prima keuzes, alles past bij elkaar. Om de front USB-C op de behuizing te kunnen gebruiken, moet er nog een duur kabeltje worden bijbesteld: https://tweakers.net/pric...-cable-model-d-zwart.html Dat maakt de behuizing best duur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
Prima keuzes, alles past bij elkaar. Om de front USB-C op de behuizing te kunnen gebruiken, moet er nog een duur kabeltje worden bijbesteld: https://tweakers.net/pric...-cable-model-d-zwart.html Dat maakt de behuizing best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

Vul dit dus nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen
Woezik schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:36:
Dank je! Goede tip van het kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Goedkopere mATX behuizingen met ARGB en front USB-C zijn bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric.../2127642;2071232;2072082/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:24
Is RGB noodzakelijk? Indien niet, is het ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord zo'n € 50 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen
LievenD schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:28:
Is RGB noodzakelijk? Indien niet, is het ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord zo'n € 50 goedkoper.
Dank voor de tip.. Tja in hoeverre is RGB ooit noodzakelijk? In de Fractal-kast zitten (a)RGB-fans.. zonder aansturing zijn ze maar witjes. En de ASRock B650M PG Riptide heeft de mogelijkheid om het geheugen nog eens uit te breiden. Hoewel minder belangrijk dan vroeger, zit dit nog wel in mijn hoofd gehamerd als iets om op te letten.

En over de kast gesproken, @Woezik dank voor je tips. Omdat deze tegenover de andere Fractal komt te staan, hou ik het toch maar bij mijn keuze, dan zijn ze ook mooi even hoog. Budgettair kan het net. En ik denk ook niet dat als ik 100 euro op moederbord en kast bespaar, ik daarmee een veel betere videokaart of processor kan kopen, toch? Een 9070 is zeker 200 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Dank voor de tip.. Tja in hoeverre is RGB ooit noodzakelijk? In de Fractal-kast zitten (a)RGB-fans.. zonder aansturing zijn ze maar witjes. En de ASRock B650M PG Riptide heeft de mogelijkheid om het geheugen nog eens uit te breiden. Hoewel minder belangrijk dan vroeger, zit dit nog wel in mijn hoofd gehamerd als iets om op te letten.
Je hebt de Fractal kast ook zonder (a)RGB-fans, dus je zou daarvoor kunnen kiezen. Qua geheugen verwacht ik nou niet meteen dat je de komende 5-10 jaar meer dan 64 GB nodig zal hebben, het wordt trouwens afgeraden om alle 4 geheugensloten te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjanssen
LievenD schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

Je hebt de Fractal kast ook zonder (a)RGB-fans, dus je zou daarvoor kunnen kiezen. [...]
Dat is wel een goeie! Maar ik kan die niet vinden. Wel de Pop Mini Silent die er erg op lijkt, maar die heeft niet de mesh-voorkant zoals de Pop Air. En die is net zo duur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Hm, dan heb ik het waarschijnlijk fout. De gewone Pop Air heb je wel zonder RGB, maar de Mini blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09 09:43
Ik zou een iets duurdere, zwaardere voeding steken.

Meerprijs is beperkt, maar aangezien je bespaarde op de grafische kaart wegens budget, wil dat niet zeggen dat je binnen 3 - 4 jaar geen upgrade doet naar een grafische kaart die performanter is maar ook meer stroom verbruikt.
Als je dan de voeding moet vervangen is dat een gedoe en een significante kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjanssen
Dank allemaal voor de hulp! Het is besteld.
Pagina: 1