iCloud-opslagruimte: waar wordt die voor gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:54
Ik gebruik iCloud eigenlijk alleen voor het maken van enkele back-ups van apps op mijn telefoon. Daarvoor is wat mij betreft de gratis 5 GB afdoende. Echter blijft iOS zeuren dat ik moet upgraden naar iCloud+, omdat er onvoldoende opslagruimte zou zijn. Zowel iOS als icloud.com melden dat er 3,2 GB in gebruik is, maar als ik in de iOS-instellingen kijk naar welke apps er reservekopieën maken en hoeveel MB dat volgens iOS in beslagneemt, dan kom ik bij lange na niet op 3,2 GB uit, maar op ongeveer 1,6 GB. Ook op icloud.com zie ik geen bestanden o.i.d. die zijn achtergebleven en het grote verbruik kunnen verklaren.

Weet iemand waar de rest van de ruimte voor wordt gebruikt? Zijn dat systeembestanden die niet zichtbaar zijn of zo?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Settings->Apple Account->Cloud->Storage geeft je niet de informatie die je zoekt?

Bij mij klopt de optelsom die daar gegeven wordt aardig goed.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Nee, daar klopt de optelsom bij mij dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Heb je recent een ander toestel in gebruik genomen? Kan het wellicht zijn dat er nog een oude reservekopie van een ander apparaat rondzwerft?

En waar kijk je precies? Is het de opslag op iOS zelf, of kijk je naar de opslagruimte vanuit het iCloud overzicht?

Edit: Ik zie dat je recent naar iOS 26 bent gegaan, staat er nu niet één kopie van iOS 18 en één van iOS 26? Of in ieder geval, wil je iPhone nu niet een nieuwe reservekopie maken voor iOS 26, maar is daar nu geen ruimte voor?

[ Voor 31% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 10-08-2025 13:10 ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Nee, dit is mijn eerste iPhone ooit (iPhone 15, jaar geleden nieuw gekocht).

Ik kijk in de opslagruimte waar @Boeryepes al naar verwijst en op icloud.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
TheVivaldi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:09:
Nee, dit is mijn eerste iPhone ooit (iPhone 15, jaar geleden nieuw gekocht).

Ik kijk in de opslagruimte waar @Boeryepes al naar verwijst en op icloud.com.
Ah, snelle reactie. Zie mijn edit in het vorige bericht. Dat kan nog een verklaring zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Hmm, het zou kunnen dat er nog een reservekopie van iOS 18 staat, maar waarom wordt dat dan niet gewoon duidelijk weergegeven? En kan ik die kopie ergens verwijderen?

Hoe dan ook is de foutmelding niet echt juist, want 3,2 + 1,6 = 4,8, dus dan zou ik alsnog onder de 5 GB blijven. :P

[ Voor 39% gewijzigd door TheVivaldi op 10-08-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
TheVivaldi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:14:
Hmm, het zou kunnen dat er nog een reservekopie van iOS 18 staat, maar waarom wordt dat dan niet gewoon duidelijk weergegeven? En kan ik die kopie ergens verwijderen?

Hoe dan ook is de foutmelding niet echt juist, want 3,2 + 1,6 = 4,8, dus dan zou ik alsnog onder de 5 GB blijven. :P
Je kunt alle reservekopieën terugvinden via Instellingen -> iCloud -> Back-up in iCloud. Onderaan die pagina vind je alle kopieën terug, ook van andere apparaten en/of iOS-versies. Vervolgens selecteer je de kopie die je wil verwijderen. Let wel op dat dit betekent dat je niet kunt terugkeren naar iOS 18 via een back-up. Je zal de iPhone dan 'als nieuw' moeten installeren.

En waarom dit dan niet overzichtelijk wordt weergegeven: Apple verkoopt je liever een iCloud-abonnement dan dat ze je helpen met het optimaal beheren van je opslag. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@Gr4mpyC3t Dank, maar daar zie ik geen mogelijkheid om de reservekopie te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
TheVivaldi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:32:
@Gr4mpyC3t Dank, maar daar zie ik geen mogelijkheid om de reservekopie te verwijderen.
Aha, jammer dat het niet gelukt is. Dan weet ik het voor nu eerlijk gezegd ook niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Een backup staat in iCloud, niet op het device dus logisch dat het staat waar het staat. De iphone storage pagina daarentegen geeft aan wat er op het device staat.

@TheVivaldi deel eens het scherm op de lokatie die ik je gaf, waaruit blijkt dat de optelsom niet klopt. Overigens staan op die pagina ook alle apps met een iCloud sync, ook die tellen mee.

Uiteindelijk moet die optelsom wel kloppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boeryepes op 10-08-2025 14:33 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Boeryepes schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:52:
Een backup staat in iCloud, niet op het device dus logisch dat het staat waar het staat. De iphone storage pagina daarentegen geeft aan wat er op het device staat.

@Gr4mpyC3t deel eens het scherm op de lokatie die ik je gaf, waaruit blijkt dat de optelsom niet klopt. Overigens staan op die pagina ook alle apps met een iCloud sync, ook die tellen mee v
Ik snap even niet wat je bedoelt. Wat moet ik precies delen? Ik heb een Family abonnement en heel veel data in iCloud staan. Dat even optellen is mij iets te veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Ik snap even niet wat je bedoelt. Wat moet ik precies delen? Ik heb een Family abonnement en heel veel data in iCloud staan. Dat even optellen is mij iets te veel werk.
Suf suf suf, mijn bericht was voor @TheVivaldi bedoeld 🙃

[ Voor 24% gewijzigd door Boeryepes op 10-08-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
Je iphone probeert waarschijnlijk ook Foto's in iCloud te zetten, maar dat pas niet, dus krijg je de melding dat de ruimte vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@jeroen3 Ik heb fotosynchronisatie juist uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wanneer is de laatste back-up gemaakt?

Het kan zijn dat je eerstvolgende back-up eigenlijk groter is, maar dat je dan over de 5 GB heen komt. In dat geval krijg je dus ook zo’n melding. Het is niet dat hij dan eerst “een deel” tot 5 GB opvult en het resterende deel overslaat. Het is alles of niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Uiteindelijk dan toch gelukt om de oude back-up te verwijderen, door iCloud uit en weer in te schakelen. Wel raar dat het zo moet, maar goed. En dan nog bleef ie eerst klagen dat ik geen ruimte had, maar na een paar keer op ‘Maak back-up nu’ gedrukt te hebben, begon die dan ineens en nu is het gelukt. Al klopt het verbruik nog altijd niet helemaal, maar in elk geval is de back-up nu geslaagd en past het binnen de 5 GB, daar gaat het om.

Bedankt aan allen die me geantwoord hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
TheVivaldi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:34:
Uiteindelijk dan toch gelukt om de oude back-up te verwijderen, door iCloud uit en weer in te schakelen. Wel raar dat het zo moet, maar goed. En dan nog bleef ie eerst klagen dat ik geen ruimte had, maar na een paar keer op ‘Maak back-up nu’ gedrukt te hebben, begon die dan ineens en nu is het gelukt. Al klopt het verbruik nog altijd niet helemaal, maar in elk geval is de back-up nu geslaagd en past het binnen de 5 GB, daar gaat het om.

Bedankt aan allen die me geantwoord hebben! :)
Toch een oude back-up dus. Fijn dat het gelukt is!

Pagina: 1